Michale Kocman 2Michal Kocman Přivoníte a je váš. Nebo ani přivonět nemusíte a podle názvu odtušíte, že půjde o tu nejlepší volbu. A svého rozhodnutí už nikdy nelitujete. Pak vás provází na cestě životem, ať jdete na rande, nebo na obchodní jednání. Jste si jistá, že podtrhne sílu chvíle, kdy je potřeba vítězit, okouzlit, jemně poukázat na osobitost, zaujmout neviditelným paprskem energie, získat náklonnost, jež se těžko definuje argumenty. Dva své oblíbence mám, jeden z nich kraluje v mém já už 23. rokem a je spojen se skutečným příběhem, který vtrhnul do mého osudu zcela bez ostychu.

Druhý mne provází teprve třetím rokem. Přidala jsem ho po několikaměsíčním váhání, jestli se vůbec sluší a patří zařadit konkurenci do kabelky. Intuice to rozsekla. Políčeno mám na třetí, ale to jen ze zvědavosti a rozmařilosti, a ač moje vjemy zatím ještě nevyprovokoval, vím, že se k mému věku a zkušenostem bude stoprocentně chovat přátelsky. Svět vůní mi připomíná kubizmus. Je protkaný nespočtem proměnných, příčkami neznámých, vzácnou magií. V mém případě vzbuzuje silné emoce, vášeň k žití, konání. Mám ho ráda stejně tak jako kouzlo čerstvě deštěm pokropeného záhonu s bylinkami, který vstupuje do mé duše vždy na první dobrou. Ostatně – parfémy a bylinky svým způsobem jedno jsou. O vůních v pojetí prodejen Douglas jsem si povídala s Michalem Kocmanem, Managing Directorem Douglas CZ&SK:

Svět vůní je mámivý, svůdný a magický. Čím okouzlil vás?

Stále více jsem fascinovaný parfumérským řemeslem. Když do tohoto oboru proniknete, je v něm tolik zajímavého. Nejen z historie. Je to stále živý obor, do kterého se propisují novinky a trendy v technologiích, ale třeba i v surovinách. Například moje žena používá stejnou vůni přes 20 let, vždy se k ní nostalgicky vrací. Já daleko raději experimentuji a zkouším novinky, vůně navíc rád střídám třeba podle ročního období. Vůně jsou jednoduše každodenní součástí mého života.

Mít svou vůni patřilo v minulosti k mnoha osobnostem, bylo to jejich poznávací znamení. Pořád to ještě platí, anebo je trend úplně jiný?

Oproti počátku 90. let, kdy této scéně dominovala Elizabeth Taylorová, je dnes trend trochu jiný. Rozhodně však neochabuje, naopak, slavné osobnosti rozšiřují pole působnosti, foto parfémy ilustračnía kromě vůní se pouštějí i do podnikání v oblasti skincare a make-upu. To se prolíná i do produktového portfolia u nás v Douglasu. Vše je navíc propojeno také se stále rostoucí silou sociálních sítí. Známé osobnosti se často orientují na kategorii clean & conscious beauty, a své publikum pak na sociálních sítích i v oblasti péče přirozeně edukují. To je ostatně i naším cílem.

Jak chtějí dnes vonět ženy? Květinově, exoticky, nenápadně, svůdně, nebo podobně jako muži?

To mi povězte vy jako žena... Víte, toto se nedá tak úplně zobecnit. Domnívám se, že každá žena hledá takovou vůni, která podtrhne její osobnost a jedinečnost. Takovou, která k ní bude zkrátka pasovat, a stane se její součástí. Zda preferuje květiny, koření, nebo cokoli jiného, je jen a jen na ní. Důležité je, aby se v ní i s ní cítila dobře.

Co je typické pro český a slovenský trh vůní?

Čeští i slovenští zákazníci stále častěji vyhledávají originální, neotřelé vůně a já jsem moc rád, že náš trh je pro výrobce takových vůní atraktivní, a nám se díky tomu daří uvádět značky, jež dokážou uspokojit i toho nejnáročnějšího zákazníka. Samozřejmě máme i v Čes­ku a na Slovensku početnou skupinu konzervativnějších klientů.

Kupují naše ženy spíše parfémy, nebo toaletní vody?

Oblibě se těší oba typy. Lehkou převahu vnímáme u edp „eau de parfume“, pro kterou je charakteristická vyšší koncentrace vonných látek a delší výdrž. Naopak edt „eau de toilette“ je pak vhodná na běžné denní nošení a například do uzavřených kancelářských prostor.

Jaké značky jsou u nás stále v popředí?

Tradiční domy jako Armani, Dior nebo Chanel si stále drží silnou pozici, a to nejen díky ikonickým vůním, ale zejména díky inovativnímu přístupu a zajímavým novinkám. Značky se více angažují v otázkách udržitelnosti a přicházejí s ekologičtějšími obaly. Čím dál častěji se setkáváme s refilly nebo speciálně navrženými fontánami, u nichž si znovu naplníte flakon. Myslím si, že je to skvělé. Na výsluní je samozřejmě i plno značek s kratší, ale zato zajímavou historií... a věřím, že i budoucností.

Zastupujete i nějakou, která se teprve snaží vybojovat si své místo na slunci?

Ano, určitě. Podporujeme mladé značky z Čes­ka i zahraničí, jejichž potenciálu věříme. Stále je co objevovat, a to nás na tom baví.
Starají se parfumerie Douglas určitým způsobem o potřeby žen z businessu? Tedy těch, které nemají příliš času, ale ke své image potřebují parfémy světových značek?

Každé z našich zákaznic nabízíme takové produkty a servis, které vyhovují jejímu životnímu stylu a preferencím. Některé zákaznice jednou za čas rády dorazí na VIP event, kde vyzkouší novinky, užijí si krátkou proceduru... jiné jen proběhnou prodejnou s jasnou představou, pro co přišly. A další rády objednají své oblíbené produkty přes e-shop či aplikaci. V každém případě by se jim měl dostat profesionální servis s poradenstvím s možností vyzkoušet další produkty, na což klademe obrovský důraz.

foto Douglas ilustKolik žen pracuje pro Parfumerie Douglas v Česku, kolik jich je přímo ve vedení?

V současné době máme téměř 200 kolegyň. Ve vedení společnosti jsou dva muži, v managementu je to osm žen a dva muži.

Komunikují zákaznice v kamenných prodejnách raději s ženami-konzultantkami, nebo je jim příjemnější radit se s muži? Zaměstnáváte je vůbec?

Zaměstnáváme každého, kdo se o svět krásy zajímá a projde výběrovým řízením na danou pozici. Nerozlišujeme mezi ženou-konzultantkou a mužem-konzultantem. Samozřejmě byl svět krásy vždy trochu bližší ženám, proto v našich parfumeriích potkáte převážně ženy, několik kolegů mezi sebou ale máme a jsme za ně opravdu rádi. Svět krásy dávno není jen o ženách. Pokud jde o zákazníky, nemyslím, že při svém nákupu preferují komunikaci s mužem, nebo ženou, jde především o profesionalitu a schopnost správně poradit, vžít se do role zákazníka...

Ostatně, čím se liší vaše nabídka a služby od konkurence?

Máme vlastní DNA a velmi si zakládáme na špičkovém zákaznickém servisu, poradenství a individuálním přístupu. Jde hlavně o zážitek a skvěle strávený čas. Kromě toho máme v nabídce exkluzivní značky, které zákazník najde pouze v našich prodejnách nebo na e-shopu.

Den vůní připadá v kalendáři na 21. března. V jakém tónu se letos odehrál, co ukázal?

Velmi mě těší, že i vůně mají den, který je věnovaný pouze jim, a následuje hned po Mezinárodním dni štěstí. Myslím, že to není náhoda. Ten letošní se s ohledem na dění ve světě nesl v trochu jiném duchu, ale věřím, že ten příští budeme moci věnovat všemu krásnému, co se k vůním pojí.

Určitě chystáte na letošní rok řadu novinek. Nač se mohou především dámy těšit?

Letošní rok je v tomto ohledu velmi silný. V tuto chvíli vám mohu prozradit jen tolik, že na své si přijdou milovnice tradičních, niche i lokálních značek. Je opravdu na co se těšit za

odpovědi poděkovala
Eva Brixi