IMG_0325.jpgNavléknout na ruku maňáska a povídat si. O věcech všedních, běžných, zdánlivě obyčejných. Nemusí to být jen pohádky o pejskovi a kočičce, o království nebo skřítcích. Stačí výjevy z cesty do školky nebo scénka o uklízení oblečení. Málo, ale pro děti je to víc než drahá zahraniční dovolená. Troška něhy, špetka zájmu o to, co prožívají, co je těší nebo trápí. Vzájemný vztah, který se pomocí počítače, notebooku a tabletu nevybuduje. Hračky neslouží jen k tomu, aby si hrálo dítě. Jsou také můstkem v komunikaci mezi ním a rodiči, mezi malými a dospěláky. Tak to chápe Jana Malá, předsedkyně Moravské ústředny Brno, družstva umělecké výroby:

Čeští výrobci hraček si začínají libovat, daří se jim zvyšovat export. Jak si loni vedla Moravská ústředna Brno a jak to vypadá se zakázkami na rok 2015?

Naše cíle pro navýšení exportu v roce 2014 se nám nepodařilo splnit, i když celkový objem tržeb nám meziročně vzrostl více než o osm procent. Jako hlavní důvod vidíme doznívající dopady ekonomických problémů v jednotlivých zemích, které se promítly i do stability našich dlouhodobých obchodních partnerů. Musíme si stále uvědomovat, že předmětem naší nabídky je zbytný sortiment!

Co na vašich výrobcích zahraniční odběratel a kupující nejvíce oceňují? Veselé postavičky, z nichž vyzařuje vlídnost a rozvernost, zdravotní certifikáty, barevnost, dobrou cenu?

Nejdůležitějšími faktory našich úspěchů, ne­jen v zahraničí, ale i na domácím trhu, jsou především kvalita výroby a výroba v EU, dále je samozřejmostí, že veškeré výrobky jsou certifikovány dle platných norem EU. V neposlední řadě je to spokojenost našich obchodních partnerů se servisem, který nabízíme při přípravě a zajišťování dodávek.

Kam vyvážíte nejvíce a jaký sortiment?

Největší objemy vývozu již tradičně realizujeme především do zemí EU, dále USA, Ruska. Loni naše hračky putovaly do 26 zemí světa. Hlavními vývozními artikly jsou maňásci a kornoutové hračky. V posledních letech se vracíme například i ke klasickým marionetám, které Moravská ústředna vyráběla již dříve. Tím se nám daří, zvláště v posledních letech, výrazně odlišit od hlavních trendů v hračkářském průmyslu.

Maňásci a loutky jsou hračky, které mají stále velké poslání. Ve vaší nabídce jich přibývá. Odebírají je třeba mateřské školy, dětské domovy, nebo pouze obchodníci?

Budu-li hovořit o exportu, naši největší odběratelé například ve Španělsku, Itálii či Srbsku jsou dodavatelé do škol a školek. V České republice je situace jiná, o takové typy hraček není zájem. Výjimkou jsou ojedinělí obchodní partneři, kteří nám ale svými objednávkami tvoří minimální obrat.

Máte svůj tajný podnikatelský sen? Co byste sama ráda zařadila do programu družstva, ale zatím k tomu nebyla příležitost?

To víte, že mám a není až tak mimořádný. Výsledkem by mohlo být nejen sortimentní rozšíření nabídky družstva, ale i podpora kvalitní výroby u nás a pracovní příležitost pro další lidi. Navíc bychom byli schopni zaměstnat uchazeče o zaměstnání z tzv. ohrožených kategorií, jako jsou matky s malými dětmi, pracovníci po 50 letech věku. Moravská ústředna již desítky let takovým lidem určité jistoty zabezpečuje formou práce domů, a to bez jakékoliv podpory, vytváření vládních projektů nebo rozhodnutí EU. Abychom se ale v současných nestabilních ekonomických podmínkách do něčeho takového pustili – to by byl tak trochu hazard.

Myslíte si, že by si dospěláci měli s dětmi více hrát? Rodiče příliš často nechávají dítka napospas internetu, a ten jim lásku a citový vztah jistě nenahradí...

Co si myslím, je jedna strana mince, co je realita, je strana druhá. Chápu, že vývoj IT ani v hračkářském průmyslu nikdo nezastaví a pak s vámi musím naprosto souhlasit. Mně osobně vadí, že ubývá potřeba přímé komunikace, a to od raného věku dětí až po generaci starších lidí. Podle mě právě komunikace vytváří vztah člověka k člověku. Snažíme se proto, aby naše výrobky působily příjemně a staly se milým pohlazením pro dítě, které je dostane a bude moci si s ním hrát. Právě s cílem trochu i děti odpoutat od jednoduché a pohodlné konzumace zábavy přes televizi či internet chceme přicházet v naší nabídce s takovými produkty, které budou rozvíjet jejich tvůrčí myšlení a schopnosti či jednoduchou zručnost, jež se u dětí vytrácí.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi