CeralováZuzana Ceralová PetrofováBusiness je v pojetí většiny firem patrně cestou věčného hledání. Ani vizionář neodhadne, co se odehraje na scéně vědy, výzkumu a vývoje, na scéně politické, ekonomické, jak do procesu běžných obchodních vztahů vstoupí prvky nahodilosti, vlivy nemocnosti, nová naleziště surovin, ceny energií, válečných konfliktů či sílící požadavky běžných spotřebitelů, konzumentů. Často se ptáme, jak ovlivní náš život umělá inteligence nebo staré babské rady a zvyklosti. Nebo jestli má pravdu lékař, či léčitel. Či jak vážně brát doporučení ekonomů, prognostiků, marketérů. Podobně je to v podnikání. Neznámých je v rovnici vždy několik. Jednou z předních českých a světových firem je Petrof. Značka, výrobce, exportér, inovátor. Za necelých 160 let na trhu si tato společnost vždy dokázala najít cestu, jak dál úspěšně existovat. Prezidentka společnosti Mgr. Zuzana Ceralová Petrofová je osobností, která od nápadu nemá daleko k realizaci. Není snílek, stojí rovnýma nohama na zemi. Ale jako šéf vědomý si rizik dobře zvažuje, kterým směrem Petrof rozepne svá křídla. Odhad má prvotřídní. A motivaci lidem, které firmu tvoří, umí dát vždy stejně jako jistoty, které každý pracovník hledá. Průsečíkem je nadšení pro věc, houževnatost, odvaha i chuť zkoušet stále něco nového:

Ke zvučné značce Petrof patří nejen světoznámá precizní práce, ale také inovace takříkajíc na denním pořádku. Zdaleka už nejste jen výrobci hudebních nástrojů. S čím novým jste letos přišli?


Podnikáme sice ve velmi konzervativním oboru, ale inovace jsou pro nás velmi důležité, a to jak ve vývoji pian, tak v mimopianové produkci. Rozšířili jsme zakázkovou výrobu interiérů pro firmy i fyzické osoby, děláme drobné věci na e-shop jako třeba luxusní šachy nebo rezonátory.

Ale v této oblasti jste se pohybovali již dříve... Proto jste se rozhodli zkušenosti zúročit a posunout dál? Bude to pro vás nosné téma?

Změna je v tom, že jsme vytvořili samostatné středisko s názvem PETROF Design, nastavili procesy, zkrátka to vzali jako další plnohodnotný pilíř našeho businessu. Potenciál určitě vidíme velký, zákazníci jsou spokojení s naší prací, zakázek přibývá.

Humidor PETROF DesiPro jaký okruh zájemců tedy nyní pracujete? Komu je určena zakázková výroba atypických interiérů?

Je to velmi rozmanité. Rádi vybavujeme rodinné domy či byty kuchyněmi, vestavěným nábytkem i solitéry, protože tam jsme v přímém kontaktu s konečným zákazníkem. Vybavíme ale také například muzejní expozice, kancelářské budovy nebo koncertní sály. Tam často řešíme i výrobu a montáž akustických panelů. Především u nich se to všechno, co děláme, krásně propojuje. I ten nejlepší hudební nástroj totiž potřebuje akusticky vhodné prostředí, aby mohla vyniknout jeho krása. Na tom spolupracujeme například s firmou Aveton, kterou považuji za špičku v tomto oboru.

Umíte zušlechtit obývací pokoj, dát originální vzhled výletní lodi, posunout image pracovny podnikatele?

Vždy záleží na potřebách a přání zákazníka. Někdy už jsou jasné od začátku, jindy začínáme tím, že si je musíme nejdřív vydefinovat, často spolupracujeme s architekty a designéry. Pak už se jde do realizace, kde využíváme know-how kolegů z výroby. Výsledky bývají opravdu krásné, což nás motivuje do dalšího projektu.

Předpokládáte zájem firem o image řešení na míru?

Ano, firmy často přicházejí s velmi propracovanými a promyšlenými koncepty řešení interiérů, ať už jde o pracovní prostředí pro zaměstnance, nebo reprezentační prostory.

Uměla bych si představit krásný módní salón prvorepublikově laděný nebo magicky vyhlížející prodejnu bylin v centru hlavního města...

Já bych si uměla představit cokoliv... Vždy ale klademe důraz na to, aby výsledné řešení bylo zejména funkční a dobře sloužilo svému účelu. Pokud je to zajištěno, můžete se nechat unést a vytvořit design, který to vše posune do jiné dimenze a přinese do interiéru život a emoce. Jedno bez druhého ale nefunguje dobře.

Hlavním artiklem ale zůstávají pianina a klavíry. Splnily se vaše plány v loňském roce? Nebo Češi podlehli chmurné náladě a panice, a začali nemístně šetřit a dražší nákupy odkládali?

Češi nezklamali. Mám velkou radost, že u nás stále více lidí v domácnostech či institucích dokáže ocenit kvalitní akustický nástroj. Někteří z nich se rozhodli ho doplnit i adsilentem, což je náš systém propojení elektroniky a akustického pianina, který umožňuje hrát například pouze do sluchátek nebo využít hudební software pro skládání hudby či nahrávání za zvuku akustického piana.

Jak jste si vedli v exportu a jak pokračovala zahraniční expanze?

Hodně nás zasáhl výrazný propad čínského trhu a výpadek Ruska, které bylo pro nás tradičním odbytištěm. Musíme hledat jinde, to jsme ale zažili v historii již mnohokrát. Zvedá se nám západní Evropa i Severní Amerika.
Máme asi 65 aktivních trhů, nahradit Čínu a Rusko je ale velmi náročné, nejde to ze dne na den. Dalšími zajímavými trhy pro nás jsou země jihovýchodní Asie a arabské státy.

Čím dál víc je slyšet, doslova, o Petrof Gallery. Začaly k vám jezdit celebrity, pořádáte společenská setkání na různorodá témata. Co neobvyklého chystáte letos?

Novou budovu PETROF DesignLetos poprvé jsme zkusili řízenou degustaci whisky a chceme pokračovat dalšími degustacemi vybraného alkoholu. Koncertovat u nás budou známé osobnosti české i zahraniční scény. Od minulého roku jsme zavedli pravidelné kavárenské koncerty a chceme i nadále dávat prostor různým umělcům. Během druhé poloviny letošního roku také proběhnou akce koncipované jako první oslavy našeho blížícího se 160. výročí založení firmy. Určitě je na co se těšit. Jinak se střídají eventy, odborné konference a koncerty téměř každý týden. Jsme rádi, že si k nám mnozí našli cestu.

Jak náročné je dnes umět lidem zachovat mzdy? Dá se to vůbec charakterizovat v době, které jsme začali říkat dynamická?

Držet krok s rekordní inflací v našem oboru nejde, pokud si chcete zachovat tvář a ponechat výrobu evropskou. Navíc v době, kdy se střídá pandemie s válkou a musíte řešit ochlazení velkých trhů. Na druhou stranu, my máme opravdu skvělé lidi. Řada z nich už u nás zažila období, kdy rozhodně nebylo na růžích ustláno. V posledních letech to bylo dobré a nejužším místem pro nás byla kapacita výroby, teď je to zase jinak. Takových zvratů ale naše firma za 160 let své existence zažila již mnoho.

A co je předpokladem toho, aby se firmě dobře dařilo? Nakolik vaši výrobu ovlivňují ceny energií, materiálu, události na východ od našich hranic, stopy covidu, dění v politice?

Vše, co jste zmínila, nás samozřejmě ovlivňuje. Nežijeme na izolovaném ostrově, ale naopak v globální ekonomice. Dynamika všech možných událostí se výrazně zrychlila. Víme, že musíme udržet klíčové zaměstnance a být připraveni měnit se. Covid nás například naučil spoustu věcí, dal vzniknout několika skvělým projektům. Některé již existující zastavil, jiným dodal naopak ten správný drive. Všechny tyto vnější faktory musíme brát tak, jak jsou. Nevzpomínat na staré dobré časy, ale najít si svou cestu v každé době.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi