Zuzana Paulovics CîSOB.PNG 1Zuzana Paulovics Proč lidé začínají podnikat? Proč otvírají vrátka do neznáma a co od toho čekají? Proč se odvažují riskovat? Možná na takové otázky ani neexistují odpovědi. Často se však setkávám s motivací, která přehluší všechny možné nástrahy: člověk se chce seberealizovat jinak než dosud, plnohodnotněji, chce se důkladněji rozhodovat, chce si dělat věci po svém a hledá jiné souřadnice vlastní užitečnosti než v soukolí daných pravidel v roli zaměstnance. Často se nadšení propojuje s nápadem, který míří k černé díře na trhu, a troufnu si tvrdit, že i s náhodou, i když ta prý neexistuje. Snahou je také vydělat více peněz, dobře zajistit rodinu, něco dokázat, mít další radosti.

Zuzana Paulovics má v ČSOB jako Start It Leader a Innovation Manager na starost akcelerační program, který sídlí v Impact Hubu v Praze na Andělu, a také propojování startupů směrem do banky. Je zodpovědná za nastavení podmínek akcelerace, zajištění dodávky konzultací a služeb pro startupy. Má tedy slušný přehled o tom, co se na „mladé“ podnikatelské scéně v České republice děje:

Zabýváte se mapováním české startupové scény. Jaká je? Jak byste charakterizovala firmy, jež vznikají?

České startupy na náš trh často přinášejí novinky, které už jsou na západ od nás běžné. Spousta lidí si myslí, že to není opravdová inovace a hledají „lepší“ startupy. Já jsem naopak moc ráda, že takové startupy máme. Posouvají nás na úroveň vyspělejších zemí, a především bez těchto inovací na českém trhu nemají šanci žádné opravdové novinky. Zároveň mají trochu usnadněnou práci, protože se můžou podívat do zahraničí, co funguje, a co ne. V tomto smyslu sice stále trochu doháníme některé země, ale důležité je, že se to děje.

Kdo je zakládá především? Jsou to mladí muži, absolventky vysokých škol, maminky na mateřské dovolené, nebo již zkušení podnikatelé?

Jsou to všechny vámi zmíněné skupiny. Největší šanci na úspěch mají lidé, kteří již mají předchozí pracovní zkušenosti a pak se rozhodnou založit si vlastní business. Mají na čem stavět, už něco umí a často lépe chápou, že nestačí mít hezké technické řešení, ale je potřeba ho také umět prodat. S tím mají české startupy z mého pohledu největší problém.

Zuzana Paulovics CîSOBJak byste charakterizovala českou startupovou scénu? A jakou roli v ní hraje ČSOB?

Česká startupová scéna je relativně malá, lidi se hodně navzájem znají, a má na první pohled přátelskou a domácí atmosféru. ČSOB chce podpořit české startupy zázemím odborníků a určitým know-how, aby byly úspěšnější. Zároveň taky chceme být u toho, když se vymýšlejí nové věci. Nikdy totiž nevíte, kde narazíte na inovaci, pokud u toho nejste.

Chystáte něco nového pro začínající podnikatele?

V roce 2020 budeme nadále vylepšovat svou nabídku služeb pro začínající podnikatele, zejména se zaměříme na úvěrové produkty, kterými pomůžeme svým klientům jejich business skutečně rozpodnikat na plné obrátky. Vedle toho připravujeme nové nabídky pro jednotlivé podnikatelské profese, tak aby co nejvíce odpovídaly reálným potřebám různých podnikatelských oborů. Již máme například nové typy účtů pro advokáty či notáře, dále se nyní zaměříme na zdravotnické profese. Samozřejmostí je také neustálý rozvoj digitálních či biometrických služeb, které umožňují našim klientům podnikat stále více bezpapírově. Nadále budeme klientům blízkými průvodci světem jejich podnikání, viz www.pruvodcepodnikanim.cz, kde už nyní je řada nástrojů, návodů a praktických článků pro začínající podnikatele. Například návod, jak si založit živnost, povinnosti podnikatele ve vztahu k úřadům, daňový kalendář nebo návod a šablona pro vytvoření komplexního podnikatelského plánu. Na jednom místě jsou tam zveřejněny i důležité dokumenty a formuláře. Například pro ČSSZ, finanční správu, ministerstva, zdravotní pojišťovny atd.

Co mohou od banky startupy vlastně ještě získat? Poradenství na určité téma, know-how ve zvoleném oboru, výhodné
financování?

V programu Start it @ČSOB organizujeme praktické workshopy, které navedou startupisty při rozjíždění businessu. Mají tak jistotu, že se vyhnuli častým chybám, že na nic nezapomněli a získají inspiraci, kde by se jejich model dal vylepšit. Poskytujeme také odborné konzultace zaměřené například na průzkum trhu, digitální marketing, účetní a právní otázky. Tyto služby by musely startupy jinak draze kupovat na trhu, my s nimi prostě nasdílíme experty, které banka má k dispozici. V neposlední řadě slibné startupisty propojujeme s našimi firemními klienty, a oni tak můžou získat zakázku, nebo alespoň cennou zpětnou vazbu. ČSOB od loňského roku poskytuje i úvěry pro nově založené firmy, podmínky pro startupy v akcelerátoru jsou ale stejné jako pro jakéhokoli jiného podnikatele.

Říká se, že chybami se člověk učí. Platí to i v businessu. Dají se do určité míry zobecnit základní omyly, jichž se podnikatelé dnes dopouštějí?

Určitě. Nejčastěji se stává, že se podnikatelé příliš zabývají produktem a nedostatečně se zabývají zákazníky. Na 42 % startupů tak končí proto, že neexistuje poptávka po jejich řešení. Paradoxně je tak mnohem lepší postavit firmu na nevyřešené potřebě trhu a produkt stavět podle toho, co se od zákazníků dozvím, nežli mít přesnou představu o velmi moderním řešení, které ale nemusí odpovídat silné potřebě. To je jeden z důvodů, proč v programu klademe velký důraz na průzkum trhu. Druhá častá chyba je, že podnikatelé jsou do svých projektů často zamilovaní a vůbec nezpochybňují, že by si to na sebe vydělalo. Chápou, že investoři budou chtít vidět finanční plány, ale sami pro sebe si je často nespočítají. A já se vždycky ptám, proč si nechtějí být jistí, že svoji investici času, energie i peněz získají nazpět.

Objevila se ve vašem programu také začínající firma, již založil důchodce/senior?

Do našeho programu se nám zatím nikdo takový nepřihlásil a ani v coworkingovém místě jsem se s nikým podobným nesetkala, určitě bychom je ale také rádi podpořili.

O světě podnikání toho víte hodně. Měla jste chuť postavit i svou vlastní společnost?

Víte, pro podnikání je potřeba mít určité předpoklady, a kromě těch znalostí a zkušeností je taky potřeba psychická odolnost a neuvěřitelná časová investice. Všichni z mé rodiny podnikají, a tak vím, co to obnáší. Mám opravdu lehké spaní a děti, které mě stále ještě hodně potřebují, takže odolávám a zatím se nenechávám strhnout.

ptala se Eva Brixi