Zdroj Archiv Neobed 7 KopírovatKaždý z nás si dovede představit, jak posilující dovede kvalitní spánek být. Pro předčasně narozená miminka je o to důležitější, protože díky němu nabírají tolik potřebnou energii, rostou, přibývají na váze a vzdalují se tak zdravotním komplikacím, které je můžou potkat. Je proto nezbytné, aby atmosféra okolo nich byla co nejharmoničtější a vybavení co nejpohodlnější, aby měla dostatek klidu pro nerušený odpočinek buďto v náruči rodiče během klokánkování nebo v pohodlném pelíšku. Značka Pampers ve spolupráci s organizací Nedoklubko proto opět přispívá na zlepšení prostředí pro tato malinká miminka. Zapojit se můžete i vy – stačí zakoupit jakýkoli produkt (nebo rovnou celou zásobu!) Pampers v prodejnách Tesco a automaticky přispějete na nákup pohodlných hnízdeček Neobed nebo deček k přikrytí miminka během klokánkování.

Ovocnak punc 219Kc malaNa vánoční svátky se někteří psychicky připravují půl roku dopředu. Jenže víte také, že stres tělu ubírá na obranyschopnosti? A to v Ovocňáku nemůžou dopustit! Dali sady dohromady a připravili 2 dárkové rakytníkové balíčky plné tekutých, sypaných i mazacích dobrot, které vám vyřeší dárky pro všechny blízké a jsou plné vitamínů, které k obranyschopnosti přispívají. Těšit se můžete i na vánoční edice moštů v případě, že vám během příprav vyschne v hrdle.

Hartmannsrdcem 1Nemoci srdce patří mezi nejčastější zdravotní problémy i příčiny úmrtí u nás. Společnost HARTMANN-RICO chce proto zvýšit povědomí o problémech se srdcem a o tom, jak jim lze zabránit. S přispěním MUDr. Marka Dvořáka spouští kampaň na podporu prevence srdečních onemocnění.

people 2594683 1280Tištěný leták čte alespoň občas 72 % české populace. Jako pravidelný zdroj informací o nabídkách prodejců jej využívá 30 % Čechů, což je více než u kteréhokoli jiného média. Takřka polovina dotázaných navíc tištěný leták považuje za nejpřehlednější zdroj těchto informací. Vychází to z nejnovějšího průzkumu agentury STEM/MARK pro Českou distribuční. Ta je součástí skupiny VLTAVA LABE MEDIA a zároveň největším distributorem akčních a slevových letáků v České republice.

Graf jistotazaměstnani1Ačkoli firmy avizují, že budou nabírat nové zaměstnance, lidé se do změny práce příliš nehrnou. Změnit zaměstnavatele se v nejbližších měsících chystá pouze 5 % zaměstnanců a další 15 % o tom uvažuje. Převažují mezi nimi muži (7, resp. 16,7 %) a mladší ročníky (ve skupině 18 až 24 let 13, resp. 25 %). Vyplývá to z výzkumu, který pro společnost Sodexo Benefity realizovala formou dotazníkového šetření agentura Ipsos.

2022 10 20 14 48 31 Online sRohlík vyhlašuje konec plýtvání a společně se svými zákazníky už zachránil přes 1647 tun jídla. Společnost Rohlík představuje kroky, které podniká k tomu, aby se co nejméně plýtvalo potravinami.

senior 3336451 960 720Počty pracujících seniorů se v posledních letech mírně zvyšují. Ačkoli je s touto věkovou skupinou spjata celá řada stereotypních představ, zaměstnanci v důchodovém věku bývají často ve firmách nositeli klíčového know-how a pro společnosti jsou tak mnohdy nenahraditelnými. Potenciál k přirozené výměně potřebných dovedností, která v podnicích běžně absentuje, tak nabízejí generačně různorodé týmy.


V České republice v loňském roce docházelo do zaměstnání necelých 137 tisíc seniorů. „Důchodový věk mužů je v současnosti 63 let a 10 měsíců. U žen závisí vedle roku narození i na počtu vychovaných dětí,“ popisuje Eva Davidová, mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí, a dodává: „Počet pracujících v důchodovém věku dlouhodobě mírně roste. Poslední dostupná data však máme za rok 2021. Z toho důvodu tak není prozatím možné odhadovat, zda se rostoucí inflace, respektive růst cen energií, do tohoto počtu výrazněji propíše.“
Ačkoli ještě v roce 2018 převažovali mezi pracujícími seniory muži, podle Českého statistického úřadu při posledním sběru dat již pány o čtyři tisíce převyšovaly ženy. „Nejvíce pracujících v důchodovém věku je aktuálně zaměstnáno v oblastech vzdělávání, zdravotní a sociální péče a zpracovatelském průmyslu,“ doplňuje Eva Davidová. Senioři však nacházejí uplatnění rovněž v odvětvích, jako je velkoobchod a maloobchod, doprava a skladování, či v zemědělství. Větší podíl mají mezi pracujícími seniory ti s vyšším dosaženým vzděláním.

Smíšené týmy umožňují přirozenou výměnu know-how

Řadu zkušeností se zaměstnáváním lidí v důchodovém věku má společnost Comdata působící v oblasti zákaznického servisu. Aktuálně v ní pracuje 79 lidí starších 55 let, z toho jich 11 již nabylo důchodového věku. „Starší pracovníci patří k nejloajálnějším zaměstnancům disponujícím velkým smyslem pro odpovědnost. Se seniory bývá v českém pracovním prostředí spjata řada stereotypů. Například, že jsou nechápaví, nevýkonní a neustále nemocní. Jsou to však nesmysly. Pro nás jsou mimořádně cennou částí pracovního kolektivu,“ popisuje Jan Nedělník, CEO společnosti Comdata Czech a Hungary.
Právě v době aktuálního nedostatku pracovníků na trhu je pro firmy zaměstnávání seniorů cestou, jak naplnit prořídlé stavy. Lidé v důchodovém věku mohou být navíc na pracovišti díky léty získávaným zkušenostem, znalostem a dovednostem velkým přínosem. „V praxi vidíme, že i týmy, ve kterých vedle sebe sedí studenti a pracovníci v důchodovém věku, mohou skvěle fungovat a doplňovat se. Mladší generace jsou obvykle nositeli dovedností, jako je dravost a tah na bránu. Starší naopak přidávají rozvahu a pečlivost. Vzájemně se tak doplňují,“ vysvětluje Ivana Smejkalová, ředitelka společnosti Comdata PRO.
Ve smíšených týmech se od sebe navíc pracovníci přirozeně učí potřebné dovednosti a předávají si znalosti. Podle firemního sociologa Vojtěcha Bednáře se však v českém prostředí často stává, že starší pracovníci odkládají svůj odhod na penzi, neboť za ně zaměstnavatel nemá adekvátní náhradu. „Zaměstnavatelé by měli dbát na to, aby se v průběhu času zkušenosti v rámci týmu přirozeně předávaly. V naší praxi ale pozorujeme, že starší pracovníci bývají často jedinými nositeli jedinečného know-how a v práci pak setrvávají, protože jsou zkrátka pro společnost nenahraditelnými,“ upozorňuje.

Důležitý je rovný přístup na pracovišti

V každém pracovním týmu se samozřejmě mohou objevit třecí plochy. Konfliktní situace obvykle nastává, když se faktor věku dostává do kontrastu s rozhodovací pozicí. „Tedy když je mladší a méně zkušený v roli nadřízeného, a naopak starší ostřílenější v podřízené pozici,“ upřesňuje Vojtěch Bednář. Problémem je podle odborníka rovněž mnohdy neférové porovnávání výkonu mezi mladším a starším zaměstnancem, například z pohledu fyzické výkonnosti.
Nezřídka také dochází k tomu, že jsou pracovníci v důchodovém věku oproti mladším výrazně podhodnoceni, což může atmosféru v týmu rovněž nabourávat. „Za odvedenou práci by senioři měli dostávat stejné platové ohodnocení, jaké by dostal kterýkoliv jiný mladší kolega, a to včetně benefitů. Lidé v důchodovém věku dále oceňují například zkrácené úvazky či flexibilitu pracovní doby,“ říká Terezie Šmídová z neziskové organizace Život 90.
Podle Smejkalové je při utváření zdravého klimatu uvnitř pracovního týmu důležitá role zaměstnavatele. „Ten by měl být empatický vůči potřebám svých zaměstnanců a pracovní prostředí jim v závislosti na nich do jisté míry přizpůsobit. Tím může plně rozvinout jejich pracovní potenciál, z čehož bude nakonec těžit celá společnost,“ uzavírá ředitelka Comdata PRO.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

2022 10 19 15 40 10 Economic EmpowerGenerace třicátníků a čtyřicátníků se vrací do škol – chtějí učit. Uspěli ve svých oborech a touží předávat své zkušenosti, ale často naráží na chování dětského kolektivu. Dobrovolný mentoring umožňuje vyzkoušet si práci s dětmi po boku kantora a zjistit, co výuka obnáší.


Mentoři do škol vnášejí praktické zkušenosti, přibližují dětem různé pracovní obory, firemní procesy i principy podnikání. Dávají mládeži jasnější představu, jaké možnosti uplatnění v profesním životě mají. „Každý, kdo už je v pracovním procesu několik let, má studentům co předat. Dobrovolný mentoring není limitován legislativou, není k němu potřeba pedagogické vzdělání ani nestojí mnoho času. Obvyklé minimum bývá jedna až dvě hodiny měsíčně, kdy se mentor věnuje studentům, zodpovídá jejich dotazy a radí s dlouhodobými projekty. Investovaný čas je hodně individuální a záleží také na domluvě s pedagogy, někteří mentoři pořádají exkurze do firem, jsou studentům k dispozici na telefonu nebo sekundují učiteli přímo v hodině, jiní pořádají pravidelné on-line porady,“ popsal Martin Smrž, ředitel nevládní organizace JA Czech, která se věnuje rozvoji podnikavosti na českých školách od roku 1992. Každý školní rok jí k tomu dopomáhají stovky dobrovolníků z českých firem.
Existují dvě skupiny mentorů. Jedni navštíví školu jednorázově s nachystanou přednáškou nebo wokrshopem, druzí představují typ dlouhodobého mentora, který je pravidelně k dispozici učiteli i studentům. „Učitel nemůže vědět a nezná všechno. Pro mě je mentor moje pravá ruka, na kterou se mohu vždy obrátit se žádostí o pomoc. Na studenty působí jako motivátor. I jednorázová prezentace je pro děti zpestřením. Fakt, že jim předává informace někdo neokoukaný, zvyšuje jejich pozornost i zájem. Přece jen učitele poslouchají dvakrát týdně celý rok, takže slovo odborníka jako by pro ně mělo vyšší váhu, často mám dojem, že i kdybych říkala to samé, nedocílila bych takového efektu,“ připustila učitelka Petra Voplakalová z Obchodní akademie v Liberci.
Školy mají v posledních pěti letech o lidi „zvenčí“ velký zájem. Mezi mentory dominují zástupci velkých podniků, ale výjimkou nejsou ani živnostníci. „Když se studenti v ekonomicky zaměřeném předmětu učí, co obnáší podnikání, založí firmu a řeší výrobu, prodej, finance, výroční zprávu, nejlépe je celým procesem provedou lidi z praxe. Například ředitel bankovní společnosti poskytne studentům zpětnou vazbu tím, že udělá audit jejich firmy a odhalí všechny nedostatky, vysoko postavená manažerka je zasvětí do principů marketingu nebo odborník na technologie pomůže s digitalizací a obchodními procesy,“ vysvětlil Martin Smrž.
Sami učitelé bývají od reálného světa práce trochu odtržení a podporu dobrovolníků z různých profesí vítají. Zůstávají přitom hlavními činiteli v hodině a mentor vykonává pouze úlohu odborného poradce. „Učitel a mentor nejsou konkurenti, tvoří tandem, který vždy vede učitel. Ten je za studenty zodpovědný, má své osvědčené postupy a dává jim známky. Pro mnohé mentory je nejvíc obtížné nechat studenty dělat chyby. V pedagogice je ale třeba trpělivost a nechat studenty být, i když se třeba spálí, tím víc se naučí. Mentor studenty povzbuzuje v práci, i ty méně nadšené, ale nevnucuje jim svůj názor. Je skvělé být dlouhodobě u vzniku něčeho nového, co studenti tvoří, a získat vhled do myšlení mladé generace,“ popsal dlouholetý mentor v programech JA Studentská firma Heinrich Homola.
Výhody mentoringu pro komerční sféru české firmy teprve objevují. Poptávka škol po dlouhodobějších mentorech stále výrazně převyšuje nabídku. „Nejlepší situace je v Praze a ve Středočeském kraji, kde působí velké nadnárodní firmy. V nich je mentoring mladých lidí zažitý jako funkční nástroj rozvoje jednotlivce i podniku a sami pracovníci mají do předávání svých vědomostí studentům chuť. V ostatních krajích máme mentorů méně, i když se situace zlepšuje. Každý rok realizujeme konferenci pro nové i stávající mentory BEAMentor pod patronací předsedy Senátu Miloše Vystrčila. Připravení mentoři jsou pak velkým přínosem pro praktickou výuku ve školách a celkově plní roli nezanedbatelného hybatele změn ve školství,“ doplnil Martin Smrž.

(tz)

Aktuální vydání v PDF

Newsletter

Zaregistrujte se do našeho newsletteru a dostávejte nejnovější vydání Madam Business emailem. Na základě registrace navíc můžete využít 20 % slevu na první inzerci v Madam Business.

Registrací souhlasíte s Podmínkami zasílání a použití služby.

 

Hlavní partner:

manner84_84

Partneři:

logo-eternity_web_119 jaja_logo2_108design4net_119_119 nadeje_logo88_882018 yourchance rgb color120
smart press logologo klub manazerek 150lazne teplice v cechachnupreme SiMyCo

Tip Grady

Marketing 6.0

Marketing 6 Kotler Kartajaya kniha duben 2025 madam businessBudoucnost ve znamení zážitků

Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan

V publikaci je vysvětleno, jak mohou marketéři využít technologie k uspokojení potřeb zákazníků. V době metamarketingu autor objasňuje způsob, jak integrovat vývoj technologických a obchodních modelů s dramatickými posuny ve spotřebitelském chování. Objasní vám, jak vstoupit do metaverze a rozšířené reality, informuje o potenciálních překážkách a jejich řešení pro vytvoření interaktivnějšího a intenzivnějšího zážitku. Kniha je určena manažerům, členům představenstev, majitelům firem, kteří se snaží udržet si náskok v době, kdy se jim marketingové prostředí doslova mění pod rukama.

 

Navštivte také

iprosperita RGB freshtimecz RGB