IMGP1482V samotném srdci malebných Teplic v Dlouhé ulici naleznete výjimečné místo. Malou oázu relaxace, krásy a zdraví. Salon MV Beauty – Partnerský salon GERnétic, vede Martina Zítková, energická a elegantní žena, která vnímá své povolání kosmetičky jako poslání, s nímž může drobnými krůčky pomáhat klientům, nabídnout jim dokonalý regenerační zážitek. O tom, že se jí to daří, svědčí také ocenění, které získala. Stala se Hvězdou GERnétic Česko 2017. Za tím vším se skrývá podnikavost, invence a houževnatost.

Na snímku Martina Zítková, absolutní vítězka soutěže Hvězda GERnétic Česko z roku 2017

Co vás vedlo k tomu, že jste si založila kosmetický salon?

Po rodičovské dovolené jsem hledala příležitosti, jak se uplatnit na trhu práce. Vždy jsem měla vztah ke kráse a zdraví. Tou dobou, po sametové revoluci, jsme navíc s manželem již provozovali velkoobchod s vlasovou kosmetikou. Od vlasů to není daleko k péči o celé tělo. Objevovaly se nové možnosti a já jsem svým způsobem velice přirozenou cestou dospěla k otevření vlastního kosmetického salonu. Zužitkovala jsem své zkušenosti z velkoobchodní činnosti a začala jsem dělat to, co mne lákalo a baví dodnes. Toto povolání je pro mne posláním. Mohu svým klientům zprostředkovat regenerační a relaxační zážitek, ale také je třeba drobnými krůčky nasměrovat ke zdravějšímu životnímu stylu, pohledu na život i tělo.

Vaše práce je plná rozličných aktivit – od komunikace s klienty přes špičkové kosmetické ošetření až po administrativu a strategické plánování. Co na své profesi považujete za nejnáročnější?

Bezesporu nejnáročnější je vypořádat se s legislativními nároky, kterým by měl dostát každý provozovatel podobného zařízení. A další oblast, s níž momentálně bojuje snad celé české podnikatelské prostředí, jsou pracovníci. I náš salon se potýká s nedostatkem lidí na trhu práce, kteří by měli chuť do práce, kteří by byli ochotní dát svému zaměstnání první poslední. O to důležitější je jít kolegům příkladem, oceňovat a povzbuzovat je. Když sleduji, jak se jim práce dostává pod kůži v tom nejlepším slova smyslu, těší mne to. Také motivovat kolegy příležitostmi k sebezdokonalování se mi osvědčilo. Vyžaduje to však mnoho píle, energie, porozumění a přemýšlení. Na druhou stranu je to pro mne radost, protože vidím, jak blahodárné účinky na můj tým to má.

IMGP1481Jak se vyvíjel vás vztah ke klientovi? Je dnes jiný než před lety?

Vztah ke klientovi byl a je vždy plný proměn. Jeden jediný člověk není stejný a tomu se samozřejmě musím v komunikaci přizpůsobit. Proto bych řekla, že znalost psychologie a její aplikace je pro kosmetičky zásadní. V mnoha případech chce dáma či muž-klient jen tiše relaxovat, jindy má potřebu se vypovídat. Na kosmetičce pak je, aby dokázala situaci správně odhadnout a atmosféru i komunikaci tomu přizpůsobila. V tom se samozřejmě také zlepšuje s tím, jak se rozrůstá stálá klientela. V mém případě nás za ta léta s klienty pojí přátelství, důvěra, upřímnost a otevřenost. Vzájemně sdílíme zkušenosti, každá společná chvíle nás nějakým způsobem obohacuje. Dnes sem maminky vodí své ratolesti, babičky berou vnoučata, tety neteře a synovce. A to je něco, za co jsem vděčná. Vážím si jejich náklonnosti, která je ve vztazích, ať už obchodních, klientských, či osobních, tím nejcennějším.

Kosmetičky musí hostům věnovat hodně energie a pozornosti. Někdy to může být vyčerpávající. Máte však takové, kteří vám optimizmus a dobrou náladou nosí a pře­dávají?

Pro mne je povzbuzením a ujištěním, že jdu po správné cestě, vždy ten moment, kdy klient či klientka odchází s úsměvem a pocitem spokojenosti. Naplňuje mne také to, že tato práce skýtá příležitosti pro kreativitu, změnu a progres. Dále je to rodina, děti i vnoučátka, kteří mi dodávají optimizmus a energii. Domnívám se, že rodinné zázemí patří k základním pilířům každého ženského podnikání.

Do kosmetických salonů míří stále větší počet mužů. Jak se liší přístup ke každému z pohlaví? Bývají muži ostýchavější, potřebují jinou psychologii?

Ano, máte pravdu, stále častěji jsou klienty kosmetických salonů i muži, kteří bývají zejména při první návštěvě ostýchavější a nemají zcela jasnou představu o tom, co se bude dít. O to více oceňují vysoce profesionální přístup, který se vyznačuje jistou mírou suverenity, autority. Potřebují jasné pokyny, přehledné a stravitelné vysvětlení toho, co se bude odehrávat. Muži se lépe uvolní, pokud s nimi konverzujete o jejich oblíbených tématech – sportu, odpočinku, povolání. Práce s mužskou klientelou vyžaduje porozumění jejich specifické psychologii.

IMGP1480Se značkou GERnétic spolupracujete dlouhodobě. Považujte toto spojení za osudové? Čím se liší od konkurence na trhu?

Osudové rozhodně je. Před mnoha lety, kdy zde GERnétic začínal rozvíjet síť kosmetických salonů, se mne snažili z firmy LK SER­VIS oslovit. Když mi v mailové schránce napotřetí přistálo pozvání na školení do Prahy, rozhodla jsem se to zkusit. Přeci jen se říká „do třetice všeho dobrého“. Poznala jsem tým značky a cítila se mezi těmito lidmi velice dobře. Mé sympatie si získaly přístup i filozofie GERnétic, protože jsou vskutku nadčasové a holistické. Tou dobou mě trápily afty a rozpraskané rty. Při mé první návštěvě v sídle značky v Praze mi pokožku rtů ošetřili krémem Synchro. Druhý den ráno nebylo po problémech ani památky. Viděla jsem, uvěřila, a s GERnétic jsme se stali partnery na celý život.

za rozhovor poděkovala Kateřina Šimková

Na snímku Martina Zítková s redaktorkou Kateřinou Šimkovou