data1 1Průměrná cena za šálek espressa v českých restauracích a kavárnách je 41 korun. O sedm korun víc zaplatíme v Praze, naopak v Plzni stačí hostům 32 korun. Při objednání cappuccina musíme sáhnout ještě pro další desetikorunu. Kávu si nejčastěji objednáváme mezi 12. a 14. hodinou, její spotřeba stoupá s letními měsíci. Uvádí to společnost Storyous, která zpracovala údaje z více než 2600 tuzemských podniků.

„Podle našich dat je nejdražší šálek espressa v Praze, v průměru přijde na 48 korun. Následuje Zlínský a Liberecký kraj. Jen ve čtyřech krajích je přitom cena nižší než 40 korun. Nejlevnější espresso je překvapivě v Plzeňském kraji, kde zákazník zaplatí jen 32 korun,“ řekl Igor Třeslín, ředitel Storyous, který restauracím nabízí pokladní a naskladňovací systémy. Firma v současnosti zpracovává 10 % obratu v českém gastru. Zajímavá je také skutečnost, že spotřeba kávy roste s venkovními teplotami. V lednu a v únoru byl počet objednávek výrazně nižší než během letošního mimořádně teplého června.

Cena cappuccina nekopíruje výšku platů

Oblíbeným českým kávovým nápojem je i cappuccino. Jeho cenová mapa se však liší jak od espressa, tak i od průměrné výše výdělku v jednotlivých krajích. „Na prvním místě sice se 63 korunami zůstává Praha, avšak hned za ní následuje Karlovarský kraj, navzdory tomu, že jsou zde dlouhodobě nejnižší průměrné mzdy v Česku,“ uvedl Igor Třeslín. V žádném jiném kraji už cena za šálek cappuccina 60 korun nepřekročí. Naopak hned v osmi krajích stačí zákazníkům při objednávce padesátikoruna. Nejlevnější cappuccino pořídíme tasb 11v Moravskoslezském kraji, cena se pohybuje okolo 45 korun.

Brno má kofeinovou špičku o dvě hodiny později než Praha

Kávu si obvykle spojujeme se startem dne – avšak nejvíce se jí prodá v době oběda a odpoledne. Zatímco v Brně je o espresso největší zájem mezi 14. a 16. hodinou, v Praze špička přichází o dvě hodiny dříve. Pokud se zaměříme na průměrný počet šálků, který se v jednom podniku prodá za hodinu, pak Brno předstihne Prahu jen okolo čtvrté odpoledne, jinak je pražská spotřeba vyšší.

„První kávu si lidé dávají hned ráno, a to mezi osmou a desátou hodinou. Další dva vrcholy jsou pak kávy k obědu a následně odpolední povzbuzení. Po třetí hodině už počet prodaných espress klesá,“ informovala Maja Vavřačová, která provozuje pražské Bistro Monk.
Storyous také určil počet prodaných šálků kávy, které si hosté během jedné hodiny objednají v jednom podniku. Zatímco v Praze se jich za 60 minut prodá v průměru 28, v Brně je to o dva kusy méně.

O Storyous:

Společnost Storyous vytváří komplexní restaurační systém. Cílí především na zjednodušení každodenních úkonů spojených s gastronomickým provozem a automatizaci procesů prostřednictvím propojení s dodavateli či účetními a hotelovými systémy. Majitelé restaurací mají odkudkoliv přehled o dění v podniku, o stavu skladu nebo například o příjmech a výdajích. Kromě České republiky působí také v Polsku a Španělsku. Cílem společnosti je stát se vedoucím hráčem v oblasti poskytování pokladních systémů pro gastronomii na evropské úrovni. (tz)