m_AVAST_042016_100.jpgNejúspěšnější Češi ukázali moderní tvář byznysu - jejich velké internetové firmy jsou dnes chloubou českého trhu. Klubové setkání ekonomického žebříčku Štiky českého byznysu proběhlo přímo v novém moderním sídle společnosti Avast. Příběh softwarového giganta vyprávěl Ondřej Vlček, zatímco Petr Kasa vzpomínal na začátky portálu Kasa.cz a uvedl svůj nový projekt Pilulka.cz.

Supermoderní budova českého softwarového giganta nezapře inspiraci futuristickými sídly ze Silicon Valley. Výtah bez tlačítek vás doveze do předem určeného patra pouze na kartičku. Jakmile se rozevřou dveře, kromě krásného výhledu na Prahu se vám otevře i pohled na architektonicky vymakané provzdušněné kancelářské prostory, kde se snoubí moderní přístup k práci s profesionalitou a efektivitou. Jedno z pater budovy je celé určeno k relaxaci. Kromě kulečníku, posilovny a nahrávacího studia slouží i jako příjemná kantýna, kde mají zaměstnanci jídlo zdarma. Naproti tomu virová laboratoř v 10. patře připomíná řídící středisko NASA. Velká obrazovka s otáčející se zeměkoulí zobrazuje útoky z celého světa, které míří - opět do celého světa. A těmto útokům zabránili právě tady v Praze. Může vám to připadat neuvěřitelné, ale na bedrech kdysi malé české firmy dnes závisí bezpečnost 230 miliónů uživatelů a podniků. Avast nenajdete pouze v těch nejobskurnějších zemích jako je Severní Korea nebo ve vzbouřenecké části Západní Sahary. Jinak je prakticky všude. 

„Když jsem se naposledy díval na seznam našich zákazníků a uživatelů, nejméně jich bylo na Pitcairnově ostrově, kde žijí potomci vzbouřenců z lodi Bounty. Bylo jich sedm. Počet obyvatel ostrova je ovšem 48 lidí," glosuje Ondřej Vlček, provozní ředitel společnosti Avast Software, který byl kdysi součástí týmu, jehož zásluhou vznikl první antivirový program pro Windows.
Dnes je Avast dostupný v 45 jazykových mutacích a je nejpopulárnějším antivirovým programem na světovém trhu, který pravidelně vyhrává odborná ocenění za svou kvalitu. O bezpečnost uživatelů po celém světě se stará v pražském sídle přes 500 profesionálů. Celosvětově má Avast největší počet uživatelů hned po antivirech, které jsou přímou součástí Windows. Za svou popularitu nepochybně vděčí zvolenému obchodnímu modelu - plnohodnotný antivirový program je totiž od roku 2002 v základní verzi zdarma.

Ondřej Vlček rostl spolu s Avastem, vyvedl jej z dřevního prostředí 90. let.
„V tehdejším komorním trhu se znal každý s každým. Najednou jsme si ale všimli, že lidé začínají sedět u internetu a používat ho. Vtrhli sem draví hráči z okolních zemí s dumpingovými cenami a my si všimli, že se svět změní. Nezbývalo než úplně změnit náš obchodní model," vypráví Ondřej Vlček. „Opustili jsme původní zákazníky, což byly všechno české instituce, a zaměřili se s freewareovým antivirem ven. Na mnohých trzích jsme tak patřili mezi první hybatele, kteří vytvářeli samotný trh. Dnes jsme zcela proexportní firma - 99 % našich příjmů pochází ze zahraničí."

Dnes se musíte odlišit

A jak může vypadat úspěch v moderním byznyse čistě na českém a slovenském trhu? Petr Kasa založil společně s bratrem Martinem v roce 1999 internetový obchod Kasa.cz, který se jim podařilo úspěšně prodat. Poté, co si vyzkoušel, jaké je pracovat v korporátním prostředí coby generální ředitel české a slovenské pobočky mobilního giganta Nokia, pustil se do své nové vize - internetové lékárny Pilulka.cz, která momentálně roste o stovky procent ročně.

„Začínali jsme v pankáčském prostředí začátků českého internetu, kde ještě nikdo nemohl vidět byznys," vysvětluje Petr Kasa. „Nikdo tam neviděl zákazníky a ti tam také ještě zatím skutečně nebyli. Tehdy to bylo o tom něco udělat. Tím se dostal na síť spotřebitel. Teď už na internetu spotřebitelé jsou, a tudíž jen něco udělat nestačí. Dnes se musíte něčím odlišit."

Počátky vzniku internetového maloobchodu Kasa.cz sahají až do roku 1999. V průběhu svého obchodního rozmachu v nultých letech byla Kasa.cz vyhodnocena za druhou nejrychleji rostoucí technologickou firmu v České republice a měla obchodní zastoupení ve třech sousedních zemích a v Maďarsku. V roce 2010 byla firma prodána a v současnosti působí v Česku, na Slovensku a v Polsku. Nový projekt Pilulka.cz vykazuje podobně rychlý růst a je jedinečný tím, že zahrnuje i síť kamenných lékáren, které jsou provázané s internetovým obchodem.

Na otázku, jak by vypadal svět bez internetu, Petr Kasa odpovídá: „Jeden den by vypadal úžasně, ale ty další hodně špatně."
„Díky podobným českým příběhům můžeme zažít úžasný pocit se sdílení vizí světového dopadu," komentovala vystoupení obou hostů na diskusním panelu Helena Kohoutová, pořadatelka Štik českého byznysu.

Diskuse s podnikateli se zúčastnili také Zenon Folwarczny, ředitel daňového oddělení společnosti PwC ČR, a Ivan Jakúbek, viceprezident společnosti Enterprise Investors, kteří jsou partnery a porotci Štik českého byznysu. V rámci doprovodného progamu byla k dispozici ochutnávka moravského vína z vinařství Maláník-Osička. Hosté seděli na exkluzivních sedačkách Patternroom. Cestovní kancelář Blue Holiday lákala hosty na exkluzivní letní zájezdy. Hosté mohli obdivovat i vystavený vůz Volvo V40.

Klubová setkání Štik českého byznysu pořádá Helas New Encounters Club, který umožňuje navazování kontaktů na výjimečné úrovni a vyhledává české talentované občany, kteří naplnili své sny a touhy v pracovním životě a jsou ochotni se s nimi podělit a inspirovat další.

Kdo hýbe českou ekonomikou

Věděli jste, že existuje žebříček, který oceňuje ty nejúspěšnější firmy v České republice? Naše země je plná schopných a šikovných lidí, kteří řídí velké podniky a přitom dodržují pravidla hry. Už třináct let si takových firem všímá prestižní žebříček Štiky českého byznysu a oceňuje je na regionální i celostátní úrovni. Žebříček má jasná pravidla, kdy čísla hovoří za vše. Kritérii zařazení do žebříčku jsou dosažené ekonomické výsledky po sobě následujících 3 let, obrat vyšší než 10 milionů EUR ročně v každém hodnoceném roce, alespoň jeden kladný hospodářský výsledek a schopnost společnosti dostát svým závazkům. Projekt založila mezinárodní úvěrová pojišťovna Coface Czech s cílem identifikovat české prudce rostoucí podniky a podniky s předpoklady pro další růst. Generálním partnerem žebříčku je společnost Vodafone.

www.stiky.cz