Mauri 12Michael MourečekKolo. Sen každého dítka, sotva se naučí chodit. Nejrychlejší kolo je zase požadavkem většiny puberťáků. A kolo nejlepších vlastností a nadčasového designu možná zase touhou leckteré ženy z businessu. Pro ty, které musí fyzickou námahou uklidnit mozek přesycený starostmi o chod firmy nebo organizace, je cyklistika spásou. Učí vnímat sebe samu i krajinu jinak než pod taktovkou vršících se úkolů. Firma FESTKA, s.r.o., světoznámá silniční kola prvotřídních vlastností i vzhledu navrhuje, vyrábí i prodává. Specializuje se na zakázkovou produkci kol a rámů nejvyšší kvality. Sídlo a výroba firmy je v centru Prahy. Festky sedlá celá řada zajímavých lidí od hollywoodských celebrit a miliardářů až po obyčejné začátečníky, kteří si chtějí užívat jízdy na mimořádném kousku. Zhruba 90 % rámů a kol společnost vyváží do celého světa, 80 % míří k zákazníkům mimo EU, zejména do Asie a USA. Zajímalo mne, nakolik Festka myslí na ženy. Na to jsem se zeptala Michaela Mourečka, spoluzakladatele:

Jste spoluzakladatel osobité firmy, která většinu svých kousků exportuje. Když jste začínali, mysleli jste s kolegou také na ženy, milovnice jízdy na kole? Nebo to bylo spíš o technologiích s cílem oslovit muže fajnšmekry?

Na ženy jsme mysleli. Festka věří, že každý jezdec je jiný na těle i na duši, a proto dokážeme pro každého jednotlivce připravit unikátní kolo a je jedno, jestli je to muž, nebo žena. Mimo Evropu máme celou řadu velmi výrazných zákaznic. Obecně nevnímám žádný velký rozdíl mezi zákaznickým chováním žen a mužů. Máme zákaznice, pro které jsou technologické vychytávky velmi důležité, a stejně tak muže, kterým jde jen o design.

A na ten hodně dbáte, ten často rozhoduje o líbivosti, lásce na první pohled, což je fenomén, který často spojujeme s vnímáním věcí v případě něžného pohlaví. Máte kola určená vyloženě pro slečny a paní?

Každý model kola, který vyrábíme, je navržen s ohledem na ženy. V designu nemohu potvrdit, že by mezi ženami převládal požadavek na vyloženě dívčí styl. Dokonce bych řekl, že jsou často více praktičtější než muži a častěji volí designově méně výrazná kola.

IMG 1138A mohou si ženy objednat kolo na míru? Včetně designu?

Ano, nabízíme neomezené možnosti velikostí, designu či výběru komponentů. Je to důvod naší existence.

Zaměstnáváte od začátku výroby i uměleckého ředitele. Co všechno je v hledáčku jeho pozornosti? Co střeží především? Míváte ostré výměny názorů? A jak si notují technické vychytávky s prvky uměleckého pohledu?

Ano, občas máme i poměrně ostré výměny... On střeží určitá pravidla, která jsou pro každý model definovaná a opatrně je v čase upravuje. Velmi sledujeme trendy barev, to, jak se mění hodnoty různých věkových či sociálních skupin. Důležitá je i znalost kulturních odlišností. To, co se líbí třeba v Číně, nemusí fungovat jinde. Snažíme se vždy využívat technické možnosti k vylepšení vlastností kola, ale vždy dbáme i na to, jak technologii využít v designu. Dobrým příkladem je třeba 3D tisk.

Vašimi zákazníky jsou prý i hollywoodské celebrity a světoví miliardáři. Dílem jakého snažení jste pronikli na prkna, která znamenají svět?

Cyklistika je velmi rozšířený sport, a má tedy zastoupení mezi všemi skupinami populace. Snažíme se vyrábět ta nejlepší a nejzajímavější kola na světě a uspokojovat potřeby všech našich zákazníků od celebrit po slečnu z Bratislavy, která jezdí na kole každý den do práce. Obě jsou pro nás stejně důležité a vždy dostanou stejný servis. Je to také proto, že ne vždy víme, kdo je nakonec skutečným vlastníkem kola, a často se to dozvíme náhodou s odstupem času.

Ženy z businessu mají sport jako čistírnu duše, relax, který je umí přivést na jiné myšlenky. Kupují si i ony vaše kola?

Ano, dokonce bych řekl, že ženy z businessu jsou aktivnější v ježdění na kole než jejich mužské protějšky, pro něž je cyklistika častěji více o networkingu.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi