IMG_4312.jpg

Od prvního letmého setkání mi intuice napovídala, že se s Ing. Vladimírou Ondrákovou, předsedkyní představenstva a obchodní ředitelkou Hasičské vzájemné pojišťovny, a.s., nevidím naposledy. Tušila jsem, že se naše cesty ještě protnou. Stalo se. Napsala jsem mail a dostala krásnou odpověď – rovnou pozvání na schůzku. A nebyla to schůzka ledajaká. Řekla bych, že magická, plná inspirativní energie. Vlévala chuť do života jako samozřejmost, jako poslání okamžiku. Nikdy na to nezapomenu. Hovořit s touto dámou bylo očistcem na zemi, byla to lázeň pro duši, byl to prostor, který vybízel k nápadům, spolupráci a radosti:

O Hasičské vzájemné pojišťovně se v poslední době více ví, více mluví. Čím to?

Je to snad právě proto, že jsme ryze česká pojišťovna a naším cílem a snahou je se spojovat s českými spolupracujícími subjekty a partnery – jako je např. Český rybářský svaz, soutěž Česká chuťovka a další. A tím udržet „češství“ i v oboru pojišťovnictví na pojistném trhu. Je to možná hodně odvážné, ale stojí to za to.

Nedávno jste v Praze za účasti celebrit s partnery a novináři křtili krásný sexy kalendář na rok 2016 Hasička a Hasič. Setkání to bylo více než srdečné. S podobnou vstřícností a laskavostí jsem se setkala koncem minulého roku u vás v recepci, tedy v místě, které návštěvníka vítá jako první. To nemůže být náhoda...

Jsem velice ráda, že to říkáte, jsem rozený optimista se srdcem na dlani. Nejen v osobním, ale i v profesním životě se obklopuji lidmi s podobnou povahou, a to se samozřejmě odráží i v kolegialitě a přístupu lidí v mém okolí.

Vaše strategie tedy více počítá s péčí o image pojišťovny, pozorněji než v minulosti sází na dobré vztahy, a nejen s klienty?

Jednou z obchodních strategií HVP je spokojenost našeho klienta, počínaje uzavřením smlouvy, přes její správu, a samozřejmě, co klienta velmi zajímá, je likvidace v případě pojistné události. Na tomto poli působnosti vidím obrovskou výhodu a sílu ve vlastní síti likvidace. Určitě je to pak i jednotná tvář a image pojišťovny po celé České republice.

Ostatně – v čem je základ podnikání Hasičské vzájemné pojišťovny? Na českém trhu působí hodně dlouho, tradice je i prvkem, na který se dá dosti spoléhat...

S přihlédnutím na dosavadní obchodní úspěšnost v minulých letech je zaměření obchodní činnosti na udržení trendu plnění obchodního plánu, uchování početného pojistného kmene v oblasti pojištění staveb, domácností a odpovědnosti obyvatel venkova, což jsou naši tradiční a dlouhodobí klienti.

Dobrovolní hasiči patří ke každé obci a pro vás je to vážená klientela. Jak spolupracujete?

Spolupracujeme především v oblasti soutěží v požárním sportu, propagaci pojišťovny – například v rámci mistrovství ČR profesionálních a dobrovolných hasičů. Jsou to také společenské akce pořádané jednotlivými sbory dobrovolných hasičů. Vzhledem k tomu, že hasiči jsou opravdu početná skupina, snažíme se i pro tuto cílovou skupinu hledat prostor v produktech „šitých na míru“ a naším přáním je, aby se tito dobrovolní hasiči pojišťovali právě u své Hasičské vzájemné pojišťovny.

Vaší specializací je neživotní pojištění. Co všechno si pod tím můžeme představit? Pojistíte například i kuchaře-živnostníka, který se zabývá pořádáním grilovaček na objednávku? Nebo hodinového manžela kutila, který mi jednou za měsíc poseká zahradu a něco v domě opraví? Jakou šanci na dobré pojištění má mikrofirma provozující reklamní a marketingové služby, která nešťastnou náhodou či nepozorností poškodí svého klienta?

Jeden z možných pohledů je rozdělení na pojištění občanská a podnikatelská. Co se týče pojištění občanských, nabízíme v podstatě krytí všech rizik, se kterými se občan může setkat. Od majetkových pojištění, pojištění motorových vozidel, odpovědnosti za škodu až po pojištění úrazu. Rovněž v oblasti pojištění podnikatelů umožňují naše produkty v podstatě pojistit všechna rizika požadovaná klienty.

Kvalita našich produktů v neživotním pojištění je denně ověřována i externími distribučními cestami, především makléři, kteří velmi rádi s HVP spolupracují. A ještě poznámka k profesi hodinový manžel a jí podobným. To jsou přesně kategorie podnikatelů, kteří by se měli zamyslet nad opravdu dobrým pojištěním odpovědnosti za škodu. I malá, ale nepodařená oprava vodoinstalace v panelovém bytě může způsobit vytopení i několika pater, tedy škodu nad finanční možnosti malého či středního podnikatele.

Cílíte-li aktivně na firemní klientelu, jaký produkt z portfolia byste připomenula našim čtenářkám a čtenářům? Co by podnikatelé měli vždy dobře zvažovat ve spojitosti s pojistkami?

Jak už z předešlé odpovědi vyplývá, firemní klientela je nedílnou a velmi významnou součástí aktivit naší pojišťovny. Doporučujeme vždy dobře zvážit pojistnou potřebu a rizika, se kterými je spojeno jejich podnikání. Jde především o pojištění majetku, tedy budov a výrobních prostředků. Nepostradatelné je však pro podnikatele i pojištění odpovědnosti, kdy i poměrně obyčejná pojistná událost může pro podnikatele představovat v mnoha případech i likvidační finanční zátěž.

Máte však také pojištění organizací, zejména těch, které se zabývají charitativní a sociální činností. V čem takové zaměření spočívá?

Jde především o pojištění odpovědnosti, které je požadováno příslušnými právními předpisy, tudíž je to pojištění povinné. Umíme pojistit nejen charitativní organizace a organizace zajišťující sociální služby, ale i rekvalifikační zařízení, obce nebo další subjekty organizující veřejné služby. Při poskytování všech těchto služeb může být způsobena škoda na zdraví nebo majetku třetí osobě, které právě odpovědnostní pojištění kryje.

Pojišťují se u vás také církve, nebo třeba jen jednotlivé fary či kostely?

Ano, pojištění především sakrálních staveb patří do naší nabídky. Partnerem v takovýchto případech jsou jednotlivé farnosti a jejich zástupci. Je samozřejmostí, že farnostem nabízíme i pojištění jak církevních staveb, tak i ostatních budov.

Navrhla jste nějaký pojistný produkt i vy sama? Nebo je vaší doménou jen řízení týmu a reprezentace?

Jsem obchodní ředitelka, tak musím přemýšlet obchodně, sleduji konkurenci a chci, aby HVP držela krok s pojistným trhem. Navrhuji tedy i změny v produktech, ale konkrétní rozpracování nechávám na týmové práci.

Poznala jsem vás jako ženu spěchající a zároveň vždy s úsměvem na rtech, což se u některých lidí vylučuje. Jak se učíte tlak doby nevnímat? Jde to?

Tlak doby sama osobně vnímám ve všech směrech mého života. Vždy se mi dařilo mít určitý plán, vědět, co je v daném okamžiku v životě prioritou. A vyplácí se mi jedno: pokud se mi nepovede v daný okamžik splnit určitý, původní plán, najít si ihned alternativní... Rovněž se řídím pravidlem, že žena musí zůstat ženou – být atraktivní, upravená, přívětivá na své okolí. Avšak je třeba si také ponechat místo na své koníčky, ženské záliby – to je můj čas pro relaxaci a odpočinek. A to mi rovněž přináší nové soustředění se na práci i fantazii...

Hodně se v poslední době hovoří o genderových záležitostech, zejména o seberealizaci odvážných žen, které vstupují do podnikání nebo budují kariéru na manažerských postech. Celospolečensky vzato – už je to samozřejmost, na rozdíl od doby před 30 lety. Přesto každá žena ostře vnímá, jak je její rozhodnutí složité, pokud chce dobře zvládat obě role – rodinnou a pracovní. Jaký na to máte názor?

Každá žena by si měla především věřit – věřit v sama sebe, mít schopnost na sobě neustále pracovat, učit se. Každé bych také přála mít štěstí na rodinný život i na vytvoření přátelského pracovního kolektivu kolem sebe. Já to štěstí mám – mám přátele mezi kolegy i kolegyněmi, můj životní partner mě podporuje a sdílí se mnou mé povinnosti nejen pracovní, ale i ty milé, jsem trojnásobnou, šťastnou babičkou...

Hodně se také mluví o pesimizmu a optimizmu v podnikání. Kde ten optimizmus vy sama berete?

Život je jednou nahoru, jednou dolů... Věřím tomu, že každé zklamání může být zároveň i cestou k úspěchu... Mým úspěchem je především to, že jsem se naučila šťastně a spokojeně prožívat každý den, přistupovat ke všemu pozitivně. Patrně i díky tomu mám v sobě asi i rozumnou dávku optimizmu.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi