Podle nejnovějšího průzkumu velikonočních zvyklostí společnosti KPMG Česká republika si malovaná vajíčka obstarává téměř 80 procent českých domácností. Většina dává přednost domácí výrobě, do obchodu zamíří jen sedm procent respondentů. Pětina pak tuto tradici vůbec nedrží. Z tradičního velikonočního pečiva Češi preferují mazanec.

Nejvíce dodržujeme malování kraslic

Během velikonočních svátků zdobí téměř 80 procent českých domovů tradiční velikonoční vejce. Jejich malování dodržuje 65 procent domácností, 13 procent si je koupí, nebo dostane. Průměrně každá pátá domácnost (22 procent) si kraslice vůbec neobstarává, v malých obcích je to však jen každá desátá. „Náš průzkum potvrdil, že tradice vlastnoručního malování kraslic voskem či jinými technikami, stejně jako například pečení mazanců a beránků, se v daleko větší míře dodržují v malých obcích a na vesnicích než ve městech s více než sty tisíci obyvatel. Ukazuje se také, že kraslice lidé malují zejména kvůli svým dětem," konstatuje Michaela Thelenová, Senior Manager, služby pro maloobchod, KPMG Česká republika.

Čokoláda, mazance a beránci k Velikonocům neodmyslitelně patří

Ačkoliv na českém trhu tzv. sezónních čokoládových cukrovinek výrazně převažuje vánoční sortiment, čokoládová vajíčka či zajíčky si před Velikonocemi pořídí až 65 procent domácností. Naopak čtvrtina Čechů je před svátky jara nekupuje.
Velikonoční mazance a beránky si doma připravuje 43, respektive 44 procent dotázaných.
„Z našich výsledků naopak vyplývá, že velikonoční jidáše dnes již běžným velikonočním pečivem nejsou - připravuje je jen 12 procent domácností. Zajímavé také je, že jidáše se dnes nejvíce pečou na Liberecku, Královéhradecku a v Jihočeském kraji," všímá si Michaela Thelenová.

Většina Čechů slaví Velikonoce bez tradičních pokrmů

Jídelníček většiny z nás se na Boží hod nebo o Velikonočním pondělí neliší od jiných nedělí. Když už se rozhodneme pro přípravu nějakého tradičního pokrmu, pak více než čtvrtina (28 procent) připravuje velikonoční nádivku. Z tradičních velikonočních úprav konkrétních druhů mas převládá drůbeží (12 procent), z méně obvyklých pak Češi volí králičí nebo jehněčí/skopové (v obou případech 4 procenta). Svůj jídelníček svátku však přizpůsobují spíše starší generace a lidé žijící na venkově.

Pětina domácností velikonoční výzdobu neřeší

Velikonoční výzdobu si před svátky jara pořizuje 78 procent českých domácností, větší část (42 procent) se přiklání k vlastní výrobě. Třetina domácností si velikonoční dekorace alespoň zakoupí. Zatímco v malých obcích do 499 obyvatel je zcela bez velikonoční výzdoby jen každá šestá domácnost, ve velkých městech nad sto tisíc obyvatel je to už 29 procent domácností. „Zajímavé také je, že Češi ani dnes nezapomněli plést pomlázku - doma si ji vyrábí 40 procent dotázaných," dodává Michaela Thelenová.

Svůj jídelníček o svátcích jara nemění více než polovina Čechů

 Dvě třetiny českých rodin malují doma velikonoční kraslice.
 U více než poloviny domácností se jídelníček o Velikonocích neliší od jiných nedělí.
 Z tradičních pokrmů Češi nejraději připravují velikonoční nádivku (28 procent).
 Beránka si obstarává 77 procent, mazanec dokonce 84 procent Čechů.
Bez beránka či mazance se naopak zcela obejde 23, resp. 16 procent Čechů.
 V obchodech sháníme především velikonoční dekorace.
 Pomlázku si doma i dnes vyrábí 40 procent respondentů.

(tz)