Stuchlíková Hana.jpg

Není nic povzbudivějšího než poslouchat inspirativní příběhy žen, které založily firmu, dodnes ji vedou a mohou vyprávět o začátcích, krizích, prohrách, ale i štěstí, výhrách, snad i náhodách, překvapeních, nečekaných úspěších. Jde o pomyslné řádky psané nadšením, slzami, houževnatostí i nezměrnou radostí z výsledku. Soutěž Ocenění českých podnikatelek takové ženy hledá, vybírá a oceňuje. Projekt založený Agenturou Helas včele s Helenou Kohoutovou, který se postupně rozrostl v celospolečenskou platformu úspěchu českých žen v businessu, zaujal i ČSOB, přední banku na našem trhu. Proč, na to odpověděla Hana Stuchlíková, segmentový manažer jmenovaného finančního domu:

Proč ČSOB v letošním roce podpořila soutěž OCP?

Letošní ročník už je druhým, který ČSOB podpořila, ale poprvé jsme byli generálním partnerem. V loňském roce jsme si vyzkoušeli, jak soutěž probíhá a jakým způsobem je vyhodnocována, a rozhodli jsme se, že tento projekt si podporu zaslouží, a chtěli jsme ve spolupráci pokračovat.

Na rozdíl od jiných podobných anket je výběr semifinalistek velmi objektivní a je založen především na kvalitních ekonomických výsledcích firem vlastněných ženami. A nám, jako bance, se objektivní řeč čísel z finančních výkazů velmi líbí.

Po této kvantitativní fázi přichází ty úžasné lidské příběhy, které zdaleka nejsou jen o číslech a podnikání. Takže OCP má i podstatně hlubší myšlenku. Zahrnuje nejen firmu, ale také rodiny podnikatelek, komunitní prostředí, které svým přístupem zušlechťují, a v neposlední řadě velkou spoustu charitativních projektů, kterým se vítězné podnikatelky velmi často věnují. Toto vše korunované výbornou organizací soutěže nás přesvědčilo o tom, že toto ocenění má pro ženy – podnikatelky velký význam. My si úspěchů každé z nich velmi vážíme, a také důvěry, kterou u mnoha z nich máme.

Motivace k podnikání žen u nás je, troufám si tvrdit, celospolečenskou výzvou. Ukazuje se, že firmy, které ženy založí a vlastní, mají jako svou celoživotní aktivitu, ale nejen z hlediska ekonomického či seberealizačního, ale je to i kus jejich srdce. Jak to vnímáte?

V tom je ale podnikání žen i mužů stejné. Pro ženy je jiná skutečnost, že ony většinou to srdce nemohou podnikání věnovat úplně celé, nebo ho musí mít opravdu velké. Musí se jim tam vejít nejen podnikatelská myšlenka, ale i všichni zaměstnanci, a navíc jim musí zůstat energie pro jejich blízké, děti a rodinu.

Žena musí uvážlivě rozložit své síly, proto je ženskému podnikání často přičítána větší zodpovědnost a méně fatálních následků plynoucích z neuvážených a zbrklých rozhodnutí.

Ženy k jejich škodě mají také často nižší sebevědomí a říkají, že vlastně nic tak zvláštního nedokázaly. Přitom za nimi stojí velmi úspěšné a rychle rostoucí firmy. Ženy se navíc čím dál víc prosazují i v typicky mužských oborech.

Co banku na ženském businessu zaujalo?

Banku zajímá rapidní nárůst ženského businessu v posledních letech. I když celkové procento „dámských businessů“ nedosahuje ještě ani 20 % z celkového počtu firemních klientů ČSOB, podíl ženami vlastněných firem mezi novými klienty rostl meziročně o 5 % v každém z posledních tří let. Každý rok vzniká v České republice několik tisíc nových firem vlastněných ženami, a to je jednoznačně rostoucí trend. Když se tato zkušenost spojí s velkou mírou odpovědnosti, kterou klientky ke svým firmám cítí, a poradenským přístupem bankéřů ČSOB, jde oboustranně o velmi výhodnou spolupráci.

Dá se v ČR ještě pro podporu žen, které se teprve k podnikání odhodlávají a sbírají odvahu, něco udělat?

Vždycky je možné dělat víc. Ukazuje se, že nemá smysl zakládat výlučně ženské spolky, a že ženy například vnímají a zpracovávají informace trochu odlišně než muži. Zcela samozřejmé by mělo být brát tato specifika v úvahu a nabízet jim trochu odlišný servis než mužům. Na druhou stranu podnikatelky nestojí o žádnou „pozitivní diskriminaci“. Právě ve finančnictví proto podle mého názoru nemá smysl nabízet produkty s rozdílnými parametry. Pokud dáme důraz na slušnost, otevřené jednání a přidáme k tomu správnou dávku porozumění jejich businessu a poradenský přístup, ženy to určitě ocení a my jistě chybu neuděláme. Obecně lze rozhodně pomoci ženám v tom, aby mohly podnikat a nebály se. To platí nejen pro podnikatelky, ale také pro manažerky a všechny ostatní ženy, které se chtějí realizovat.

Co třeba ženy 50+? V tomto věku se často rozhodují, jak dál. Mají určité životní zkušenosti a před sebou zpravidla velký prostor, nesplněné sny...

V tom je podnikání spravedlivější než zaměstnanecký poměr, nemusíte projít žádným přijímacím řízením, stačí najít nápad a mít chuť, odvahu a energii ho realizovat. Bohužel, u této skupiny žen je to právě o té podpoře zevnitř rodiny a o objektivních překážkách, které žádné informační kampaně ani pobídky neodstraní. Často i sama rodina ženu zrazuje od takového záměru, přidávají se obavy o zdraví, úspory a servis ne už dětem, ale naopak starým rodičům. Této skupině žen velmi fandím, přeju jim hodně odhodlání a energie tento krok udělat. Zdaleka to není jenom o ekonomické stránce, je to o seberealizaci, sebedůvěře a smyslu v širších souvislostech.

Některé příběhy těch, které získaly nejvyšší pocty ve zmíněné soutěži, jsou neuvěřitelně dojemné, pohádkové, hodné obdivu. Jak na vás působí?

Každý z příběhů je obdivuhodný a od každé z podnikatelek můžete slyšet, že rozhodnutí začít podnikat nelitují. Zvlášť silně na mě působí to, že podnikatelky často neřeší pouze svůj osobní úspěch a zisk firmy. Své podnikání a poslání z něj vyplývající zúročují ve prospěch lidí v místě, ve kterém žijí, a ovlivňují podnikatelské prostředí a lidi v místě svého podnikání. Dodávají jistotu a sebevědomí svým zaměstnancům a úspěch jejich firem podstatně pomáhá zlepšovat podnikatelské prostředí okolo nich.

O ženách podnikatelkách občas slýcháme, jak jste naznačila, že jsou příliš skromné a netuší, jak nádherných výsledků ve své práci, již považují za samozřejmost, dosahují. Není to škoda? Nemělo by se to změnit?

Tento přístup se musí změnit. I z toho důvodu vítáme takové iniciativy jako OCP a jsme rádi, že můžeme být jejich součástí. Ženy v podnikání se prosazují čím dál častěji, dokážou jít za svým cílem stejně důrazně jako muži, a navíc kultivují prostředí kolem sebe. Mají se čím chlubit a ráda bych je vyzvala – chlubte se a buďte příkladem pro další dámy v businessu. Vaše příběhy a váš příklad může pomoci udělat první krok k podnikání dalším ženám.

otázky připravila Eva Brixi