Poslouchat Jiřinu Nepalovou, ředitelku společnosti RENOMIA, a. s., nebo pročítat její odpovědi na novinářské otázky vždy stojí za to. V jejích myšlenkách je ukryto mnoho moudrosti, pravdy i radosti ze života. Je znát, jak pozorná žena to je a jak dokáže v každém dnu najít to dobré a ještě lepší. Nikdy jsem ji neslyšela si na něco stěžovat, ba naopak. Její vstřícné vnímání všeho, co je potřeba řešit, její optimizmus i vrozená činorodost a umění ve všem hledat to pozitivní jsou vlastnosti silně motivující. Proto i výsledky, které jsou obdivuhodné.

Opět jste se ocitla v žebříčku nejvlivnějších žen České republiky. Co pro vás takové hodnocení znamená? 
Předmětem žebříčku je nejen hodnocení mé osoby, ale i výsledky společnosti, kterou zastupuji, celého týmu RENOMIA. Umístění mě velmi potěšilo. Je pro mne ctí a radostí sklízet úspěchy v prestižních žebříčcích. Pokládám to také za určité uznání toho, že poctivě pracujeme, snažíme se každý svým dílem přispět k dobré atmosféře kolem sebe a usilovat o to, aby RENOMIA sloužila svým klientům co nejlépe, aby jim spolupráce s RENOMIA přinášela užitek, spokojenost i radost.
Oslavila jste tuto báječnou zprávu? Anebo vás zastihla v okamžiku, kdy na přípitek nebylo ani pomyšlení?
Měla jsem dobrý pocit, že tuto zprávu mohu sdělit svým lidem ve firmě a sdílet náš úspěch s blízkými. Devatenácté místo je sice hezké, ale pořádně budeme slavit, až docílíme medailové pozice, a tou je umístění do 3. místa v žebříčku, stejně jako ve sportu. Měli jsme důvod k oslavě v souvislosti s profesním oceněním. V minulém roce jsme získali titul Pojišťovací makléř roku 2011 a letos TOP 5 Pojišťovací makléř roku 2012.
Důvod k oslavě však byl také v létě – 13. srpna uplynulo 20 let od založení společnosti RENOMIA, a. s. Jak byste rekapitulovala ta dvě desetiletí?
Oslava 20 let byla velká zejména pro ty, kteří s RENOMIA spojili svou pracovní kariéru. Vzpomínali jsme na začátky, kdy jsme neměli dostatek financí ani na vybavení kanceláře, kdy jsme si sehnali staré pracovní stoly, a naši první klienti seděli na zahradní lavičce. Chápali nás, věřili nám, že máme znalosti z oboru a že jim to přinese užitek. Vydělané prostředky jsme investovali do rozvoje firmy, na naše osobní potřeby jsme si nechávali minimum. Tehdy jsem i záviděla konkurentům luxusní auta, vily a zahraniční dovolené. V roce 1994 jsme spravovali pojistné svých klientů ve výši 17 mil. Kč. V současné době je toto číslo za RENOMIA GROUP 5,1 mld. Kč.
Je za námi 20 let práce, která nás stále baví. Jsme zahlceni nápady a výzvami. Hezké auto, domek a zahraniční dovolenou si můžu dovolit nejen já, ale i naši spolupracovníci. Bylo moc hezké, že jsme si mohli v rámci oslav 20. výročí RENOMIA připomenout, odkud pocházíme a že na to nezapomínáme. Jsem velmi ráda, že mám příležitost v rámci každodenní práce poznat mnoho obdobných příběhů, jako je ten náš. O to více mě mrzí, že o nich lidé v České republice tak málo ví. Pro mnohé by to mohla být inspirace, povzbuzení, poznání nebo důkaz, že i když nemáte nic, ale jste zdraví, chcete pracovat, máte vůli i trochu štěstí, je zde velká naděje na úspěch.
A jak prožíváte skutečnost, že se firmě daří? Máte vůbec čas si takové souvislosti uvědomit? Anebo je povinností a přání klientů tolik, že otázky tohoto typu jsou až na posledním místě?
Ano daří se nám. O to víc musíme myslet na budoucnost, jak zlepšovat služby pro klienty, jak zajistit spokojenost kolegyň a kolegů, jak rozvíjet firmu … a mohla bych pokračovat. Péče o klienty je však naprosto klíčová. Plnit jejich přání a požadavky, nalézat pro ně to nejlepší řešení, být jim k dispozici, to je na prvním místě. Věřím, že profesionální služba poskytovaná s ochotou a nadšením potěší každého klienta a přesvědčí ho o dlouhodobé spolupráci. Domnívám se, že takové myšlení a zároveň jednání dělá lidi a firmy úspěšnými. 
Znám vás jako dámu rozvážnou, ochotnou naslouchat, která nepodléhá emocím ani ve vypjatých chvílích. Všimla jsem si, že dokážete zvládat stres důkladnou organizací práce a vhodným delegováním. Co je základem této manažerské dovednosti?
Popsala bych se trochu jinak. Snažím se lidem naslouchat, jsem vnímavá, ale zároveň emotivní. Své emoce dokážu projevit, za nic se nestydím, někdy však nejsou na místě. Mám kolem sebe velmi schopné lidi, přátele, kterým věřím, že v rámci svých kompetencí pracují velmi odpovědně a že se na ně mohu spolehnout. Dokáži však pochopit i to, že ne vše se podaří, jak by si člověk přál. Cením si toho, když za mnou přijdou a nic neskrývají a můžeme společně hledat řešení. Otevřenost a důvěra jsou pro mě velmi důležité. Když to shrnu, můj přístup a jednání není šéfovská nadřazenost, ale to neznamená, že nejsem přísná. Dveře mé kanceláře jsou vždy každému otevřeny.
Na trhu jste se etablovali jako rodinná firma v čele s vámi a vašimi dvěma syny. Podle čeho jste rozdělovali kompetence?
To bylo poměrně snadné. Podnikat jsme začali společně. Bylo jim tehdy kolem dvaceti let a studovali na vysokých školách. Jirka se věnoval studiu na Moravě, dostal tak na starost Moravu, Slovensko a také ekonomiku. Pavel si zvolil vysokou školu v Praze, rád cestoval a nejvíce z nás ovládal cizí jazyky, logicky se tedy zaměřil na Čechy a mezinárodní rozvoj. Já je oba podporovala a své síly jsem rozdělila na Čechy i Moravu. Zpočátku jsem tedy trávila hodně času mezi Hranicemi, odkud pocházím, a Prahou. Má znalost oblasti pojišťovnictví a dlouhodobá zkušenost šla ruku v ruce s jejich nadšením a nápady. Naše vzájemná spolupráce byla vždy velmi synergická a je doposud.
Určitě se některé vaše názory liší a je přirozené, že se každý snaží argumentovat svým rozumem, svými zkušenostmi i vlastní intuicí. Podle čeho se společně rozhodujete? A jsou to někdy velké boje?
Dle mého názoru je výhoda, když vývoj firmy ovlivňují dvě generace. My starší jsme někdy až příliš opatrní, máme však větší životní zkušenosti. Mladí mají odvážné nápady, vyznají se v moderních technologiích, jsou jazykově vybavení, nedělá jim problém cestovat po světě. Myslíte-li vážně, že chcete podnikat s mladými lidmi, je potřeba dát jim prostor, uvést v život jejich nápady, i když se vám zdají šílené a riskantní. Předpokladem je také, že je nepodceňujete a věříte jim, a s rozdělováním kompetencí ve firmě nečekáte na to, až vás přesvědčí, jak jsou dobří. My jsme od počátku rovnocennými partnery. To, ale neznamená, že nemáme rozdílné názory. Některá témata spolu více diskutujeme. Vždy se ale domluvíme. Myšlenky na boj patří konkurenci. 
Před rokem jste mi naznačila, že budete diskutovat v rámci firmy o firemních hodnotách a posláních. Podařilo se to?
Ano, podařilo. Vytvořili jsme tým kolegyň a kolegů, se kterými jsem navštívila každou naši pobočku i v zahraničí a společně jsme se tématu Poslání a Hodnot RENOMIA věnovali. Na setkáních jsme měli možnost zamyslet se více nejen nad hodnotami společnosti, ale také nad našimi osobními hodnotami a nad jejich společným souladem. Myslím, že všichni tyto diskuze ocenili. Věřím, že uvědomění si hodnot, a to jak firemních, tak osobních, mělo smysl. Překvapila mě otevřenost, se kterou jsem se setkala. Jsem opravdu ráda, že jsem měla příležitost se všemi hovořit. Vím, že většina z nich chce být nositelem našeho poslání: „Sloužíme lidem a firmám a přispíváme k lepšímu životu.“ Poslání a Hodnoty RENOMIA vzešly ze společné diskuze nás všech v RENOMIA, což je velmi cenné i zavazující.
Také jste mi vyprávěla, že večer uleháte s mobilem na nočním stolku, a když se ozve klient z opačné strany zeměkoule a něco naléhavě potřebuje, nezbývá než mu poradit. 
To je pravda, že si mobil neztišuji ani v noci. Samozřejmě máme pro naše klienty HOT LINE telefonní číslo fungující 24 hodin denně. Mohou však nastat situace, kdy potřebují urgentní radu, co dělat, když se stane něco nepříjemného a nečekaného. Jsem jim proto ráda k dispozici.
Vím o vás, že máte vztah ke krásným věcem. Umíte ocenit poetiku vesnického stylového obydlí v horách stejně jako nádherně uvázanou kytici pro potěšení kolegyně či kamarádky. Projevíte uznání kuchaři, který vám naservíruje vkusně upravený pokrm, a s radostí prolistujete zajímavou knihu. Máte totiž dar takové věci vnímat. Ne každý to dnes dokáže...
Máte pravdu, ale pro každého pojem krásná věc znamená něco jiného. Pro mě je to třeba placka z hlíny vyrobená některým z mých vnoučat. Nejkrásnějším obrázkem je ten, který mi namaloval můj táta, zbožňuji luční květy a ocením dobré bramborové placky nebo topinky. Když jste vzpomněla ty hory a přírodu, v horách nyní stavím dům a velmi se těším, až tam budu trávit volný čas se svými blízkými. Věřím, že nás místní lidé v horách přijmou a budeme si dobrými sousedy. Mám také na paměti myšlenku místního hajného, která mne velmi oslovila. Podle něj si lidé v horách musí pomáhat, a třebaže žijí v chaloupce přes kopec, tak se znají. To je velký rozdíl oproti velkému městu, kde se pomalu neznají ani sousedé na chodbě.  
Neskrýváte to, že fandíte ženám v businessu a na manažerských pozicích, jste jedna z nich. Co tyto ženy dnes motivuje k výkonu, v čem je kouzlo jejich profesní kariéry?
Mám to štěstí, že mě práce baví a je mým koníčkem třicet pět let. Manažerská pozice dává pocit určité svobody. Ta je však vázána odpovědností a vztahem k firmě. Neodvažuji si plně odpovědět na vaši otázku, ale ženy z mého okolí jsou na tom obdobně… práce je koníčkem, pozice určitá svoboda spojená s odpovědností za výsledek. Možná ani tak nejde o kariéru samotnou, spíše o vizi či sen a odvahu i vůli jít za nimi. Vážím si také těch, které přitom všem nezapomněly na svou roli ženy, jež spoluvytváří teplo domova pro svoji rodinu. Těší mě, že je dnes mnoho firem, které to chápou a jdou nám ženám naproti. RENOMIA je jedna z nich.
otázky připravila Eva Brixi