úvod2Sehnat krásnou a kvalitní kabelku české výroby bylo donedávna téměř nemožné. Až v posledních letech vznikají značky, které si zakládají na přírodních materiálech, nadčasovosti a precizním zpracování. Jednou z nich je i značka Patrick Poppet Lucie Kalousové. Ta dala našemu trhu dámské kabelky s nezaměnitelným geometrickým vzhledem a propracovaným detaily, za které by se nestyděli ani luxusní producenti. Za pouhé čtyři roky na trhu si je oblíbila spousta žen, včetně celebrit. A důvodem není jen skvěle zvládnuté PR a prvotřídní zákaznický servis. Rozhoduje především kvalita, tedy pečlivě vybraná italská kůže, lokální ruční výroba a spojení designu s funkčností. Tomu ale samozřejmě odpovídá i cena.

Proč právě kabelky, respektive Poppetky?

Jak já říkám, cesta je cíl. Vystudovala jsem sportovní management a pak jsem se asi osm let věnovala PR. K módě mě to ale táhlo vždycky. Na mateřské jsem pak znovu cítila, že se chci rozvíjet i kreativně, a věděla jsem, že znalosti a zkušenosti z PR se při tom budou hodit. Původně jsem chtěla založit značku plavek, ale nikdy jsem oděvní návrhářství nestudovala a neumím vytvářet střihy. Navíc plavková sezóna v ČR trvá velmi krátce. Mám za sebou ale několik kurzů na pražské UMPRUM nebo na plzeňské Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara. Kabelky se mi tedy zdály jednodušší. Zároveň v jejich případě odpadá starost řešit vratky z důvodu nesprávné velikosti, nelichotivé barvy nebo nepadnoucího střihu. A za další, kabelky přece zbožňuje snad každá žena!

Kde a jak probíhá výroba? A jde o stoprocentně český produkt?

Nejprve dělám prototypy, např. z plsti nebo kartónu, a pak teprve z kůže. Pokud to nefunguje, tak je předělám, a až když vše doladím, řeším finální produkt s kožedělnou dílnou. Výroba pak probíhá v Čechách – ceny jsou srovnatelné s Itálii nebo Španělskem a já raději zadávám práci českým brašnářům. Materiály, tedy useň a komponenty, ale pocházejí z Itálie. V rámci České republiky bohužel nejsou dostupné, minimálně ne v požadované kvalitě.

A jak vznikl celý nápad, název značky a logo?DSC 2896 2 copy

Svoji značku jsem začala budovat, když byly synovi Patrikovi asi tři měsíce. Logicky jsem ji tedy chtěla pojmenovat po něm. Původní nápad byl Saint Patrick, ale to je příliš všeobecné, a navíc spojené s náboženstvím. A výraz poppet v angličtině znamená zlatíčko nebo brouček, vystihuje tedy jak syna, tak kabelky. :) Navíc zní hezky a řekla bych, že i světově. Jakmile se tedy rozhodnu jít se značkou za hranice, nebudu muset řešit žádný rebranding. Logo už pak vytvořil grafik na základě mých požadavků. Jen to není květina, jak si mnoho lidí myslí, ale čtyři spojená velká písmena P.

To znamená, že časem chcete uspět i mimo ČR?

Přála bych si to. V Česku se situace určitě zlepšuje, ale stále ještě nejsme úplně fashion národ. Ráda se tedy domluvím i na spolupráci se showroomy a butiky v jiných zemích. Dokonce už mě několikrát kontaktovali nákupčí z Dubaje, New Yorku či Paříže, ale zatím to nedopadlo především z finančních a logistických důvodů. Přesto věřím, že jednou moje chvíle přijde.

Kolik času uběhlo od první myšlenky po zahájení prodeje?

Vymyslet a uvést značku na trh trvalo tři roky, ale nemohla jsem se tomu věnovat naplno. Mezitím jsme žili dva roky v Lucembursku, takže to bylo náročnější. Pak jsme se vrátili a vše už šlo lépe, brand jsem vyladila a začal prodej. Každopádně mě to naučilo, že se dá pracovat i na dálku, ale musíte počítat s řadou komplikací.

Měl pobyt v Lucembursku i nějaký pozitivní vliv na vaše podnikání?

DSC 1544 copyAno, často jsem odtamtud jezdila do kraje Champagne ve Francii, kde hodně lidí sbírá plíšky od lahví šampaňského. Je to takový pěkný koníček, sběratelská vášeň spousty jednotlivců. Prodávají na ně ale jen taková dřevěná prkénka a plastové desky. Mně se nelíbily a chtěla jsem je vylepšit, což mě přivedlo až k tvorbě obrazů. Je to spíš záliba než business, ale přináší mi nespočet příležitostí být vidět a získávat zajímavé kontakty. Oslovilo mě například Mionetto, se kterým jsem následně spolupracovala, nejen na obrazech, ale i na kolekci kabelek, přičemž každá z nich reprezentovala jednu láhev. Je tu ale ještě další propojení s kabelkami, klientům totiž dokážu vytvořit obraz z jejich sbírky plíšků a do některých jsem zakomponovala i zbytky usní.

Osvědčila se vám určitá forma propagace? Čím dokážete klientky zaujmout?

Na začátku mi hodně lidí radilo navštěvovat akce jako prodejní markety, ale já věděla, že tudy cesta nevede a profiluji se jinak. Více se mi osvědčuje networking a ústní doporučení. Jde to sice pomaleji, ale klientky jsou loajálnější a máme celkově užší vztah. Pokud se tedy bavíme o eventech, jsou to business snídaně, večírky apod.

Zároveň mi dobře funguje spolupráce s ostatními návrháři, především s Eliškou Tomkovou a její značkou Elisha. Naše produkty se díky nadčasovosti a preciznímu zpracování hezky doplňují a její klientky jsou nadšené. Chci takhle oslovit více designérů a koncept storů, třeba i v Plzni nebo Brně, ale je to běh na dlouhou trať. Tím, že ve značce hodně figuruju já, trvá to déle, ale dá se to zvládnout. Zpětně musím uznat, že jako značka je také lepší spolupracovat s PR profesionály a nebýt na veškerou propagaci sama. A já mám to štěstí, že jsem našla skvělou PRistku, což mě znovu přivádí k myšlence, jak důležité je spolupracovat, navzájem si pomáhat a podporovat se.

Co nyní najdou zákaznice v nabídce?

Nejdříve jsem se soustředila na kabelky v základní černé barvě, ale postupně jsem rozšiřovala nabídku odstínů, takže dnes narazíte i na výrazné barvy, například růžovou nebo oranžovou. Základní velikosti jsou tři a nově nabízím multifunkční psaníčka za necelých 7000 Kč, která jsou snadno kombinovatelná. Můžete je tedy nosit i jako pouzdra s velkými shopper kabelkami v ceně 15 000 Kč a pak je tu variabilní střední kabelka za 10 000 Kč.

Podle jakého principu přistupujete k cenotvorbě? Přece jen, za kvalitu se platí...DSC 1545 copy

Není to jednoduché, ale cena musí odpovídat kvalitě, materiálu, zpracování i péči a času, kterou kabelce věnujeme. Celé tři dny trvá, než se vyrobí jeden kus. Vše se totiž ladí do posledního detailu, včetně komponentů, které jsou stejně hranaté jako kabelka. Dále je to kožená vnitřní kapsička a logo i na ní. Na tyto detailní prvky opravdu dbáme a z velké části je děláme ručně. Nic neobcházíme, ani nechceme. Většina práce probíhá ručně, jen celek se pak sešije na stroji. Nejprve probíhá výběr správného místa kůže, její vyříznutí, vyražení loga, kompletace s podšívkou a komponenty. Následuje sešití, zapracování a zahlazení hran, nabarvení apod., což se opakuje a trvá to i celé hodiny. Potom kabelku musíme zkontrolovat, a případně naimpregnovat. Cena je zatím stále stejná, od začátku byla takto nastavená, ale časem se uvidí, zda ji udržíme. Zase nechci vyrábět úplně pro každého. Chci, aby zákaznice měly pocit exkluzivního zboží.

Jaký produkt je nejoblíbenější? Nebo si každá zákaznice najde ten svůj?

Nejoblíbenější byla Black Diamond Collection. Sama mám ráda geometrii a hranaté tvary, ze kterých vlastně téměř všechny další kolekce vycházejí. Základem a takovou vlajkovou lodí značky se stal model Joy, který slaví největší úspěchy. I proto jsem ho před rokem redesignovala.

Prodáváte také kožené pásky nebo organická trička. Jaký mají úspěch? A plánujete jejich nabídku rozšířit?

Pásky jsou spíše doplněk ke kabelkám, protože společně vypadají moc hezky. Více jich zatím neplánuji, ale podobně jako kabelky, jsou i tyto pásky variabilní a dají se nosit v široké nebo úzké verzi. Doporučuji je tedy jak k šatům, tak ke kalhotám. Trička vznikla ve spolupráci s Terezou Franc, která má butik s ušlechtilými nápoji. Spíše ji budete znát jako první českou Madame Cognac & Champagne. Jinak je to ale jen okrajový produkt, třeba pro kamarádky nebo na dámskou jízdu, díky čemuž se o mně mohou dozvědět další potenciální klientky.

Dařilo se vaší značce v loňském roce? Pocítila jste nějak ekonomickou nejistotu?

Musím říct, že to bylo skvělé. Rozjezd roku 2023 byl pomalejší, ale pak už prodeje rostly, a dokonce se zvýšily trojnásobně. Hodně mi pomohlo už zmiňované kvalitní PR a ona spolupráce s návrhářkou Eliškou Tomkovou.

Plánujete letos nějaké novinky?

Ano, bude to zdobení kabelek s českým umělcem, pokud to vše vyjde. A pak mám v plánu i úplně nový typ kabelky v několika barvách. V nejbližší době tedy začnu tvořit prototypy a věřím, že vše dopadne podle představ.

ptala se Dana Halušková