Ivana MottlováIvana Mottlová

Tak se vyjádřila o době, v níž právě žijeme, ředitelka Gourmet Hotel & Restaurant Villa Patriot v Mariánských Lázních Ivana Mottlová. O době, která má smutnou přezdívku koronavirová. Přesto ani v ní neuvadá zájem restaurací být v projektu Czech Specials. Ten fandí české kuchyni, která je stále více vnímána jako součást našeho národního kulturního dědictví. A měla by být zachována, podporována a rozvíjena. I proto, že v sobě zahrnuje nejen samotnou přípravu jídel, ale i používání místních zemědělských produktů a výrobků. To je také jeden z hlavních argumentů pro pokračování zmíněného projektu. Dalším argumentem je bezpochyby to, že naše gastronomie vždy byla a bude jedním z motivů, proč zahraniční turisté volí právě zemi v srdci Evropy.

Projekt Czech Specials je v současné době, kdy byl pandemií masivně zasažen celý cestovní ruch a zcela ochromeny restaurační provozy, prakticky jediným projektem, který smysluplně podporuje a propaguje českou gastronomii u nás i v zahraničí. Jako průvodce po certifikovaných restauracích je i trvalým účinným nástrojem pro rozvoj a zvyšování kvality české gastronomie a také pro podporu regionálního cestovního ruchu. Hlavním cílem projektu je i nadále podporovat rozvoj české kuchyně a propagovat ji v tradiční, ale i v moderní formě, jako velmi rozmanitou a stále atraktivní i pro turisty 21. století. A v konečném výsledku prostřednictvím zájmu o českou gastronomii posléze přivést více turistů do všech koutů naší vlasti.

Certifikované restaurace v projektu Czech Specials poznáte již podle nálepky na dveřích, a samozřejmě podle kvality českých jídel. Tato ini­ciativa podporuje restaurace, které dobře vaří českou kuchyni a je zároveň certifikační značkou, stvrzující, že jsou v takto označeném podniku poskytovány kvalitní služby. Gourmet Hotel & Restaurant Villa Patriot v Mariánských Lázních je jedním z nich:

Hotely, restaurace, kavárny. Jak shrnout to, co se odehrálo v roce 2020 a přetrvává i letos? Katastrofa pro gastro a cestovní ruch? Vykolejení světa? Zkušenost, která nemá obdoby?

Rok 2020 byl pro cestovní ruch a gastronomii katastrofou. Když v březnu vláda uzavřela nebo omezila provozy, byla pořád naděje, že se všechno brzy vrátí do normálu a bude to postupem času jen špatná vzpomínka. Letní sezóna byla u nás dobrá a přinesla do Mariánských Lázní hodně pozitivního. Změnila se klientela. Přijelo hodně českých hostů, rodin s dětmi, aktivních hostů, sportovců. Město žilo jinak a bylo to skvělé. Než jsme se nadechli, přišla omezení znovu. Svět je opravdu vykolejený a je nutné se připravit na změny v práci i v myšlení, nezůstat stát. Ještě nevíme, zda je tohle zkušenost špatná, nebo dobrá.

hrîbet kopiePro podnikání a manažerskou práci není nic důležitějšího než optimistický pohled do budoucna. Neztratila jste ho?

Snažíme se věci nedramatizovat. Víme, že situace je stejná, anebo hodně podobná, na celém světě. Jsem přesvědčená, že již mnoho věcí nebude tak jako dřív. Ale třeba to bude lepší. Otázkou je, co udělají čeští hosté, zda podpoří domácí cestovní ruch. A jak to bude se zahraničními turisty, je nejisté. Jsme tedy logicky závislí jeden na druhém a já věřím, že poskytujeme kvalitní služby, které budou hosté preferovat před slevami za každou cenu. Další pozitivní zprávou je, že se všichni těšíme do práce. To je dobré znamení. Nyní máme šanci vytvořit nové projekty podle svého a nemusíme se podřizovat poptávce trhu. Trh si nás najde – pevně doufám.

Nebudou se lidé bát chodit k vám na oběd, na odpolední kávu, na schůzky, pracovní setkání? Nebo naopak sociální kontakt chybí natolik, že budete mít plno, jakmile se rozvolní vládní opatření?

Nejsme klasická, běžná restaurace, kam se „zaběhne na oběd“. Jsme gurmánská restaurace a nabízíme kvalitu. Věřím, že hosté kteří k nám chodili dříve, se k nám vrátí a noví si nás najdou. Sociální kontakt určitě schází všem a u nás to bude ještě o gastronomii, kterou nabízíme. Lidé si v této době vařili doma po svém a nyní zatouží po příjemném prostředí, milé obsluze a jídlech, která si sami udělat neumí. Důležité je i to, že budou mít pocit, že je ten den něco jinak.

Přestože je doba složitá a koronavirus řádí hlava nehlava, tak jste se zařadili do projektu Czech Specials. Proč právě do něj?

V projektu Czech Specials jsme zapojeni již od roku 2013. V roce 2014 jsme dokonce vyhráli Food Cup Czech Specials. Již v době, když byl hlad po mezinárodní kuchyni, jsme se snažili prosazovat české speciality. Bylo to správné rozhodnutí. Jsme v Čechách a je nezbytné zachovat tradici české kuchyně, i když podávané netradičně, moderně. Tento projekt nám pomáhá s propagací a čerpáme z něj inspiraci. Spolupráce s Czech specials je pro nás skvělý pomocník.

Jak komunikujete tuto skutečnost hostům?

S hosty o projektu Czech Specials komunikujeme aktivně ve všech směrech. Například na webových stránkách www.villapatriot.cz. Hosté mohou listovat v jídelním lístku s logem a označením Czech Specials v podobě flip­booku. Nezapomínáme ani na sociální sítě Facebook a Instagram. Klasický tištěný jídelní lístek, na kterém je logo Czech Specials, je samozřejmostí. Nejnovější a nejmodernější nabídka jídel s označením Czech Specials je načtení QR kódu (Chooice app) a přístup k aktuálnímu jídelnímu lístku v mnoha světových jazycích pomocí mobilního telefonu.

A ovlivní Czech Specials nabídku také pro zahraniční klientelu? Aby zájemci o naše tradiční jídla poznali, jak úžasná jsou?

GH Villa PatriotVilla PatriotČasto se stává, že v gurmánské restauraci návštěvníci ani české speciality neočekávají. Myslí si, že česká kuchyně znamená guláš nebo vepřová pečeně. Když vidí v nabídce u pokrmů logo Czech Specials, mnohdy si je ze zvědavosti objednají a pak při dalších návštěvách se již ptají, co nabízíme dnes jako Czech Specials. A to je pro nás úžasné. Byli jsme součástí soutěžního pořadu německé televize MeinLokal – Dein Lokal. Jako Czech Specials jsme prezentovali dukátové buchtičky s vanilkovým krémem a polévku kulajdu. Soutěž jsme vyhráli a hosté se ptají na buchtičky a kulajdu doposud.

Máte již představu, jaké pokrmy na jídelní lístek s tematikou české kuchyně zařadíte poté, co budete moci otevřít?

Momentálně vůbec nevíme, co bude dál. Mnoho věcí se změní, ale my budeme české speciality nabízet v moderním pojetí stále. Důležité je používat kvalitní, regionální, čerstvé suroviny. Jsem přesvědčená, že o tom projekt Czech Specials je. Nemáme tzv. stálý jídelní lístek. Někdy se stane, že se nabídka jídel změní i během dne. Ale Czech Specials je tam vždy. V poslední naší nabídce byl například Jelení hřbet s houbovým kubou, Kačeří stehno s kedlubnovým zelím a škubánky.

Obsahuje vaše nabídka i nějakou místní specialitu?

Nemáme na jídelním lístku žádnou tzv. místní specialitu. Náš šéfkuchař sestavuje jídla tak, aby byla sice Czech Specials, ale malinko jinak. Každé naše jídlo by mělo být specialitou a mnohé českou specialitou. Dříve byla česká jídla tzv. poctivá, plná kalorií a my připravujeme české speciality poctivé, ale méně kalorické. Moderní technologie úprav nám to umožňují. Dokonce máme hosta, který vyžaduje čočkovou polévku, a to je skvělé. Kdykoliv přijde, tak mu ji připravíme.

Co z bohaté škály dobrot na domácí notu máte nejraději? Pochutnáte si na makových buchtách, dáte přednost knedlíkům, vepřové pečeni a zelí? Nebo to jsou bramborové placky se zvěřinou a šípkovou omáčkou?

Můj favorit je poctivá domácí svíčková omáčka s brusinkami a knedlíkem, i když knedlíky nejsou mou nejoblíbenější přílohou. Ale tady to nevadí.

Ostatně – vaříte ráda?

kotletka jehneî zîampnVařím ráda, i když ne často. Hodně času trávím v práci, a tam se i najím. Potom mi ale pokrmy, které si připravím sama, žádnou velkou Czech ani jinou specialitu nepřipomínají...

Určitě jsou vašimi příznivci i firmy a podnikatelé. Počítáte s tím, že služby pro tento segment obnovíte?

Samozřejmě že bychom si to přáli. A doufáme, že se k nám firmy a podnikatelé nejenom vrátí, ale že nás mnozí konečně i objeví. Obávám se, že hodně restaurací a hotelů tuto podivně nebezpečnou dobu ani neustojí. Bylo by smutné, kdyby se otevřely jen restaurace s nabídkou laciných jídel, jenom hotely s levným ubytováním. Věřím, že tohle bude již přežitek a kvalita za rozumnou cenu bude v popředí zájmu. Nesmíme se dostat do segmentu „levné destinace“, to by byla cesta zpátky, a to nikdo z nás přeci nechce. Již bychom nebyli zajímaví pro nikoho. A my uděláme všechno pro to, abychom zajímaví byli pro každého.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi