Romana LjubasovaüRomana LjubasováInca Collagen je značka, která se rychle dostala do povědomí spotřebitelů. Pamatuji se na její začátky, zkoušela jsem tehdy, co se mnou konzumace kolagenu udělá. Byla jsem překvapená a moc se mi výsledku nechtělo věřit. Zmizely drobné křečové žíly a tak nějak se mi lehce dýchalo, jinými slovy, uklidnily se moje vášně, byla jsem vyrovnanější. Že to nejsou nejznámější účinky kolagenu, je mi jasné. Nicméně i napodruhé to bylo jak přes kopírák. Měla jsem pocit, že mi klesnul tlak, napětí z mých emočních výbuchů polevilo. Organizmus se dostal do harmonie, a to je u mne pozoruhodný jev. Nakolik to bylo skutečně dílo náhody a nakolik k tomu přispěl kolagen jmenované značky, těžko soudit. Teď, po letech, zkouším potřetí. Jen s tím rozdílem, že mám novou občanku, v níž je datum, do kdy mi platí, do jakého dne existuji. Když k tomu přidám pytlík kolagenu, věřím, že se dožiju aspoň stovky. Podnikatelský příběh Romany Ljubasové, která značku a firmu na výrobu kolagenu před necelými deseti lety založila, je plný energie a vášní, ale hlavně snahy vybudovat něco, co je pro lidi užitečné. Myslím, že se jí to daří:

Jaký pro vás byl rok 2022? Co jste řešili především a z čeho jste měli ve firmě největší radost?

Rok 2022 byl velmi rychlý. Rychlejší než roky minulé. Nejdříve jsme rostli až do května. Tedy se stejným týmem jsme řešili stále větší objem zakázek. Zároveň jsme 1. dubna zdražili produkt, poprvé za sedm let. Cenu ovlivnilo několik věcí: kurz eura, ceny obalů, výroba suroviny i doprava. Zásadní byl přechod expedice na fulfillmentovou spolupráci. A vše klaplo ze dne na den na jedničku.

Kdo je dnes vaším stěžejním zákazníkem?

To je krásná otázka. Náš stěžejní zákazník je chytrá žena a chytrý muž. Všichni o sebe začali v době covidu více pečovat. Tedy naše klienty máme mezi ženami i muži od 25 do 90 let. Úplně nejvíce máme příznivců-žen ve věku 33–55 let. Nakupují však nejen pro sebe, ale i pro své milované muže. Jak říkám, náš zákazník je chytrá žena.

Myslíte si, že lidé v důsledku ekonomických nejistot budou šetřit na přípravcích, které jim vylepšují kondici? Nebo jsou takové zvěsti spíše příznakem paniky, která má poškodit výrobce, ublížit českým
firmám?

Média slovo krize přeceňují i zveličují a prodávají lidem ve zprávách strach. Ano, má to vliv, jak se lidé bojí. Ale ukázalo to i další fenomén. Každý člověk považuje za zbytné něco jiného. Naopak u nás vzrostla průměrná cena jedné objednávky. Je za tím výhodnější cena balení, ale zároveň větší loajalita k produktu. Nejsou výjimkou tři až čtyři kusové objednávky. Tedy jsme velmi důležitý produkt a patříme do základních potřeb našeho zákazníka. Lidé nás přejmenují na dárek k svátku, narozeninám, Vánocům, ale nevzdají se nás.

Jste stále zalistovaní na Amazonu? Co to obnáší? Musíte splňovat určité objemy prodeje, mít ty správné reference, hod­nocení?

Amazon je obrovský marketplace. Jsme tam pro celou Evropu, ale je nás tam i dost v kategorii. Náš kolagen patří k nejdražším, ale získaný zákazník je spokojený a už nám zůstává. Objemy Amazon neřeší, má dané ceníky jako třeba CX8B4018Booking. Reference nás samozřejmě posouvají vpřed, ještě tam máme mnoho potenciálu do budoucna.

Na trhu přibývají další a další produkty, které prospívají našemu zdraví, konkurence i v oblasti nabídky kolagenu roste. Plyne z toho pro vás něco?

Já myslím, že svým způsobem udáváme směr. Znají nás všichni ostatní. My všechny ostatní neznáme. Já to beru tak, že oráme své pole, a to od rána do večera, a když hospodářství roste, je to skvělé. Hlavně držet kvalitu produktu na 100 % a servis zákazníkům na 101 %. Celý tým chrání a buduje značku Inca Collagen a ze všech stran ji posiluje. Konkurence ať se má tak, jak si zaslouží. Vlastně ji nesledujeme.

Sortiment jste obohatili o kolagen pro domácí mazlíčky. V čem se liší od toho pro lidi?

Incapet Collagen je stejný kolagen v jiném obale. Legislativa EU nám předepisuje oddělovat kolagen pro lidi a mazlíčky, a tak to dodržujeme. Vlastně je nám jedno, zda jste kočka dvounohá, nebo čtyřnohá. Buď máte heboučkou srst, nebo krásné vlasy. EU to vidí jinak.

A chystáte se na nějakou zásadní inovaci či obohacení nabídky v nejbližším období? Co třeba kolagenové bonbóny?

Chystáme v květnu osmé narozeniny. Vždy klientům nadělíme mnoho kolagenu a úžasné věcné ceny. Také vylepšujeme dárky ke kolagenovým kúrám a máme až přehnaný tlak na rychlost odeslání zákazníkovi. Sortiment je vylepšen o vitamín D, když ještě není tolik sluníčka. Ale jediný a základní produkt je Inca Collagen.

Váš podnikatelský příběh je jedno velké drama. V čem je pro vás poučný a v co vyústil?

Jé, to ano. Ale vyústil ve větší úctu k firmě a ke klientům. To klienti firmu zachránili a já o firmu pečuji jako maminka o dítě. Doslova vlastním tělem. Spoléhám na sebe, mám skvělý časem prověřený tým. Dělám vše, jak nejlépe umím. Třikrát měřím, a pak teprve řežu, a jako metr používám intuici. Opatřuji si informace a učím se každý den být lepší a lepší.
Nepřátele jsem vždy našla v příteli. Děkuji jim, že mne nezabili, ale posílili. Jejich role je moc těžká a smutná.

V každé příležitosti života se snažíte vidět hlavně tu dobrou stránku. Jste věčný optimista. Dá se tomu naučit, nebo to musí mít člověk v genech?

Raději budu optimista, který se mýlil. Na vše koukám od malička jako dítě, umím však i jako dítě plakat. Dá se to ještě naučit. Já to mám ale v genech. Co vysíláme, to přitahujeme. Miluji knihu Jak si správně přát. Koupila jsem jich 108 kusů a rozdávám je...

Velkou roli ve vašem rozhodování hraje intuice, vášeň, emoce. Pomohly vám vždy?

No ano, vždy mi pomohou intuice a emoce. Buď to cítím správně a poslechnu, nebo to cítím správně a neposlechnu. To je pak rychloškola. Čím jsem více v přírodě, tím více pak dělám správných rozhodnutí. Přírodu vnímám jako vesmírnou nabíječku.

Každý business je také o odvaze, umění riskovat, a vyhrávat. Co doporučit těm, kteří se v posledních letech utápí v obavách, strachu, jsou v křeči?

CX8B3875Křeče a obavy jsou někdy u každého. Když jsem byla dole, vždy jsem byla připravena jít jezdit pro Uber nebo Rohlík. Ale to byl až plán C. Plány A a B byl dostat pod kontrolu příjmy, výdaje a možnosti, jak z toho ven. Hlavně jsem jako veverka a dělám si stále malé zásoby. Nikoliv na horší časy, spíše na kdykoliv a cokoliv. Velký problém není nikdy dost velký, když ještě žijete. To je moje motto.

Loni jste byla patronkou soutěže Ocenění Českých Podnikatelek. Vaše vystoupení při příležitosti předávání ocenění vítězkám byl pro všechny zážitek plný energie i povzbuzení, sál vám tleskal. Vstoupila jste takto naladěná i do roku 2023?

Ano, já mám asi vysokou hladinu Inca Collagenu v těle. Jsem permanentně šťastná a veselá. Miluji všechny slzy, to je vždycky ohromná úleva. Na veřejnosti mluvím vždy od srdce a snažím se aspoň trošku držet tématu. Často jsem sama překvapená. Už je rok 2023? (smích)

za odpovědi poděkovala Eva Brixi