PEUGEOT EXPELEC 2005TECH 001Ač by se mohlo zdát, že nemají ženy k technickým novinkám příliš velký vztah, opak může leckoho docela překvapit. Třeba elektromobily si získaly jejich přízeň docela brzy. A přibývající nabíječky, jež postupně zahušťují síť i v České republice, jsou dalším benefitem, který podporuje emoce při rozhodování o tom, na jaký pohon vlastně nový vůz koupit. Elektřina je čistý a tichý pomocník, který nabízí mnohé výhody. A také – kde jsou ty doby, kdy ruce umazané vůní auta dotvářely obrázek o dokonalém muži! K benzínu patří v myslích mnohých z nás často jen nostalgie stejně jako k černobílým filmům a jejich legendárním hrdinům nebo kuchařským knihám, jejichž význam v praktickém životě dokonale posvětil čas a prostředí kuchyně. Takže:

Také máte pocit, že na silnici potkáváte stále víc aut s „elkovou“ espézetkou? Tento trend je samozřejmě patrný hlavně v Praze, kde se elektrickým motorem převážně řeší parkování. Elektromobilita ale láká i obyvatele měst, kde bezemisní automobil nečerpá takové výhody. Elektrické vozy zvažují i majitelé domů se solárními panely, firmy s možností čerpat dotace a mnoho dalších.

V Česku si ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi motoristé drží od elektrického pohonu odstup, a to zejména z nedostatku legislativních pobídek. Přesto se však u nás zájem o elektromobilitu rapidně zvyšuje. Přesvědčila se o tom i značka Peugeot během své již tradiční akce Peugeot Emotion Day. Jedná se o obrovskou roadshow, která po dva měsíce putuje od jednoho města k druhému a nabízí veřejnosti k otestování nejžhavější novinky.
Letošní už 12. ročník se zaměřil na nový Peu­geot 308 a na elektrické a plug-in hybridní vozy.
Z jedenácti testovacích vozů se nejvíc „točil“ 508 Peugeot Sport Engineered, který absolvoval 638 jízd. Druhým nejžádanějším vozem s 485 jízdami byl Peugeot 3008 Hybrid4 300. Oba tyto modely jsou poháněny vysoce efektivním plug-in hybridním ústrojím složeným z benzínového motoru PureTech a dvou elektromotorů. V těsném závěsu za plug-in hybridy byl z hlediska počtu testovacích jízd model Peugeot e-2008, který vyzkoušelo 450 návštěvníků. Tento nejprodávanější elektromobil značky Peugeot v ČR si získává stále více příznivců. Za první pololetí letošního roku si v rámci modelové řady 2008 elektrické verze zajistily 7% podíl, což je více než dvojnásobek ve srovnání s rokem 2021.

Velký zájem české veřejnosti o elektrifikovanou nabídku překvapil i samotného ředitele značky Peugeot v ČR Marca Venturiniho: „Naše elektrifikovaná nabídka se setkala s vřelým přijetím veřejnosti. Zájem seznámit se s těmito auty předčil naše očekávání. Předsudky opředená elektromobilita se na Peugeot Emotion Day ukázala v mnohem jasnějším, optimističtějším a přívětivějším světle. To považuji za velký přínos do budoucna. Připočteme-li si k tomu ještě 2500 potenciálních zákazníků, máme zřejmý důvod považovat letošní ročník Peugeot Emotion Day za mimořádně zdařilý.“

Budoucnost se u Peugeotu jeví jako jednoznačně elektrická. Značka už dnes hlásí, že má elektrifikováno 70 % celosvětově prodávaných modelů. Do roku 2025 to bude dokonce 100 %. Znamená to, že ať už si vyberete jakýkoli model se lvem ve znaku, vždy ho můžete mít ve variantě s elektrickým motorem, ať už jako stoprocentní elektromobil, nebo plug-in hybrid s jedním či dvěma elektromotory. Dnes je každé čtvrté auto Peugeot prodané v Evropě poháněno elektřinou, přičemž loni to bylo jen každé šesté. A od roku 2030 půjde automobilka ještě dál. Generální ředitelka Linda Jackson nedávno oznámila, že od roku 2030 už Peugeot v Evropě bude prodávat výhradně elektromobily.
Automobilka Peugeot už dnes montuje až 10 000 baterií měsíčně do osobních vozů a až 7000 baterií měsíčně do užitkových vozů. Potřeba baterií přitom bude stále narůstat. Jak to Peugeot vyřeší? Odpovědí je monumentální projekt sestávající se z vlastní továrny na výrobu baterií a četných partnerství na dodávky lithia. Elektrická éra v Peugeotu tedy může směle pokračovat.

(red)