eská centraV pondělí 25. 1. 2021 uběhne přesně 100 let od prvního uvedení Čapkovy hry R.U.R. Téma „robotizace“, které v posledních letech stále více nabývá na síle, akcentují také Česká centra. Větší část aktivit organizují přímo na centrech v zahraničí, v Kyjevě, Varšavě, Madridu, Moskvě, Milánu, Tokiu. Navíc budou Česká centra partnerem dvou zajímavě koncipovaných tematických projektů. Konkrétně se jedná o Institut umění – Divadelní ústav, který je hlavním organizátorem Mezinárodní teatrologické konference - a Švandovo divadlo, které připravuje uvedení „hry psané robotem“. V obou případech Česká centra spolupracují v rámci zajištění zahraniční on-line prezentace.

PREZENTACE VĚDY A DIVADELNÍHO UMĚNÍ NAŠLA PRO SVĚT SPOLEČNÝ BOD

Agenda vědy, výzkumu a inovací tvoří nedílnou součást programu sítě Českých center a jako taková disponuje potenciálem pro její další rozšiřování. Nadcházející výročí Čapkovy hry R.U.R vybízí k tematickému propojení vědy a umění. Této příležitosti využila Centra ve světě, takže zahraniční návštěvníci se mohou těšit na širokou nabídku atraktivních programů. Například České centrum Moskva chystá Festival české kultury a literatury s tematickým propojením Karel Čapek (Ruská státní knihovna), program zaměřený na Čapkova stěžejní díla Krakatit a R.U.R. připravuje České centrum Milán v rámci literárního festivalu Bookcity, „spisovatel Čapek“ zazní i v Asii, a to prostřednictvím Českého centra Tokio na Česko-japonském vědeckém sympoziu (Století robota – Sympozium Karla Čapka). Současně bude dané téma v rámci agendy VAVAI Českých center připomenuto on-line diskusí Global Science Café (stream FEL ČVUT v Praze za účasti odborníků specializovaných na téma umělé inteligence, dále pak na letní mezinárodní konferencí ALIFE 2021 (Česká centra jsou jedním z partnerů/: https://www.robot100.cz/alife2021).

ONDŘEJ ČERNÝ, GENERÁLNÍ ŘEDITEL ČESKÝCH CENTER:

„Je pozoruhodné, jak dramatické dílo Karla Čapka dokáže prostupovat do aktuálních témat naší doby. Jestliže jeho Bílá nemoc vytváří velmi silné asociace ke covidové pandemii, vědeckofantastické drama R.U.R. otevírá mnoho otázek spojených s umělou inteligencí. Česká centra chtějí využít světovou proslulost Čapkových ‚robotů’ a v různých kontextech nasvítit téma umělé inteligence - a to především z pohledu našich špičkových vědců.“

PARTNEREM INSTITUTU UMĚNÍ – DIVADELNÍHO ÚSTAVU
Institut umění – Divadelní ústav je hlavním organizátorem konference s názvem The Days After - Etická dilemata industriální a post-industriální společnosti v divadle 20. a 21. století ve světle divadelních her Karla Čapka RUR a Bílá nemoc. Dané téma přináší nové poznatky prismatem současné interpretace obou her v České republice i ve světě. Jeden z konferenčních bloků bude věnován scénografickému ztvárnění obou her, jehož součástí bude například příspěvek české teatroložky Věry Velemanové nebo prezentace výsledků projektu PQ STUDIO: Common Design Project na téma Bílá nemoc, který v letošním roce realizuje ve spolupráci s IDU Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru.

PAVLA PETROVÁ, ŘEDITELKA IDU:

„Konference nahlédne tematiku her RUR a Bílá nemoc jak optikou současné interpretace těchto Čapkových her v českém, rakouském a portugalském prostředí, tak prostřednictvím vybraných příkladů jejich uvedení v balkánských zemích, Velké Británii, USA, Španělsku na Slovensku
a v dalších zemích světa.“

Konference, která nabídne příležitost k setkání teatrologů, dramaturgů, kurátorů a režisérů z ČR, Slovenska, Slovinska, Turecka, Portugalska, Německa a Kanady, se uskuteční on-line
ve dnech 26. – 27. 1. 2020.

ŠVANDOVO DIVADLO A HRA PSANÁ ROBOTEM

Švandovo divadlo je jedním z nemnoha českých divadel, které má silnou empatii pro specifika zahraniční prezentace. Při příležitosti 100. výročí uvedení nabízí divákům ojedinělou „hru psanou robotem,“ která je součástí společného projektu THEaiTRE Švandova divadla, MFF UK a DAMU.

DANIEL HRBEK, ŘEDITEL ŠVANDOVA DIVADLA

„Inscenace ‚‘AI: Když robot píše hru je završením první fáze projektu THEaiTRE, který si klade za cíl dále zdokonalovat systém generování, a pokusit se zjistit zda-li si AI (a do jaké míry) poradí nejen s dialogy, ale též se stavbou celé divadelní hry. Že se nejedná o záležitost, která by zaujala jen úzký okruh ‚zasvěcených‘ dokládá i fakt, že již v současné době projevují o událost zájem nejen média, ale i širší veřejnost doma i v zahraničí, a také skutečnost, že projekt THEaiTRE získal výraznou podporu v rámci grantu TAČRu a záštitu Ministerstva zahraničí České republiky.“

S ohledem na koronakrizi se veškerý program odehraje výhradně v on-line prostředí a bude sdílený v rámci celé sítě Českých center v zahraničí.

ČESKÁ CENTRA (ČC)

Česká centra, příspěvková organizace Ministerstva zahraničních věcí ČR, jsou stěžejním nástrojem veřejné diplomacie zahraniční politiky České republiky a posilují dobré jméno ČR ve světě. Jakožto kulturní institut jsou členem sítě zahraničních evropských kulturních institutů – EUNIC. Prezentují naši zemi v široké škále kulturních a společenských oblastí: od umění přes kreativní průmysly až po propagaci úspěchů české vědy a inovací. Věnují se výuce češtiny v zahraničí. Zapojují se do mezinárodních projektů a slouží jako platforma pro rozvoj mezinárodního kulturního dialogu. V současnosti působí v zahraničí celkem 26 poboček na 3 kontinentech – kromě Českých center spravují také Český dům v Moskvě, Jeruzalémě a Bratislavě.

www.czechcentres.cz 

(tz)