Pstruh plneny zeleninou s bra mborovymi spalicky 5 krkoPstruh plněný zeleninou s bramborovými špalíčky Czech Specials. Značka, již gurmáni a milovníci české kuchyně znají. I podle ní si vybírají restauraci, kam zajdou na oběd, kde si naplánují obchodní schůzku, kam pozvou zahraniční partnery s jistotou, že se dobře nají a poznají Českou republiku i po kulinářské stránce. Czech Specials představuje důvěru, věrnost, výtečné reference. O jaký projekt však jde? Proč se zrodil a co všechno nám má sdělit? O tom jsem hovořila s Ing. Lenkou Novákovou, produkt manažerkou – kulturní turizmus, z CzechTourismu, a Bc. Mariou Horníkovou, manažerkou projektu Czech Specials, z Asociace kuchařů a cukrářů ČR:

Proč vlastně tato aktivita vznikla a co bylo zpočátku jejím cílem?

Společný projekt státní agentury České centrály cestovního ruchu CzechTourism a dvou profesních sdružení, Asociace hotelů a restaurací České republiky a Asociace kuchařů a cukrářů ČR Ochutnejte Českou republiku – Czech Specials vznikl v roce 2008 s cílem podpořit českou regionální gastronomii. A to především české restaurace, které svým hostům nabízejí kvalitní domácí kuchyni. Tento gastronomický projekt reagoval na zvýšený zájem o kulinářskou turistiku ve světě a jeho cílem bylo podpořit atraktivitu České republiky a jejích regionů. Projekt od začátku cílil jak na místní občany, tak na zahraniční návštěvníky naší republiky. Pro Čechy měla být certifikace vodítkem při výběru restaurace, která nabízí lokální českou kuchyni, zahraniční návštěvníky měl především informovat o specifikách této kuchyně a motivovat je k návštěvě českých restaurací.
Pod prvním marketingovým sloganem Ochutnejte Českou republiku měl inspirovat milovníky dobrého jídla k cestování po naší vlasti za specialitami, které jinde nenajdou. Turistům ze zahraničí měl přes jedinečnou českou gastronomii přiblížit Českou republiku jako zajímavou turistickou destinaci.
Restaurace, které se do projektu přihlásí, mají možnost tzv. vystoupit z řady, zařazením čes­kých specialit zatraktivnit svoji nabídku. Výhodou je i zapojení se do marketingových aktivit celého projektu, a tím doma i v zahraničí propagovat své služby. Pravidla pro získání certifikátu a znaku Czech Specials garantují základní kvalitativní kritéria obecně spojovaná s dobrou restaurací, což představuje pro dané restaurace významnou přidanou hodnotu – odlišení se od konkurence.

novakovaIng. Lenka NovákováProjekt Czech Specials vstupuje letoškem do 10. roku existence. Co se za tu dobu odehrálo?

Projekt Czech Specials je od samého začátku doprovázen mnoha PR a marketingovými aktivitami. Byly vytištěny barevné brožury v několika jazycích, které vysvětlují základní ideu a loga Czech Specials, také jakýsi receptář českých specialit. Projekt Czech Specials byl prezentován i pomocí billboardů a krátkých televizních spotů. V minulých letech byla značka Czech Specials prezentována na gastronomických akcích podporovaných agenturou CzechTourism i na akcích spolupořádaných partnery projektu, Asociací hotelů a restaurací České republiky a Asociací kuchařů a cukrářů ČR.

Agentura CzechTourism propaguje vše pěkné, co v České republice máme a chceme se jím pochlubit v zahraničí tak, aby se turisté o naše krásy a pozoruhodnosti ještě více zajímali. Patří k tomu i lahodná česká kuchyně. Proč jste vybrali právě ji?

Prosazování se České republiky v globální konkurenci ostatních turistických destinací světa prostřednictvím vyzdvihování přírodních krás, historických pamětihodností, světově známých osobností nebo lidí, kteří na území dnešního Česka působili, je základ. Určitě by bylo ale chybou při tom opomíjet českou gastronomii s důrazem na její ojedinělost, věhlas a tradice, byť Česká republika není primárně gastronomickou lokalitou jako například Francie či Itálie. Spojení tradiční a z tradic vycházející gastronomie s poznáváním regionů naší země je srozumitelné jak pro domácí, tak pro zahraniční turisty. Proto je projekt Czech Specials tak užitečný. Je třeba ukazovat, a speciálně zahraničním návštěvníkům, jak kvalitní a chutnou kuchyni má naše země, a nabídnout jim produkty z regionů, které nikde jinde neochutnají.

Jak povzbudit další majitele hotelů, restaurací, vináren, cukráren, aby se o certifikát ucházeli? Kde získají čerstvé informace?

Lákadlem by měla být především marketingová podpora doma i v zahraničí. Poté, co restaurace úspěšně projdou certifikací, je na webu projektu zveřejněn profil a fotografie restaurace spolu s nejdůležitějšími informacemi pro ty, kteří by ji chtěli navštívit. Certifikované restaurace zahrnujeme i do dalších kampaní a aktivit, jejichž cílem je zvyšovat turistickou návštěvnost. Prezentuje je i náš portál Kudyznudy.cz, jehož návštěvnost v sezoně jde přes milion návštěv, a samozřejmě i naše sociální sítě a další webové portály. Ten pro zahraniční návštěvníky – czechtourism.com – nyní spravujeme v desíti jazykových mutacích a vedou na něj naše zahraniční marketingové aktivity.
Projekt Czech Specials má svoje živé webové stránky www.czechspecials.cz, kde zájemci o certifikaci nejen získají informace o tom, co musí splnit, aby prošli certifikací, ale přímo si zde mohou vyplnit žádost. Na těchto stránkách naleznou zájemci také recepty jídel schválených jako Czech Specials, které jsou ze všech regionů naší republiky. Myslím si, že ze 140 receptů si určitě vybere každý.

maria 2018Bc. Maria HorníkováPřipravuje se při příležitosti 10. narozenin nějaká výjimečná akce, třeba přehlídka českého kuchařského umění, konference o novinkách, úspěších kuchařů a cukrářů?

Desáté narozeniny projektu Czech Specials bychom nejraději oslavili další stovkou nově certifikovaných restaurací, protože 200 kvalitních restaurací, které nabízejí výborné české speciality, by bylo určitě tou nejlepší přehlídkou české kuchyně. Kuchařské soutěže a konference jsou doménou našich partnerů v projektu, pro nás je úkolem vybudovat silnou marketingovou kampaň a povědomí o tradiční české kuchyni v regionech České republiky šířit pomocí sítě našich 23 zahraničních zastoupení do celého světa.

Od poloviny roku 2018 projekt administruje Asociace kuchařů a cukrářů ČR.
Jakým dílem byste rádi tuto iniciativu ještě podpořili?

Česká jídla, regionální speciality neodmyslitelně patří do našeho kulturního dědictví. Myslíme si, že Asociace kuchařů a cukrářů ČR má za povinnost podporovat restaurace, které tyto kvalitní české speciality nabízejí. Uvařit kvalitní tradiční kuchyni však není jednoduché, chce to dostatek odborných znalostí. V budoucnu bychom rádi pomohli certifikovaným restauracím i těm, kteří o certifikaci uvažují, a nabídli jim možnost proškolit jejich kuchaře právě v přípravě tradiční i moderní české kuchyně.

Czech Specials již určitě navnadil mnohé zájemce a certifikovala se řada našich restaurací. Kdo v poslední době přibyl?

V současné době je certifikováno více než sto restaurací v celé naší republice. Jsme rádi, že do projektu vstupují nové subjekty, jako je například vynikající restaurace Tarouca Park Hotel Průhonice, Nová Pinta nebo restaurace Osseg z Prahy. Těší nás, že se znovu nechávají certifikovat restaurace, jako je Restaurace Pod Zámkem z Průhonic nebo Villa Patriot z Mariánských Lázní. Znamená to, že tomuto projektu věří a že je pro ně certifikace Czech Specials stále přínosem.

Česká kuchyně je zemitá, rozmanitá, pracuje se základními domácími surovinami a dokáže z nich krásně kouzlit. Co na ní obdivují zahraniční strávníci či gurmáni?

Vlastně jste si odpověděla sama. Naše tradiční kuchyně je zajímavá pro zahraniční hosty všemi vlastnostmi, které jste vyjmenovala. Mají snahu ochutnat něco neznámého, tak jako když my Češi rádi ochutnáváme typické speciality při cestách v zahraničí. U nás v Čechách si cizinci beze strachu a se zvědavostí pochutnávají například na netradiční polévce Kulajdě nebo na vynikající křenové omáčce s proslaveným českým uzeným masem a bramborovým knedlíkem. Samozřejmě v žebříčku popularity jsou na prvním místě sladká jídla, jako jsou ovocné knedlíky nebo různé lívance či koláče.

Bramborove tastickyBramborové taštičky plněné povidlyI ona se však vyvíjí, modernizuje, vstřebává inspiraci ze zahraničí i módní trendy. Čím se tedy vyznačuje dnes především?

Samozřejmě, že do české gastronomie pronikly módní trendy. Jsme rádi, že hlavním současným světovým gastronomickým trendem je právě návrat ke kořenům, k tradicím, ke kuchyni našich babiček a prababiček. Znovu jsou objevovány staré odrůdy zeleniny i ovoce, vaří se z regionálních surovin. Do moderní kuchyně však patří i nové technologie a postupy, proto se můžeme setkat i s českou specialitou, která si zachovává všechny chutě, které prý máme všichni geneticky zakódované, ale jídlo je moderně připraveno. Bůček již není jen pečený, ale dlouze vařený ve vakuu, omáčky mohou být ve formě nadýchaných pěn, přílohu obohacuje nebo nahrazuje například jemné zeleninové pyré.

Čím byste pohostila návštěvu z Jižní Ameriky nebo Japonska, abyste jí přiblížila specifika české kuchyně?

Naše tradiční kuchyně vychází z darů naší přírody, hluboké lesy vždy byly bohaté na zvěř a rostly zde houby, řeky dávaly dostatek ryb. Proto bych jim jako předkrm nabídla zvěřinovou paštiku, jako polévku houbový krém, hlavní jídlo by byl pstruh plněný zeleninou. Nakonec by ochutnali něco ze sladkých jídel, například bramborové taštičky plněné povidly. V menu bych určitě nezapomněla na vynikající česká a moravská vína.

připravila Eva Brixi