SeichaMatcha2Generace Z se oproti mileniálům, tedy generaci Y, vyznačuje nízkou spotřebou typických slazených nápojů a alkoholu. Údaje z datového nástroje Atlas Čechů ukazují, že v České republice je věková skupina 18 až 29 let druhou nejméně početnou skupinou, která má v oblibě slazené nápoje, hned za skupinou 65+. Studie také uvádějí, že právě generace Z pije oproti předcházejícím generacím mnohem méně alkoholu. Podle studie publikované v odborném časopise The British Journal of Sociology až 71 % oslovených uvedlo, že je následky pití alkoholu znepokojují a už jím tzv. nevypouští páru jako jejich rodiče ve stejném věku. Souvisí to s faktem, že mladí lidé generace Z kladou mnohem větší důraz na své zdraví. Zároveň ale potřebují nějaké povzbuzení, a právě proto často sahají po tzv. funkčních nápojích.

Podle definice mají funkční nealkoholické nápoje za cíl poskytnout tělu to, co v té chvíli potřebuje. Ať už je to energie, nebo přínos pro zdraví. Často obsahují přírodní extrakty, vitamíny, minerály, bylinné látky nebo další látky s potenciálním pozitivním a povzbuzujícím účinkem pro tělo. Nejvíce konzumentů nejrůznějších povzbuzujících nápojů je ze všech věkových skupin právě mezi mladými lidmi generace Z. Úzce to souvisí také s tlakem, který na mladé lidi vyvíjí společnost. Podle zmiňované studie se až 70 % z nich vyjádřilo, že je pod větším tlakem na výkon a na úspěch ve škole a v práci, než byli jejich rodiče. Velmi dobře si uvědomují negativní vliv klasických energetických nápojů na své zdraví a přesouvají se proto k tzv. funkčním nápojům, které jsou jejich alternativou. Jsou ale chutnější, mají příznivější složení a zároveň dokážou tzv. nakopnout. A o to právě jde. Důkazem tohoto trendu jsou i univerzitní kavárny, které mají kromě kávy v nabídce i nápoje nebo limonády s obsahem přírodního kofeinu nebo jiných povzbuzujících látek.

„Generace Z patří k našim věrným zákazníkům a naše limonády pijí jako alternativu k energetickým nápojům a také alkoholu. Říkáme jim „nakopáváky“, protože jsou v nich přírodní látky, které organismus patřičně povzbudí. Naše klasika Club-Mate například obsahuje vysokou míru přírodního kofeinu z listů yerba mate. Ten najdete i v naší Seicha Matcha, kde je v kombinaci s aminokyselinou L-Theanin. Kofein tělo nakopne, aminokyselina naopak harmonizuje a zklidní. Výsledkem je soustředěná a příjemně klidná mysl, která se s alkoholovým opojením jen těžko srovnává,“ říká Richard Choleva, majitel e-shopu Limogang, který populární stylové limonády z Německa prodává. „Podle našeho průzkumu z několika univerzitních kaváren se přes léto prodá jednou tolik našich nápojů než limonád jiných značek. Mladší generace očividně kromě osvěžení hledá i bonus v podobě povzbuzení.”

Odpovědnější nejen ke svému zdraví

Chtějí, aby byl svět lepší, bojují proti konzumerismu a zajímají se o klimatické i ekologické otázky. Generace Z patří k jedné z největších skupin, které dbá na třídění odpadu a opětovného využívání druhotných surovin. „Zhruba před měsícem jsme v Praze spustili pilotní program na zálohování skleněných limonádových lahví, které je teď možné vrátit v síti vietnamských večerek, a právě mladí lidé vracejí zálohované lahve nejvíce,” konstatuje Richard Choleva.

Heslem kampaně na nový zálohový systém je: Koupím – vypiju – vrátím, protože sklo nepatří do koše, ale zpátky do oběhu. Možnost vrácení lahví od oblíbených limonád je tedy další dobrou zprávou pro generaci Z. Potkala se totiž ideální kombinace, kdy se dodavatel nesnaží pouze naplnit základní potřeby své cílové skupiny, ale sleduje i její přání a snaží se být v souladu s jejím životním stylem.

V pilotním programu zálohového systému je možné vracet lahve limonád značky Club-Mate 0,33 a 0,5 litru a Seicha Matcha 0,33 litru. Sběrná místa zákazníci poznají podle bannerového označení večerky nebo jednoduše podle dostupnosti limonád v prodejně. Po otestování zkušebního provozu počítá Limogang s rozšířením zálohového systému i na ostatní typy lahví ze své produkce a také na další česká města.

(tz)