23. Natřepávání polštářů_foto Martin Polák.jpgSkupinová výstava Obrazy a předobrazy vychází z prostorových a institucionálních podmínek Galerie hlavního města Prahy. Na institucionální úrovni chce propojit a rozvíjet obě základní umělecké tendence této galerie: jak reflexi českého moderního umění s důrazem na jeho avantgardní a neoavantgardní program, tak reflexi současného umění. Z hlediska prostorového si expozice klade za cíl důsledně využít architektonickou dispozici Městské knihovny, která je členěna na výstavní sály a grafické kabinety. V expozici dochází k propojení prostorových podmínek - ve výstavních sálech představujeme díla současných zahraničních umělců Nairy Baghramianové, Henrika Olesena, Floriana Pumhösla a Mathiase Poledny, která vycházejí z průzkumu moderního umění a designu, zatímco v grafických kabinetech jsou prezentovány ukázky modernistického výstavnictví, surrealistické typografie a funkcionalistického skla.

Výstava navazuje na zájem současných umělců o zkoumání rozporného dědictví modernismu. Nairy Baghramian ve své sochařské tvorbě vychází z politických implikací interiérového designu a architektury, Henrik Olesen se v kolážích a instalacích zabývá mocenskými aspekty konstrukce tělesnosti, Mathias Poledna ve svých filmech provádí archeologii fragmentů umění a zábavního průmyslu a Florian Pumhösl v malbách na skle rozvíjí reduktivní jazyk moderního umění.

Jelikož tyto umělce spojuje badatelský přístup a zájem o formát výstavy jako uměleckého média, můžeme za předobraz jejich prací považovat ojediněle dochovanou modernistickou výstavu Ladislava Sutnara z roku 1934, která se stala klíčovou součástí expozice, stejně jako Štyrského koláže a ilustrace Toyen, které s díly současných umělců spojuje zájem o konstrukci tělesnosti, jakož i nápojový soubor Adolfa Loose, v němž lze spatřovat předobraz současných reduktivních tendencí.
Jako celek se tedy výstava snaží vytvořit inscenovaný prostor, v němž se můžeme ptát po vztahu mezi zdánlivě nespojitelnými uměleckými díly a po roli jakou ve společnosti hrálo umění nejen v minulosti a současnosti, ale i jakou by mohlo hrát v budoucnosti.
Mathias Poledna (n. 1965, Vídeň, žije v Los Angeles) ve svých filmech provádí archeologii fragmentů umění a zábavního průmyslu. Východiskem Polednova 16mm filmu Double Old Fashion je sada křišťálové kalíškoviny navržená Adolfem Loosem, poprvé sériově vyrobená v roce 1929 vídeňskou sklárnou L&J Lobmeyr. Loos v ní realizoval své filozofické pojetí pokrokovosti v kultuře, jež vtělil do jednoduchosti a precizního vypracování formálního řešení soupravy. Pomocí interakce typologického záznamu, detailního záběru a dramaturgického posunu se toto zobrazení dopracovává k jisté formě choreografie objektů, jež mapuje mezní body a přechody mezi abstrakcí, historickou dokumentací a hyperestetickou inscenací komerčního produktu.
Florian Pumhösl (n. 1971, Vídeň) v malbách na skle rozvíjí reduktivní jazyk moderního umění. Svůj cyklus zahájil nalezením kontinuálních variací jediného motivu, přičemž jako objekt použil kramářskou káru s příslušenstvím. Kára je konstruována tak, aby ji mohl táhnout jeden člověk. Sestává z plošiny usazené na podvozku s rukojeťmi a obvykle bývá vybavena kovovou vzpěrou bránící jejímu převrhnutí. To byly také jediné propriety, které použil při tvorbě svých obrazů: rukojeť káry, její stojan a její náklon. Úhlové hodnoty jednotlivých čar tu sice nemají přímou zobrazovací hodnotu, avšak odkazují k variacím mechanických změn stavu káry, tedy k tomu, zda je právě tažena, nebo zda stojí. V jeho chápání se tu jedná o prvotní kapitalizaci lidského individua ve smyslu základního a neměnného mechanismu.
Henrik Olesen (n. 1967, Esbjerg, Dánsko, žije v Berlíně) se v kolážích a instalacích zabývá mocenskými aspekty konstrukce tělesnosti. Pro současnou výstavu vytvořil instalaci, jež na tuto kritickou linii navazuje zaměřením na pojem „těla rozloženého na kusy", tedy těla, jež zrcadlí fragmentaci reality. Umělec se tu snaží vystavět narativní spoje mezi obrazy, jež spolu navzájem viditelně nesouvisejí, a iniciuje dialogy mezi odcizujícími obrazy na jedné straně, a reálným lidským tělem rozloženým na kusy na straně druhé. Lidské ego je v tomto pojetí vždy zásadně neautentickým činitelem, jehož funkce spočívá v zastírání znepokojivé absence jednoty.
Nairy Baghramianová (n. 1971 Isfahán, Írán, žije v Berlíně) ve své sochařské tvorbě vychází z politických implikací interiérového designu a architektury. V instalaci nazvané Natřepávání polštářů vytrhuje z původních kontextů materiály a tvary, odvozené z užitkových a lodních objektů a s jejich pomocí rozvíjí formální a tvůrčí postupy, jež tvoří podstatu „sochařského" pojmosloví. Instalace se soustřeďuje kolem skupin tvarů zahrnujících mj. sila, lehátka a kotvy, z nichž každá je svým způsobem usouvztažněna s architektonickým řešením galerijního prostoru. Umělkyně zasazuje tyto formy (včetně komplexu jejich kontextových asociací - k lodním sportům a jachtingu, obchodu a přepravě nákladů, činnostem spojeným s průmyslovou výrobou, službami a prací v docích) do galerijního prostoru jako prostředky zkoumání genderově zabarveného pojmosloví z oblasti manuální průmyslové a řemeslné práce.
============================================================================
Termín konání: 18. 9. - 17. 11. 2013
Otevírací doba: út-ne 10.00-18.00
Vstupné: 120,- Kč plné (dospělí) / 60,- Kč snížené (studenti) / 30,- Kč (senioři)
Výstava se koná ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze.
Místo konání: Městská knihovna, 2. patro, Mariánské nám. 1, Praha 1, 110 00
DOPROVODNÝ PROGRAM
Kurátorské prohlídky s Karlem Císařem: čt 26. 9., út 22. 10. v 17.00
Lektorské prohlídky: čt 10. 10., 24. 10. v 16.30
Přednášky:
PhDr. Iva Knobloch: Ladislav Sutnar / Florian Pumhösl - konstruktivní tendence v moderní typografii a současné malbě, út 15. 10. 2013 v 17.00
Prof. PhDr. Vojtěch Lahoda, CSc. - surrealismus / Olesen - montáž v surrealistické typografii a současném umění,
čt 17. 10. 2013 v 17.00
Mgr. Maria Szadkowska - Adolf Loos / Mathias Poledna - funkcionalismus v moderním skle a současném filmu,
út 29. 10. 2013 v 17.00
Mgr. Lada Hubatová - Vacková, Ph.D. - Adolf Loos / Mathias Poledna - moderní sklo a současný film, út 5. 11. 2013 v 17.00

Interaktivní prohlídky pro školy
Možnost interaktivních prohlídek spojených s experimentální výtvarnou reakcí na výstavu, vhodné pro všechny typy škol. Rezervace: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., +420 608 216 418, +420 606 612 987

Tvořivé dialogy s uměním
Pro děti, ale i pro všechny další věkové kategorie pořádá Galerie hlavního města Prahy výtvarné dílny s lektorkou Lucií Haškovcovou přímo v expozici nebo ve výtvarném ateliéru - animační program se speciálními doprovodnými materiály, připravený a realizovaný edukačním oddělením. Po interaktivních prohlídkách výstav následuje výtvarná reakce - vlastní tvorba návštěvníků. Účastníci akcí se mohou seznámit s tradičními i netradičními technikami z oblasti kresby, malby, experimentální fotografie i prostorové, intermediální, akční a konceptuální tvorby. Rezervace do 16.00 předchozího dne - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., +420 608 216 418, +420 606 612 987

Termíny
sobota 26. 10. 13.00-18.00, Městská knihovna, „Reflexe modernismu"
sobota 2. 11. 13.00-18.00, Městská knihovna, „Remixovaná typografie"
sobota 16. 11. 13.00-18.00, Městská knihovna, „Sklo a redukce forem"
V rámci výtvarných reakcí na výstavu se budou účastníci kurzů inspirovat mnoha podnětnými oblastmi výtvarného umění, kterých se výstava dotýká (surrealistická typografie, funkcionalistické sklo, design, koláže, kresba, film, instalace, objekty, prostorová tvorba atd.). Formou experimentů s nejrůznějšími technikami budou zkoumat úhly pohledu na modernismus a jeho vliv na současné umění. Například formou koláží a fotomontáží se pokusí recyklovat a aktualizovat modernistickou typografii.
Pro více informací navštivte prosím http://ghmp.cz, http://www.justC.cz nebo nás kontaktujte zde:

 

O Galerii hlavního města Prahy
Galerie hlavního města Prahy, po Národní galerii druhá nejvýznamnější v České republice, byla založena 1. května 1963. Bylo jí uloženo shromažďovat, odborně ochraňovat, vědecky zpracovávat a spravovat české umění 19., 20. a 21. století. Více informací o galerii naleznete na http://ghmp.cz.

(tz)