Pan Souüek.jpgPozorovat Jiřího Součka, obchodního ředitele společnosti Uzeniny BETA, jak mluví o dobrotách mistrů uzenářů, to je úplný zážitek. Nevíte, jak krotit chuť, hlad či obojí dohromady. Poznala jsem ho před pár lety na soutěži potravinářů Česká chuťovka. Bylo mi jasné, že to není jen člověk, který se rád zasměje, šprýmař a šéf. Pochopila jsem, že obor, v němž působí, má rád, a že mu také rozumí. Na stránky Prosperity Madam Business jsem ho pozvala proto, že zejména šunky jsou sortimentem, který nás, věčné dobyvatelky štíhlé linie, zajímají nejvíce. Poslouchejte se mnou:

Zakládáte si na tom, že trh zásobujete jen kvalitními uzeninami. V čem je princip? O kvalitě mluví všichni a spotřebitel se ne vždy vyzná v tom, jak to vlastně je...

V dnešní době se firma může od velkých masokombinátů odlišit jen sortimentem, a hlavně kvalitou. Kouzlo menších výrobců je v tom, že si dokáží pohrát s chutí každého svého produktu. To velkovýrobce nedokáže, protože je odkázán svým vybavením na velké výrobní šarže, které mají unifikovanou chuť. Velkou roli hraje i možnost drobnějších producentů naslouchat svým zákazníkům. Pokud mají naši zákazníci nějaké připomínky třeba k chuti, pikantnosti apod., již zhruba za čtyři dny jsme schopni ve výrobě na to reagovat úpravou receptury. U velkovýrobce se touto informací nebude nikdo zaobírat, a pokud ano, tak je to běh na dlouhou trať, než a zdali se vůbec něco změní.

Pro kvalitu je nejdůležitější výběr suroviny, její rychlé zpracování a péče, s jakou se o ní výrobce stará před samotným použitím. Náš závod na Pecce, odkud pocházejí i naše dva hlavní slogany Pecky z Pecky a Co Pecka vyrobí, to Beta rozvozí, zpracovává výhradně chlazené čerstvé maso, které je určeno k okamžitému použití. Každé ráno mezi třetí a pátou hodinou k nám jezdí prověření dodavatelé s masem, které je většinou týž den, maximálně druhý den dopoledne ve výrobcích. Tím zaručujeme čerstvost a kvalitu naší nabídky. Jedinou mraženou surovinu, kterou používáme, je vepřová krkovice v tzv. katalánském řezu, a to z důvodu nevhodné námi požadované úpravy a množství, které potřebujeme pro naše odběratele, což nejsme schopni od našich dodavatelů nakoupit.

Domnívám se, a takto to mám i z vlastní zkušenosti, že je důležité, aby si každý spotřebitel našel svého oblíbeného nejen řezníka a uzenáře, ale také pekaře, zelináře a další maloobchody, na které se může spolehnout, a kde se stane známou tváří. U každého z nich si vybere a najde takové výrobky, které mu chutnají a u nichž je schopen získat potřebné informace, které mu usnadní výběr. To nikdo nenajde v žádném anonymním velkém řetězci, kde i pro dva rohlíky musíte ujít desítky metrů.

unka_od_kosti_6000

Vaše know-how patří velkoobchodnímu podnikání. Snažíte se zásobovat jednotlivé prodejny řetězců, zejména těch českých, a vaše argumenty jsou právě na téma jakost, nešizený párek či šunka, která je skutečně dietní, uzené, které voní. Musí to být těžká cesta...

Vaši otázku vezmu pěkně od začátku. Naše firma byla původně založena pouze na velkoobchodní činnosti. Na tomto druhu podnikání máme založeny pevné kořeny s dvacetiletou historií, kdy již toto číslo by mělo být zárukou určité úrovně kvality našich služeb. V ekonomicky nelehkém roce 2010, kdy ze všech stran bylo jen slyšet, že je krize, jsme se naopak pustili do obrovské změny v rozvoji firmy, a to zakoupením výrobního závodu na Pecce u Nové Paky. Toto místo mě nesmírně okouzlilo a zde jsme se pustili do vlastní výroby našich dobrot. Obchodní politika firmy je založena na úzké spolupráci obchodního zástupce s každým naším zákazníkem, který musí mít na naše výrobky, tím myslím ne­jen vlastní, ale i obchodní zboží, 100% záruku spokojenosti.

Správně v otázce zmiňujete „zásobování zejména těch českých“. Tady bych rád podotkl pouze českých, neboť to je naše krédo, a též určitá obchodní filozofie.

Velkou a nelehkou prací je právě neustálá osvěta, kterou směřujeme k našim zákazníkům, kde se setkává s větším či menším pochopením. To zmiňuji hlavně ze zkušeností, že pokud bude za pultem jen „podavačka“, zákazník se nic nedozví a bude rád, že něco koupí. Naopak, pokud bude stát za pultem šikovná usměvavá a upovídaná „paní prodavačka“, odejde nakupující se spoustou informací, které by mu mohly v budoucnu pomoci při rozhodování, zda koupit špekáčky za 59 Kč, nebo bude lepší koupit jich méně, ale za 109 Kč, protože si na nich pochutná a nespadnou mu rozdrobené do ohně. Je to velmi dlouhá a náročná cesta, ve které bojuji za kvalitu nejen našich výrobků, ale dá se říci, že i za mnoho dalších poctivých a slušných výrobců.

Kde všude může zájemce tedy vaše uzeniny nakoupit?

To je velmi těžká otázka. V tuto chvíli máme přes 2000 aktivních zákazníků po celých Čechách. Zásobujeme velmi mnoho prodejen potravin, řeznictví, uzenářství, samoobsluhy s pultovým prodejem, prodejny českých národních sítí COOP – Jednota Rakovník, Nová Paka, Mnichovo Hradiště, Vimperk, Volyně, Benešov, Dvůr Králové nad Labem, Jilemnice, Praha – západ, Pardubice, Orlický konzum, Bala, Partner, Enapo, Eso Market, JIP Plus, Potraviny Verner, Potraviny CZ a nově též Pramen CZ.

Každoročně se účastníte soutěže Česká chuťovka. Co pro vás znamená, co vám dala?

V době vzniku to byla jediná soutěž na trhu, kde o úspěchu rozhoduje hlavně chuť samotného výrobku, a nikoliv např. dietetické vlastnosti, energetické hodnoty, obsah soli, cukrů, bílkovin, výše příspěvku do soutěže apod. Od začátku naší účasti vnímáme férovost soutěže, objektivní kritéria, a hlavně nádhernou atmosféru, která je součástí každého slavnostního ceremoniálu. I přesto, že jsme do soutěže vstoupili až v roce 2010, nás nesmírně překvapila skutečnost, co pro výrobek znamená získání takového ocenění, které je podporováno a propagováno všemi směry, hlavně internetem a medializací nejen u odborné, ale i laické veřejnosti. Je to určitě cesta, která hlavně mnohým malým výrobcům bez účasti velkého kapitálu ukazuje správný směr a přispívá právě k té, již výše zmiňované osvětě k potenciálním zákazníkům. Velmi důležitým aspektem je též setkávání se mezi sebou, komunikace, sdílení problémů, ale též využívání těchto kontaktů pro vzájemnou spolupráci. Zde mohu zmínit zahájení odběrů vynikajících moštů z lounské moštárny do našich firemních prodejen – kontakt vznikl právě při vyhodnocení České chuťovky.

Už víte, jaké dobroty přihlásíte letos? Nemusíte však prozrazovat...

Samozřejmě v tuto chvíli již máme kompletní přihlášku uzavřenou, ale nechám všechny čtenářky a čtenáře napnuté, abych je nalákal na sledování celé akce Česká chuťovka. Rozhodně mohu slíbit, že loňský obrovský úspěch, kdy jsme získali dokonce pět ocenění, nás neuspal na vavřínech, a rovněž pro letošní ročník jsme si připravili celou řadu výrobků. Nechybí mezi nimi ani několik novinek, které budou poprvé veřejně prezentovány právě členům hodnotitelské komise. Rád bych připomněl, že hodnocení probíhá zcela anonymně a ani hodnotitelé neznají původ výrobků, protože jsou označeny pouze číselným kódem. Pokud některý uspěje, veřejnost se to vlastně dozví až při slavnostním vyhlášení výsledků soutěže. Přípravu rozhodně nepodceňujeme a již přibližně šest měsíců před vyhlášením výsledků se věnujeme ladění a vývoji novinek speciálně pro tuto soutěž. O to větší odměnou je pro nás každý rok zjištění, že náš výrobek chutnal hodnotitelské komisi, která je složena z mnoha odborníků širokého spektra potravinářství.

Mnozí odborníci na zdravou výživu doporučují uzeniny nejíst. Jak byste oponoval?

Avšak stejně tak dostáváme informace, že většina pečiva není zdravá, že cukr je jed a v zelenině a ovoci již nejsou žádné vitaminy a minerály. Jak tomu vlastně rozumět?

Je velmi hezké poslouchat, co by člověk neměl konzumovat, a že je to či ono nezdravé. I při mém, řekl bych, ještě krátkém životě, jsem slyšel už o tolika nezdravých potravinách, že jsem vůbec rád, že jsem se dožil dnešního dne! Můj osobní názor je, že 80 % života má člověk již předurčených, a k jeho ovlivnění zůstává jen malý díl procent.

Jsem zastánce názoru, že člověk má jíst to, co mu chutná, ale v rozumné míře. Moje fotografie u rozhovoru vypovídá, že jsem asi neposlechl, a jídlu se věnuji více, než by bylo zdrávo. Ano, trochu jsem to přeháněl. Druhým faktorem však je také celková životospráva a způsob života. Poslední dobou se snažím pravidelně stravovat po menších porcích, ale jako hlavní problém vidím večerní vysedávání u „televize“ (tak říkám doma ledničce). Pravdou je, že asi manuálně pracující člověk s nohou velikosti 48 nemůže obědvat zeleninový salát a odpoledne si dát zdravou tyčinku. Naproti tomu bankovní úřednice či kdokoliv jiný se sedavým zaměstnáním by neměl pravidelně spořádat k obědu guláš ze šesti. Nevím, co by mělo být špatné na krásně provoněné šunce od kosti, šunce s medíkem nebo nádherném třípáskovém bůčku, kde právě ta tučnost je hlavním nosičem chuti a vůně.

Plánujete zřídit v Neratovicích velkou výrobnu lahůdek. Je pro takový provoz ještě místo na trhu? Nebojíte se konkurence?

Zde jen v krátkosti, abych nepředbíhal. Domnívám se, že dobré a poctivé lahůdky si jistě svého zákazníka najdou a konkurence se nebojíme. Každého konkurenta bereme jako sobě rovného, tedy pokud máme stejné startovní podmínky a konkurent není podporován zcela nesmyslnými a zbytečnými dotacemi z jakýchkoliv národních nebo evropských fondů.

Image firmy Uzeniny BETA provází rozvernost, legrace, dobrá nálada. Je to vidět na akcích, které podporujete a na nichž prodáváte občerstvení, stejně tak jako na vtipných letácích nebo webových stránkách. Tak si i vás osobně pamatuji z minulých ročníků České chuťovky. Pomáhá vám humor na cestě k zákazníkovi?

Humor a legrace je jedním z důležitých aspektů naší práce ve vztahu k zákazníkům. Dnešní doba je uspěchaná, každý se honí, a čas je náš největší nepřítel v těžkém konkurenčním souboji, kterým uzenařina a vůbec celé potravinářství prochází. Způsob naší kreslené propagace, letáků, samolepek, webových stránek a facebookového profilu je to, co nás právě odlišuje od běžného výrobce. Při tvorbě každého materiálu se zaměřujeme na vtipné, lidské a příjemné podání našich myšlenek, aby informace, když se správně podá, našla toho svého čtenáře a zájemce. Naše hlavní zaměření donedávna patřilo výhradně odběratelům z řad obchodů. To se snažíme postupně měnit, aby i ten poslední koncový spotřebitel znal naše logo veselého prasátka, uměl se ve vitrínách prodejen zorientovat, že hezké, barevné a vtipné obaly výrobků může zařadit k naší firmě, a obal musí zaručit již výše zmiňovanou kvalitu výrobků a pohlazení chuťových pohárků.

I Česká chuťovka je svým dílem o pohodě a dobré náladě...

Zrovna minulý ročník byl nadmíru veselý. Sejdou se ocenění výrobci různých skupin – mlékaři, cukráři, pivaři, lahůdkáři a další, kdy každý prezentuje opravdové skvosty ve svém oboru. Probíhají ochutnávky, sem tam se najde něco tvrdšího na spláchnutí, a společně strávený čas v reprezentativních prostorách Senátu velmi rychle uteče. Řekl bych, že tato akce je takovým vrcholem celého pracovního roku, do kterého dáváme vše. Energii, píli, čas, a hlavně velkou část srdce, bez čehož by toto řemeslo nešlo snad v dnešní době ani dělat. Každá naše prezentace a ochutnávka musí být originální a vtipná. Proto se takových akcí zúčastňují výhradně naši kmenoví zaměstnanci se znalostmi výrobků a znalostí celkového fungování firmy.

Zde asi jeden malý příklad. Vzpomeňte si na různé prezentace nebo ochutnávky v super a hypermarketech, kde u stánku výrobce stojí brigádnice z agentury, která nemá ponětí o tom, co nabízí, jak je to vyráběno, jaké je složení apod. Pod stolkem si hraje s telefonem, a na jakýkoliv dotaz se maximálně hezky usměje a dá vám nějaký leták s informací, že to a to je v akci, a při koupi několika kusů můžete na informacích dostat propisku. Má snad tohle pro výrobce nějaký smysl? Je přeci hezké, když si zákazník chce s vámi popovídat o výrobcích, vlastních zkušenostech a vy mu na oplátku můžete pěkně povyprávět, jak se dělá šunka, jak se opracovávají celé kusy kýty, přidává se český med, hezky se vše uvaří a následně zakouří v udírenské komoře na bukových štěpcích. To je to pohlazení a osvěta, a toho není nikdy dost

Září je symbolem začátku školního roku. Pro mnohé firmy je to však již jeho závěr, myslí se na vánoční dárkové balíčky pro zaměstnance, obchodní přátele, management. Co jim dokážete nabídnout?

Máte pravdu, že v potravinářství, ale i v dalších oborech plyne čas trochu jinak. Máme září a já jsem již pro mnoho našich skupin odběratelů tvořil vánoční nabídky a další mě čekají v krátké době. Vše musí být pečlivě rozplánováno a připraveno na nejtěžší období v roce, kterým prosinec bezesporu je. To se týká hlavně vinné klobásy, která je zcela specifickým výrobkem Vánoc a také Velikonoc. Během roku se většinou ani nevyrábí. Vše začíná v říjnu, kdy si první nedočkavci kupují vzorky a hledají tu nejlepší. Pak se objemy zvyšují v listopadu, ale ten pravý fofr nastává v prosinci. Objem narůstá na několik tun vinné klobásy týdně a vše vrcholí týden před Štědrým dnem, kdy každý den musíme mít k dispozici několik tun této pochoutky. Nemůžeme si dovolit nedodat. Výroba musí být naplánována tak, aby nic nechybělo, ale zase toho nesmí moc zůstat ve skladech přes svátky, protože pak přijdou volné dny, Silvestr, lidé dojídají zásoby, a potom čas rychle utíká a musíme dávat velký pozor na záruky všech výrobků.

V tomto období je samozřejmě zvýšený zájem o různé dárkové balíčky, které pro naše zákazníky připravujeme v několika variantách. Asi pryč je doba pouze vín, propisek a termohrnků. Firmy se snaží najít nějaké oživení těchto forem odměn. Máme navázánu spolupráci např. s bankami, několika autosalony, energetickou společností, pro jejichž zaměstnance a obchodní partnery tvoříme několik stovek dárkových balíčků, jejichž základem je malé dřevěné

prkénko s vypáleným logem nebo i textem firmy. K tomu přibalujeme např. párové balení fermentovaných klobás, které nemusejí být skladovány přímo v ledničkách, můžeme přidat vizitku, vzkaz, nebo krájecí nožík, a vše je úhledně zavázáno lýkovým provázkem s vánoční slaměnou ozdobou. Je mnoho možností, jak zpříjemnit sváteční chvíle nějakou vynikající drobností, která udělá radost, a je to též jakási forma poděkování za uplynulý rok. Přímo před svátky také evidujeme zvýšený zájem o obložené mísy v našich prodejnách, objednávky chlebíčků a dalších lahůdek na pracovní či přátelská setkání.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi