Systém poukázek Ticket Service zajišťovaný společností Accor Services zavedený pro vyplácení příspěvků na živobytí již téměř rok efektivně přispívá k omezení zneužívání sociálních dávek.

Jen za loňský rok, kdy byl projekt poukázek Ticket Service průběžně zaváděn, se vrátilo do pokladny státní správy 220.000 korun a počet žadatelů o dávky poklesl o 12 %. Tento fakt poukazuje na velkou výhodu systému, poukázky Ticket Service efektivně pomáhají snižovat počet takových žadatelů, kteří dávky využívají jako jakési přilepšení či „kapesné". Do pilotního projektu Ticket Service se zapojilo dvacet obcí, které začaly část sociálních dávek místo v hotovosti vyplácet v poukázkách. V současné době systém Ticket Service využívají orgány pomoci v hmotné nouzi (pověřené obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností) v necelých čtyřiceti městech a obcích po celé České republice.

Poukázky Ticket Service zajišťují správné a cílené využití sociálních dávek. Příjemci za ně mohou nakoupit zboží základní životní potřeby, tedy potraviny, nealkoholické nápoje, hygienické potřeby, oděvy a obuv, v některých obcích je možné za poukázky Ticket Service nakoupit také školní potřeby. Tím, že omezují možnost nákupu zboží jako je alkohol nebo cigarety, zvyšují poukázky Ticket Service disponibilní příjem sociálně slabých rodin na zboží základních životních potřeb a přispívají k efektivnímu spravování veřejných financí v oblasti sociální pomoci.

Poukázky Ticket Service také snižují možnost zneužívání sociálních dávek. Orgány v hmotné nouzi rozhodnou o věcné výplatě příspěvku na živobytí v případě, kdy je zjevné, že by příjemce využil dávku k jinému účelu, než je určena. Příspěvek na živobytí byl prostřednictvím poukázky Ticket Service v uplynulém roce vyplacen více než 6.600 příjemcům, u kterých orgány pomoci v hmotné nouzi zjistily nesprávné využívání vyplacených dávek.

Zavedení poukázkového systému Ticket Service snižuje zájem o čerpání sociální podpory
u žadatelů předem rozhodnutých zneužít finanční prostředky. Velká většina příjemců, kterým byl příspěvek vyplacen ve formě poukázek, jsou osoby, které dlouhodobě žijí na sociálních dávkách a neprojevují zájem o změnu své situace. Výplata v nepeněžní formě je účinný nástroj motivace těchto osob k tzv. aktivnímu chování, tedy hledání zaměstnání, zapojení se do programů rekvalifikace, apod. O dávky v podobě poukázek přestalo mít ve sledovaných obcích zájem v průměru 12 % žadatelů.

Další nespornou výhodou systému je evidence oběhu a využívání distribuovaných poukázek Ticket Service, kdy prostředky za nevyužité poukázky jsou vraceny do pokladny státní správy. Celkové úspory, které systém Ticket Service dosud přinesl, ve sledovaných obcích u osob, které nesprávně využívají sociální dávku, dosahují 15% prostředků určených na výplatu příspěvku na živobytí.


Současně je velmi vysoké procento řádně použitých poukázek Ticket Service, prakticky 100% vydaných poukázek bylo použito k nákupu zboží. Síť prodejen, které akceptují poukázky Ticket Service vytváří Accor Services na základě návrhu orgánu pomoci v hmotné nouzi tak, aby zahrnovala jak snadno dostupné, specializované obchody, tak prodejny obchodních řetězců, kde je možné zakoupit najednou více druhů zboží. Z kontrolních nákupů vyplývá, že zneužití poukázek Ticket Service je obtížné. Je to dáno dobrou spoluprací s obcemi, které uvážlivě volí počet a typ prodejen tak, aby bylo pro příjemce snadné zajistit každodenní nákup, ale zároveň byla zajištěna kontrola nakoupeného zboží.

Poukázkové systémy společnosti Accor Services už léta úspěšně fungují v řadě evropských zemí v oblasti distribuce sociální pomoci (Belgie, Francie, Německo, Velká Británie, ad.). Projekt Ticket Service je výsledkem vzájemné spolupráce mezi orgány pomoci v hmotné nouzi a společností Accor Services, která je expertem na provozování různých systémů umožňujících státu efektivně poskytovat veřejné služby (sociální služby, sociální dávky apod.) nebo podporovat různé oblasti společenského zájmu (vzdělávání, podpora rodiny apod.).


Accor Services vytvořil poukázky v roce 1992 na základě zadání francouzského Červeného kříže. Cílem bylo zavést efektivní a jednoduchý nástroj na řízení akcí sociální politiky. Poukázky Ticket Service byly zpočátku využívány pro zajištění nákupu zboží základní potřeby, jako jsou potraviny, teplé jídlo, hygienické potřeby. Od roku 1998 se poukázky Ticket Service ve Francii staly uznávanými v systému Cheque d'Accompagnement Personnalisé, který je zakotven v zákoně proti diskriminaci sociálně slabých spoluobčanů z 29. července 1998.

/tz/