Rozsáhlý spotřebitelský průzkum zjistil, že možnost výběru, pohodlí a flexibilita služeb jsou hlavními faktory ovlivňujícími spokojenost zákazníků

Podle nového průzkumu společnosti Visa Europe je pro evropské spotřebitele při nákupu rozhodující dostatečná možnost výběru, pohodlnost a flexibilita při výběru služeb. Zavádění nových technologií a inovací v oblasti transakcí prováděných platebními kartami jsou z tohoto pohledu vstřícným krokem na cestě k uspokojení potřeb evropských zákazníků.

Tento průzkum nechala společnost Visa zpracovat proto, aby mohla pomoci obchodníkům nalézt odpověď na to, jak lze inovace, technologie a zároveň informace o potřebách zákazníků využít k úspěchu v jejich podnikání.

Průzkum odhalil následující evropské spotřebitelské trendy:

* Rádi nakupujeme: 69 % zákazníků v Polsku a 75 % spotřebitelů v Řecku tvrdí, že velmi rádi nakupují
* Rádi si dopřejeme „něco extra": 69 % Němců, kteří o sobě prohlašují, že jsou „velice šťastní" a že jejich život by nemohl být „lepší" si alespoň jednou týdně dopřejí nějakou radost
* Každodenní malé radosti se počítají: 73 % Italů prohlásilo, že úsměv prodavače jim hned zlepší náladu
* Málo času: Polští spotřebitelé říkají, že nemají čas věnovat se věcem, které by je učinili šťastnými
* Rychlost a pohodlí se počítají: Zhruba 50 % Němců uvádí, že fronty jsou na nakupování to nejhorší
* Online a nonstop: 78 % britských spotřebitelů uvedlo, že mají rádi nákup po internetu, protože mohou nakupovat nonstop
* Bezpečnost se počítá: 71 % britských spotřebitelů uvedlo, že by nakupovali na internetu, kdyby to bylo bezpečnější; 70 % Němců tvrdí, že na internetu sáhnou spíše po prodejci, jehož kamenné obchody znají
* Dohled nad výdaji: 70 % Italů uvádí, že mají „obavy" při utrácení; z britských peněženek „zmizí" ročně 83 miliard liber
* Možnosti platby: 40 % Němců dává přednost platbě kartou a používali by ji více, kdyby to šlo; v Británii dává přednost platbě kartou 60 % dospělých.

Rozsáhlý průzkum Visa Europe uskutečnila v Německu, Řecku, Itálii, Polsku a Velké Británii v letech 2006 a 2007. Vyplývá z něj, že evropský zákazník požaduje pohodlné nakupování bez stresu, jemuž je permanentně vystavován. Proto evropští spotřebitelé oceňují především malé, každodenní radosti a volí ty obchodníky, kteří chápou jejich potřeby a umějí na ně reagovat. Kratší fronty, více pokladen, příjemný personál a v neposlední řadě i širší spektrum možností platby - to všechno si dnešní zákazník představuje pod pojmem pohodlný nákup.

Visa Europe vychází tomuto trendu vstříc a nabízí bankovní karty, které v širší perspektivě přispívají k rychlejšímu a pohodlnějšímu nakupování. V některých evropských zemích, například v Maďarsku, lze prostřednictvím platebních karet Visa platit i daně. Jednou z výhod pro naše spotřebitele může být fakt, že při stažení padesátihaléřových mincí obchodníci zaokrouhlují hotovostní platby směrem nahoru, kdežto při platbě kartou je zákazníkovi odečtena přesná suma.

Hlavní poznatky zmiňovaného průzkumu chování spotřebitelů jsou následující:

Nabídka co nejširší škály platebních možností poskytuje zákazníkovi pohodlí výběru. V některých částech Evropy zákazníci stále dávají přednost platbě hotovostí, dominantním trendem je příklon k bezhotovostním platbám, a to do takové míry, že zákazníkům již vadí obchodníci, kteří odmítají platbu kartou přijímat. Výhodou platby kartou by měla být rychlost a dobrá kontrola nad výdaji.

Čipové karty zabezpečené PINem se ukázaly jako významný krok vpřed a značně pomohly jak obchodníkům, tak spotřebitelům. Obchodníci se v tomto ohledu mohou těšit na řadu nových vylepšení, která jsou možná právě jen díky čipu a PINu. Mezi ně patří bezkontaktní platby jako Visa payWave, předplacené karty, multifunkční karty, možnost vydávat karty okamžitě na místě nebo platby pomocí mobilních zařízení.

Klíčem k úspěchu je vícekanálový přístup. Obchodníci si musejí uvědomit specifika jednotlivých typů obchodu (online prodej, kamenné obchody, samoobslužné kiosky) a investovat do takové platební technologie, která v daném případě nabídne zákazníkovi největší bezpečí a pohodlí. Součástí výběru platebního řešení by mělo být i přijetí bezpečnostních iniciativ, jako je například Verified by Visa nebo „ověření dynamickým přístupovým kódem" a přijetí nových způsobů platby, jako je Visa payWave.

Dnešní zákazník je podstatně náročnější než kdykoli dříve. Pokud chce obchodník v tomto náročném prostředí uspět, musí především vědět, jak si zákazníka získat. Průzkum ukázal, že efektivní a inovativní platební systémy hrají ve snaze o dosažení tohoto cíle významnou úlohu. Visa Europe bude i nadále usilovat o to, aby bylo dosaženo spokojenosti zákazníků i obchodníků.

Zpráva bude dostupná ke stažení též na adrese www.visaeurope.com