IMG_7451 a_pp.jpgJaký vztah máte ke kvalitě? Určitě pozitivní! Kvalitu vyžadujete od svých zaměstnanců, sami ji hledáte v nákupním centru nebo ji očekáváte od řemeslníků, kteří vám právě opravují chalupu. O kvalitě čtete spousty manažerských publikací, prosazujete ji nejen do výroby a distribuce, ale i do jednání mezi obchodními partnery nebo do vztahů na pracovišti.

Inu, kvalita je nepřekonatelný fenomén, na který spoléháme a jemuž zůstáváme stále všichni hodně dlužni. O prosazování kvality do práce firem, organizací i státní a veřejné správy je také aktivita, která se jmenuje Centrum Excelence. Co všechno se za tímto názvem skrývá, prozradila Klára Fousková, tajemnice Národní ceny kvality ČR ze Sdružení pro oceňování kvality:

V České republice v posledních letech vznikla spousta klubů, asociací, sdružení, svazů, jednotlivé aktivity lidí se úzce specializují. Přibyl k nim i klub Centrum Excelence. Když jste ho připravovali, nač jste pomýšleli zejména?

Centrum excelence je dobrovolná platforma organizací, které ke své činnosti využívají moderní nástroje řízení, hlavně Model excelence EFQM, CAF a CSR. Rada kvality ČR měla i další záměr, sdružovat a pracovat s organizacemi, které obdržely Národní cenu kvality ČR. Základním cílem platformy je sdružit tyto organizace a sdílet navzájem mezi sebou novinky, správné praxe a spolupracovat a bavit se o výše uvedených nástrojích moderního managementu. Velký důraz je přitom kladen na zlepšování organizací jako celku a porovnávání se mezi sebou. Zakladatelskými subjekty Centra excelence jsou Rada kvality, Česká společnost pro jakost a Sdružení pro oceňování kvality.

Kolik bylo zakládajících členů a kolik vás je dnes?

Na začátku v roce 2013 nás bylo šest a byly to převážně organizace, které se účastnily Národních cen. V současné době nás je 30 a již máme všechny druhy organizací – výroby, služeb i veřejného sektoru. Z větší části převažují zástupci výrobní sféry a organizace veřejné správy.

Mohou vstoupit další zájemci? Co musí splnit?

Ano, do Centra excelence může vstoupit jakákoliv organizace, která má skutečný zájem zvyšovat svoji výkonnost. Organizace musí zaslat přihlášku a pak jednou za dva roky musí provést sebehodnocení. Jde o to, aby se organizace neustále zlepšovaly a my jim k tomu poskytujeme prostor pro učení se, sdílení a sebehodnocení. Takže nejde jen o to se setkávat, ale od členů je vyžadována skutečná práce. Krásné na té práci s členskou základnou je, že vidíte ten postup, to zlepšení v přístupech jednotlivých organizací.

Jaká je strategie a oč usilujete především?

Strategií Centra excelence rozhodně není mít co nejvíce členů. Hlavním cílem je to, že chceme sdružovat organizace, které ke své činnosti využívají moderní nástroje řízení a chtějí se neustále učit a zlepšovat se, což je princip TQM (Total Quality Management). Jak je výše uvedeno, na začátku nás bylo šest a pak se členská základna postupně rozrůstala, aniž bychom dělali nějakou masivní propagaci. Samy organizace se přihlásily, když uviděly, že to opravdu funguje a že je jim vytvářen prostor pro to, aby se mohly postupně zlepšovat a navzájem se od sebe učit. Mohu říci, že za rok a půl existence Centra excelence je z nás přátelská parta lidí, kteří se znají, jsme více otevření, a to je při práci a následném sdílení či prezentaci to nejdůležitější. Dále je to pravidelnost, jednou měsíčně pořádáme nějakou akci – exkurze v organizaci, vzdělávací semináře, kulaté stoly, neformální a odborná setkání atd. Vše připravujeme tak, abychom se pravidelně setkávali a měli příležitosti učit se, pracovat a poznávat se. A pozor, mi sami, organizátoři v zázemí Centra excelence, jednou za rok předstoupíme před členskou základnu na neformálním setkání a po členech požadujeme zpětnou vazbu, tedy reálné zhodnocení naší činnosti a případné náměty na další zlepšování. Naším hlavním zájmem je zákazník.

Velký důraz přikládáte diskuzi a výměně zkušeností týkající se řízení firem a institucí. K jakým závěrům jste dospěli?

Mezi členy Centra excelence je nejoblíbenější akcí Benchlearning Visits, což představuje exkurzi a prezentaci organizace. Tato aktivita je realizována dvakrát za rok, prozatím se účastnily organizace výrobního charakteru – Bosch Diesel Jihlava, KERMI s.r.o. a Witte Automotive. Dále to jsou vzdělávací aktivity k Modelu excelence EFQM, kdy zpravidla vybereme jedno kritérium a organizace mají možnost se prezentovat a sdělit si navzájem „tak, jak se to dělá u nich“.

Co české menší firmy mohou „odkoukat“ od těch, které jsou na trhu stálicemi, co poučného je možné přenést do praxe od nadnárodních korporací?

Víte, organizace se mohou učit navzájem. Rozhodně neplatí, že nadnárodní společnosti jsou ve všem lepší. Každá firma je v něčem unikátní a dělá něco, co ji odlišuje od ostatních a může se tímto přístupem prezentovat a samozřejmě dosahovat nadprůměrných až excelentních výsledků. U velkých nadnárodních firem jsou to převážně formalizované systémy a nadnárodní pokrytí, proto je ta organizace silná. U malých a středních organizací převažuje osobní přístup k činnostem. Paradoxem u malých organizací je, že mnohdy dělá více a jsou pro ni určité záležitosti větší samozřejmostí než u velkých organizací, typickým příkladem jsou CSR aktivity.

Jsou mezi osobnostmi členské základny také ženy? Jaký mají ty vztah ke kvalitě obecně?

Ano, mezi zástupci organizací jsou i ženy. Řekla bych, že je to tak půl na půl, máme genderovou vyrovnanost. Nevidím rozdíl v oblasti kvality mezi muži a ženami. Základní pravidlo pro kvalitáře či kvalitářku zní „dělat věci hned napoprvé, správně a bez chyb“. Tak schválně, jak jste na tom vy?

S čím budete vystupovat v Listopadu – Měsíci kvality v České republice?

Připravujeme již 5. ročník Winners Konference (Konference vítězů), která se bude konat v magickém termínu 11. 11. 2015. Konference vítězů představuje prezentaci správných praxí firem a organizací. Nebudou chybět ani zahraniční hosté a prezentace malých firem a nadnárodních organizací.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi