Obchodní dům IKEAV minulém finančním roce utržila IKEA v Česku 12,1 miliardy Kč, což představuje meziroční nárůst o 2 procenta. Podíl prodeje online se zvýšil o 2 procentní body na 24,6 procenta.

Do nového finančního roku vstoupila IKEA na podzim dlouhodobým snížením cen více než poloviny sortimentu, ve kterém chce pokračovat. U výrobků s nižší cenou pozoruje nárůst prodejů o téměř 20 procent. Letos představí nástroj IKEA Kreativ pro plánování interiérů s využitím rozšířené reality a umělé inteligence a uvede na trh celou řadu nových výrobků.

„Máme za sebou finanční rok, který byl znovu jedinečný a přinesl mnoho výzev. Nadále jsme vylepšovali zákaznickou zkušenost napříč všemi kanály. Ve všech obchodních domech jsme spustili službu Skenuj a nakupuj, kterou zákazníci čím dál častěji využívají pro rychlé a pohodlné nakupování. Rozvíjeli jsme také naše digitální služby, což se odrazilo v nárůstu podílu online tržeb. Další krok směrem k zákazníkům v regionech jsme udělali díky otevření tří nových plánovacích studií v Českých Budějovicích, Hradci Králové a Olomouci. Síť výdejních míst jsme rozšířili už na více než třicet,“ ohlíží se za uplynulým finančním rokem David McCabe, generální ředitel IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

Ve svých čtyřech obchodních domech v Česku přivítala IKEA 8,7 milionu lidí a na svém webu IKEA.cz a v mobilní aplikaci 13 850 000 unikátních návštěvníků. Průměrná útrata při jednom nákupu v obchodním domě činila 1990 Kč, při nákupu online pak 6110 Kč.

V uplynulém finančním roce měla IKEA Česká republika 2253 zaměstnanců. Od ledna 2024 jim zvýšila platy v průměru o 7 % a před Vánoci vyplatila roční One IKEA Bonus v návaznosti na splnění nastavených cílů. Zaměstnanci, kteří jsou v organizaci déle než pět let, dostali také příspěvek na penzijní připojištění prostřednictvím programu Tack! Do těchto tří finančních bonusů investovala IKEA celkově zhruba 175 milionů korun.

IKEA Česká republika také pokračovala v podpoře ohrožených skupin. Neziskovým organizacím pomáhajícím ukrajinským uprchlíkům věnovala přes 12 milionů Kč. Zaměřovala se na projekty s dlouhodobým dopadem, např. na vybavení školek pro ukrajinské děti ve Středočeském kraji nebo rozvoj dovedností v oblasti IT pro ukrajinské uprchlice ve spolupráci s Czechitas. Pokračovala také v Programu pro rozvoj pracovních kompetencí uprchlíků, kterým od jeho začátku prošlo už přes 200 účastníků.

Prioritou je cenová dostupnost
Loni na podzim, na začátku svého finančního roku 2024, IKEA na českém trhu dlouhodobě snížila ceny více než 5500 výrobků napříč všemi odděleními. „Jde o největší a zdaleka nejvýraznější snížení cen sortimentu IKEA, jaké jsem kdy osobně zažil. Zákazníci tento krok ocenili, což se v prvním čtvrtletí projevilo meziročním nárůstem zájmu o nově zlevněné výrobky o téměř 20 procent,“ říká David McCabe.

Největší nárůst prodejů výrobků s novou, nižší cenou je patrný v kategorii sedacích souprav (o více než 70 %), potřeb pro vaření (o více než 40 %) a stolování (o více než 35 %). „Být cenově co nejdostupnější je naše dlouhodobá priorita. I nadále budeme hledat každou příležitost, která by nám umožnila ceny dále snížit. Už na jaře chceme zlevnit další výrobky, tentokrát jich budou řádově stovky,“ dodává generální ředitel.

Kromě dlouhodobého zlevnění bude IKEA pokračovat i ve speciálních akcích. Členové IKEA Family tak například od února do léta budou mít každý pátek nejoblíbenější hlavní jídla (masové i bezmasé kuličky, losos) v restauraci IKEA za poloviční cenu. Tuto akci doplní i páteční slevy na vybrané výrobky.

Nový ceník dostane i doprava nábytku až k zákazníkovi domů. Její cena bude začínat na 499 Kč a v některých případech (v závislosti na hodnotě objednávky) bude až třikrát levnější než dosud.

Do aplikace IKEA míří rozšířená realita
V květnu 2024 se významného vylepšení dočkají uživatelé mobilní aplikace IKEA, která nabídne nástroj IKEA Kreativ pro plánování interiérů s využitím rozšířené reality a umělé inteligence. Pomocí svého mobilního telefonu si zákazník naskenuje svůj pokoj, do kterého pak bude moci virtuálně umísťovat nábytek IKEA. Bude tak mít možnost si prohlédnout, jak výrobky vypadají v prostředí jeho bytu, jak se do něj vejdou a jak se k sobě hodí. Aplikace nově přinese i další inspiraci v interaktivních vzorových pokojích.

Novinky v sortimentu
V roce 2024 se zákazníci mohou těšit na další dvě série retrokolekce Nytillverkad, kterou IKEA vzdává hold slavným výrobkům z minulosti, a uvádí je znovu na trh v přepracované podobně, aby splňovaly potřeby dnešní doby. Série, která je v prodeji od ledna, se zaměřuje na uvolněné a hravé období 60. let a počátku 70. let 20. století. Do prodeje se vrací například ikonická křesla a stolky, které vytvořili významní designéři jako Karin Mobring nebo Gillis Lundgren.

Nové verze se v lednu dočkala knihovna BILLY, která je již více než 40 let jedním z nejprodávanějších a nejoblíbenějších výrobků IKEA. Dostává nové dekory a řadu vylepšení v oblasti udržitelnosti a cirkularity. Použití papírové fólie místo dýhy zvyšuje odolnost proti poškrábání, provedení hran novým způsobem snižuje množství plastu. Hřebíky dříve používané pro připevnění zadního panelu nahradily západky, které usnadní montáž a demontáž.
V únoru uvede IKEA i na českém trhu speciální kolekci VAXELBRUK. Vznikla upcyklací starých uniforem zaměstnanců IKEA, které neskončily v odpadu, ale staly se surovinou pro výrobu této kolekce textilních výrobků, která tak v sobě nese jedinečný příběh.

Sortiment IKEA se dočká dalšího vylepšení i po stránce bezpečnosti. U komody VIHALS představila IKEA loni poprvé inovativní řešení, které snižuje riziko převržení nábytku. Letos tento patent dostanou i další komody, už v březnu nová komoda ze série TONSTAD. Funkce patentu spočívá v tom, že v jednu chvíli umožňuje vytáhnout pouze omezený počet zásuvek. Tím se nebezpečí převržení významně sníží. Až když komodu připevníte ke stěně, tento mechanismus se odemkne a můžete otevřít všechny zásuvky najednou.

(tz)