Jitka Hurábová 2.jpgIng. Jitka Hurábová je ředitelkou a jednatelkou firmy LD SEATING s.r.o. Vyrábí kancelářské židle. Soustředila se na to, co v kanceláři každý potřebuje. Dobře sedět. Počáteční výzva trhu se stala vášní, která se postupně přeměnila v nebývalý úspěch. V soutěži MANAŽER ROKU 2015 se umístila na nejčestnějších příčkách. A to je vypovídající. Zeptala jsem se:

Vaše manažerské úspěchy dostaly letos také jinou podobu než tu v samotné praxi podepsanou čísly, exportem či optimizmem. Stala jste se jednou z nejlepších manažerek v České republice a v soutěži MANAŽER ROKU jste získala ocenění v kategorii Manažer odvětví ve výrobě ze dřeva a papíru a postoupila jste rovněž do Top 10. Co to pro vás
znamená?


Samozřejmě velmi příjemné ocenění práce, určité potvrzení, že jdeme správnou cestou, také že naše firma je stále více vidět a dostává se do podnikatelského podvědomí.

Když jste na pražském Žofíně hovořila s kolegy, tedy manažerkami a manažery, usmívala jste se a byla jste plná energie. To patří k vaší profesní i osobní výbavě? Jste veselá povaha? Zdá se mi, že ano...

Při takové krásné příležitost je snadné být usměvavý a plný energie. Já mám ráda lidi, ze kterých čiší energie, život, a takoví lidé mě přitahují, jak pracovně, tak osobně, protože mě tou energií nabíjejí. Takže asi mám kolem sebe ty správné lidi.

Ostatně – pomohla vám legrace a humor v některých složitých manažerských a podnikatelských okamžicích?

To určitě ano, například v úplných začátcích, když jsme vyjeli ve starém autě se svačinou do zahraničí a ráno se převlékli do „business šatů“ a šli dobývat svět, to bez humoru opravdu nešlo.

Vaše společnost se zabývá především výrobou kancelářských židlí. Portfolio je široké. Proč jste zvolili zrovna tento trend?

jitka_hurbov_1_2100To portfolio je široké až moc a do budoucna budeme spíš sortiment zužovat. Je to dáno vývojem firmy, na začátku nebylo rozhodnutí, tak a teď budeme vyrábět židle, a to určitého druhu. Já jsem začínala opravdu od nuly, pouze s euforií, že je možné podnikat, být sám za sebe. Obor židlí byl zcela náhodný, na trhu prostě chyběly, a tak jsme je začali dovážet. Pak postupně montovat, nejjednodušší typy, pak složitější typy, začínali jsme s jednou švadlenou. Ty zkušenosti a vědomosti jsem sbírala postupně, pracně, co se vydělalo, to se investovalo. Nic nelze přeskákat. Určitě do budoucna je naším cílem vytříbený sortiment výrobků vytvořených pouze designéry.

Hodně se hovoří o správném sezení a civilizačních nemocech. Někdejší pohyb se mění v sedavé zaměstnání nás všech. Jak sedávají šéfové firem? Opravdu spíše nezdravě, pohodlně, návykově, ať již u počítače, nebo i když reprezentují?

To nelze asi takto obecně říct. Je velký rozdíl, když je někdo „přikovaný k židli“ osm hodin denně, tak zcela bezpochyby by měl mít ergonomickou židli, nejlépe s dobrým synchronním mechanizmem, vyladěnou na svou váhu. A myslím, že je jedno, zda jde o účetní, nebo o šéfa. Šéfové či obchodníci většinou nesedí celý den na jedné židli, a tudíž mohou mít i funkčně jednoduší, ale třeba designově zajímavější židli, aniž by to mělo vliv na jejich zdraví. Obecně si již mnozí zaměstnavatelé uvědomili, že když koupí zaměstnanci kvalitní židli, na které zdravě sedí, a rozpočítají tento náklad do 7–10 let (což kvalitní židle určitě vydrží), zjistí, že je to velmi dobrá a nízká investice do spokojenosti svých lidí.

Máte v nabídce také židle, které jsou z hlediska ergonomie určené spíše pro ženy? Ty mají trochu jiný styl sezení než muži a také jsou ochotny se ledascos ještě přiučit, například vhodně při sezení relaxovat, cvičit...

To nemáme. Naše výrobky mají obecné určení. My jako výrobce židlí hlavně musíme respektovat evropskou normu, která nám udává základní rozměry (například minimální výšku židle a zdvihu, rozměry sedáku, šířku područek apod.). Prakticky to znamená, že židle v zásadě musí být vhodná pro člověka, který má jak 150 cm, tak 2 m a jak 40 kg, tak i 100 kg. Na základě této normy jsou také naše židle testované v TUV v Německu, kdy testy kromě rozměrů testují i rezistenci židle, složení materiálů, ergonomii, bezpečnost. Tyto testy jsou základní výbavou, kterou židle musí mít, ale neznamená to, že každá židle je ideální pro každého. Nejlépe je židli fyzicky vyzkoušet. Pro tento účel máme sklad zápůjček. A investorům, kteří si chtějí židle vyzkoušet, poskytujeme tuto službu.

Obrovský význam přikládáte designu, o čemž svědčí spolupráce s designéry světových jmen. Je to součástí vaší firemní filozofie. Čemu jste se od nich přiučila?


Já myslím, že vyspělé společnosti vždy dávaly důraz na estetiku věcí, prostředí. Bohužel doba socializmu na dlouhou dobu společnost v tomto smyslu značně pokřivila. Dnes se situace již značně zlepšila a mění se prostředí i kanceláří a veřejných prostor. Lidé již umějí ocenit hezký design, výrobcům to dává šanci se odlišit a zaujmout v dnešní přeplněné nabídce. Spolupráce s designéry nám hodně dala, naučili jsme se vnímat každý detail, dotahovat věci, tak aby byly pěkné ze všech stran. Když teď někam přijdu a vidím pěknou židli, první, co udělám, je, že ji obrátím a podívám se, jak je dokončena zespodu. To vám hodně o výrobci napoví.

LD SEATING je exportérem. Kde všude se již lze s vašimi výrobky setkat? Z webových stránek jsem vyčetla, že třeba v parlamentu v Angole nebo jedné gruzínské bance...

Dalo by se říci, že všude v Evropě, ale třeba i v Nové Kaledonii, Dubaji.

Také v České republice snad není kraj, kde byste nebyli zastoupeni. Vybavovali jste kostel v Litomyšli, Českou televizi v Praze, stejně tak pražské letiště či novou budovu Florentinum, vaše židle najdeme v nemocnici, krajském úřadě.

My často ani nevíme, kam naše židle jdou. Dodáváme je přes interiérové firmy, architekty, výrobce nábytku. Někdy jsem sama překvapená, když někam přijdu a sednu si na svou židli.

Kvalita a ekologické myšlení je jednou z cest, jíž jste se vydali. Má to jistě řadu souvislostí. Jakých?


Naše výrobky jsou nábytkem, který je v přímém styku se zákazníkem. Takže je samozřejmě nutností používat ekologicky nezávadné materiály. Dalším důležitým aspektem je, aby židle byla buď repasovatelná, nebo snadno rozmontovatelná pro ekologickou likvidaci.

Reference, které za firmou stojí, jsou vypovídající. Ale povězte, určitě bývají i chvíle, kdy nevíte, co udělat, aby zakázka odešla včas, aby bylo na mzdy nebo aby klient dobře zaplatil. Jak takové okamžiky řešíte?

Bohužel těchto okamžiků je dost a vyžadují určitou psychickou odolnost v čase. Máme 72 dodavatelů, 110 zaměstnanců a nespočetně zákazníků. Není den, aby někde nenastal problém. Vytváříme systémy kontroly a nahraditelnosti dodavatelů, vzájemnou zastupitelnost zaměstnanců, ekonomicky prověřujeme či pojišťujeme zákazníky. Mně osobně nejvíce pomáhá aktivní pohyb v přírodě, čištění hlavy je nutné.

Určitě chystáte pro trh nějaké překvapení. Představovala bych si židli na míru, která bude respektovat moje návyky, hmotnost, výšku, únavu, neposednost, uměla by mi masírovat záda a šíji při psaní náročného článku nebo plosky nohou po celodenním shonu na vysokých podpatcích. A když mne třeba budou zlobit ledviny, tak mi je krásně nahřeje, protože opěradlo bude mít snímatelnou elektrickou podušku... No a průběžně se mnou na základě nejrůznějších nerušivých impulzů bude dělat cosi, co mi ubere na váze i na objemu v pase. Kdy si takovou židli budu moci objednat?


Tak to vás asi zklamu, my vyrábíme židle na sezení, ne stroje. Celkově je spíš trend židle zjednodušovat, aby uživatelsky byly co nejjednodušší. Dokončujeme projekt rodiny kancelářských křesel s designerem Paulo Orlandini, který budeme prezentovat v říjnu na výstavě Orgatech v Německu. Jde o rodinu manažerského sezení, velmi jednoduchého čistého designu, ale se základními funkcemi dobré kancelářské židle. Takže doufám, že na ní šéfové budou sedět opravdu zdravě.

otázky připravila Eva Brixi