Expozice výstavy Viktora Koláře, jež nabízí ucelený pohled na osobitou fotografickou tvorbu s výlučným a vyhraněným celoživotním ostravsko-kanadským tématem, se blíží svému závěru. Pro všechny zájemce je připravena derniéra za účasti samotného autora a Pavlíny Vogelové. Program začíná v 16.00 v neděli 29. září. Od 18.00 je pak připraven koncert Petra Wagnera s názvem Dialogy s gambou / Anděl a ďábel. Koncert je věnován tvorbě virtuózních francouzských gambistů Marina Maraise a Antoina Forqueraye. Místo konání je v Domě U Kamenného zvonu.

Tvorba zahrnuje fotografické obrazy od roku 1959 do současnosti, jež tlumočí konkrétnost daného místa a silného časového akcentu vytrženého z toku lidského bytí. Viktor Kolář, fotograf okamžiku nadčasovosti, solitér, nepotřebuje velkolepé události, vyhýbá se atraktivním a drásavým námětům. To podstatné a důležité o stavu krajiny a lidské duše zprostředkovává zobrazením souhry banálních příhod. Jeho fotografie zrcadlí nesmlouvavost, drsnost, ale i osobitost a poetiku ostravské a kanadské krajiny, ve které se Viktor Kolář pohybuje či pohyboval. Přináší subjektivní výpověď o devastaci krajiny i lidské duše, výpověď o člověku a jeho zakódování v mezilidských vztazích, o faktorech odcizenosti, vykořeněnosti spojených s proměnlivostí a pomíjivostí společenských podmínek, životních stylů, povah generací a kultur.
Ostrava Viktora Koláře v sobě spojuje směs zvláštních typů lidí všech generací, starousedlíků i lidí, kteří sem přišli za prací. Obrazy zachycují autentickou povahu i poetiku městské svérázné průmyslové krajiny, staré červené dělnické domky, důlní věže a komíny, jež se pro Viktora Koláře staly osobním celoživotním tématem v proměnné času. Fotografické obrazy z 50. a 60. let 20. století jsou obestřeny posunutou realitou ostravského života. Odrážejí stavy Kolářova dospívání, objevování, subjektivního prožívání času a situací, které v životě individualit mohou mít zásadní význam. Porážka Pražského jara v roce 1968, ale i osobní zvědavost na svět „tam venku" vedly Viktora Koláře k odchodu ze země.

Dva roky strávil v torontských fotografických laboratořích firmy BGM Imaging
Přes den Kolář v Kanadě zpracovával materiály mnoha zajímavých, důležitých a slavných fotografů, ostatní čas věnoval vlastnímu fotografování. Zásadní obrat v Kolářově vlastní tvorbě přineslo přátelství s kanadským fotografem Michaelem Semakem. Pomohl Viktorovi Kolářovi s realizací komorní výstavy v torontské knihovně, v části zvané Rosedale a podpořil i jeho grantový projekt v Ontariu. Přes rozbíhající se úspěšnou fotografickou kariéru jak v Kanadě, tak ve Spojených státech se Viktor Kolář definitivně rozhodl k návratu do Ostravy. Koncepce výstavy je rozčleněna do tří základních celků, a to na tvorbu do roku 1968 s ostravským tématem, kanadské období z let 1968-1973 a období po návratu zpět do Ostravy až do současnosti.
Výtvarné workshopy k výstavě "Viktor Kolář: Retrospektiva"
Tyto workshopy jsou určeny nejen rodinám s dětmi, ale i individuálním návštěvníkům všech věkových kategorií. Probíhají postupně v různých objektech GHMP a snaží se být přitom co nejvíce formálně i obsahově provázány s podstatou konkrétní výstavy či expozice. Přestože jsou tyto akce koncipovány především pro rodiny s dětmi, jsou vhodné i pro všechny ostatní individuální zájemce všech věkových kategorií. Podstatou těchto zhruba pětihodinových workshopů je bezprostřední výtvarná reakce na aktuální výstavy i stálé expozice. Účastníci workshopů mají možnost seznámit se s tradičními i netradičním technikami z oblasti kresby, malby, fotografie, prostorové tvorby, intermediální, akční i konceptuální tvorby atd. Výhodou pro všechny zájemce je doba jejich konání, tzn. o víkendu. Čas příchodu a odchodu je ve vymezeném čase individuální. Výtvarný materiál je zajištěn ze strany GHMP. V rámci výtvarných reakcí na výstavu se bude formálně i obsahově experimentovat s tématem "krajina". Reprodukce zde přítomných fotografií budou prostřednictvím dokreslování, fotomontáží, koláží a retuší nejrůzněji proměňovat, např. kombinovat prvky z fotek industriálních (Ostrava) s detaily z fotodokumentací přírody (Kanada). Industriální prostředí tak získá některé přírodní motivy a čistá kanadská příroda bude doplněna o některé atributy průmyslového prostředí. Vznikne tak výjimečný "fotosurrealistický" svět - fiktivní neexistující krajina, kde se bude křížit čas i prostor. Kde se také tím pádem mohou náhodně potkat osoby, které by se za normálních okolností nikdy nemohly setkat.
KONCERT DIALOGY S GAMBOU / ANDĚL A ĎÁBEL - MARAIS & FORQUERAY PETR WAGNER (viola da gamba solo) JAN KREJČA (theorba a barokní kytara) Program Marin Marais (1656-1728) / Prélude Antoine Forqueray (1672-1745) / La Couperin Marin Marais / La Polonaise Antoine Forqueray /La Regente Marin Marais / Les Voix humaines Antoine Forqueray / La Mandoline Marin Marais / La Reveuse Antoine Forqueray / La Portugaise Jean-Baptiste Forqueray / La Du Vaucel Marin Marais / Les Folies d´Espagne.
Anděl a ďábel
Koncert je věnován tvorbě virtuózních francouzských gambistů Marina Maraise a Antoina Forqueraye. O dvou nejznámějších hudebních rivalech zlatého období francouzského baroka se s fanatismem i úctou šuškalo, přelo a nadávalo snad po celé Evropě přelomu 17. a 18. století. Zmínky o andělu a ďáblovi, kteří se v osobách Marina Maraise a Antoina Forqueraye utkávali a rvali na poli božské hudby, plnily stránky dobových hudebních časopisů, osvícenských encyklopedií, ale i trapných veřejných provolání a pamfletů. To však nemění nic na tom, že oba zmínění gamboví virtuózové a skladatelé představují - vedle Jeana-Baptisty Lullyho, Marca-Antoina Charpentiera, Jeana-Féry Rebela a Françoise Couperina - to nejlepší, co světu francouzské baroko dalo. Jemné nuance Maraisových andělských skladeb jako kdyby opisovaly jemné filigrány barokních štuk zámku ve Versailles. Jeho gambové kusy - piéces de viole - v sobě geniálně spojují moderní jazyk Lullyho lyrických tragédií s intimitou a introverzí, známých kupříkladu z cembalových skladeb Louise Couperina. Marin Marais (1656-1728) ve svém rozsáhlém díle (okolo 600 skladeb pro violu da gamba, čtyři opery, triové sonáty) dosáhl ideálu vyváženosti za pomoci mimořádného melodického náboje, sofistikované harmonie a mistrovského zpracování formy. Jen jaksi mimochodem či pouhou náhodou - zcela v duchu francouzské doktríny dobrého vkusu, le bon goût - jsme v jeho skladbách svědky vrcholné virtuozity a mimořádné technické obtížnosti. Naproti tomu jeho největší hudební rival, postrach všech pařížských putyk i vlastní rodiny, Antoine Forqueray (1672-1745), svým hudebním projevem jasně předznamenal dalšího z hudebních ďáblů: Paganiniho. Závratnou a neskrývanou virtuozitou fascinoval barokní posluchače přinejmenším stejně, jako Marin Marais, ale ze zcela opačného důvodu: zatímco Marais nabízel hudbu, která byla nebesky čistá a prostá temných stránek, Forqueray se proslavil právě ďábelsky útočným, vypjatým a extravagantním stylem na půdorysu skvěle prokomponovaných charakteristických kusů.
Petr Wagner (viola da gamba solo)
Vystudoval hru na violoncello na Pražské konzervatoři, muzikologii na Univerzitě Karlově v Praze a Royal Holloway University of London. Hru na violu da gamba studoval v Londýně, na Akademie für Alte Musik v Drážďanech a na Královské konzervatoři v Haagu, kde získal prestižní diplom Uitvoerend Musicus pod vedením Wielanda Kuijkena. Jako sólista, komorní i continuový hráč vystupuje na mnoha evropských a světových pódiích a festivalech (Queen Elizabeth Hall/Southbank Early Music Series London, Fränkischer Sommer, Stavanger Philharmonic Chamber music series, Teatro Carlo Felice in Genoa, Royal Danish Chamber orchestra concert series Copenhagen, Festival Ile de France, Festival Art et Spiritualié - Troyes/Francie, Mexico City Shakespearean Festival, Pražské jaro, Sopron Early Music Days, Mitte Europa Festival, Elbhangfest, Forum Musicum Wrocław, Concentus Moraviae aj.). V roce 1998 založil Ensemble Tourbillon, seskupení zaměřené na komorní i orchestrální tvorbu evropského baroka a ranného klasicismu 17. a 18. století. Na svém kontě má úspěšná sólová CD: Piėces de Viole by Charles Dollé (2003 / reedice 2012), Piėces de Viole by Roland Marais u prestižní německé nahrávací společnosti ACCENT (2011), stejně tak Gottfried Finger: The Complete Music for Viola Da Gamba Solo (ACCENT, 2012). Jeho nahrávky řadí kritika mezi celosvětově nejvýznamnější nahrávky literatury pro violu da gamba.

Jan Krejča (theorba a barokní kytara)
Nejprve se věnoval hře na renesanční loutnu a poté svůj zájem rozšířil o teorbu a barokní kytaru. Zejména jako vyhledávaný hráč bassa continua spolupracuje s mnoha domácími a zahraničními soubory (Collegium 1704, Collegium Marianum, Ensemble Tourbillon, Ensemble Inégal, Capella Cracoviensis, Capella Anna, Les Traversee Baroque aj.). Pravidelně koncertuje na festivalech jako je Pražské Jaro, Pražský podzim, Concentus Moraviae, Svatováclavské slavnosti, Haydnova Lukavice, Letní slavnosti staré hudby. Vystupuje v ČT a ČR, účinkuje na řadě nahrávek pro vydavatelství Accent, Arta records, Supraphon, Rosa aj. Vydal vlastní sólové album Intavolatura di Tiorba.
=========================================================================================
Viktor Kolář / Derniéra výstavy Retrospektiva

Otevřeno do 29. 9. 2013

Dům U Kamenného zvonu

út - ne 10.00 - 20.00

Vstupné:

Komentovaná prohlídka + koncert od 16.00
180 / 120 Kč

Pouze komentovaná prohlídka od 16 hod.
120 / 60 Kč

Pouze koncert od 18 hod.
120 Kč

Kurátorka výstavy: Pavlína Vogelová


Derniéra výstavy: ne 29. 9. 2013
16 h Autorská prohlídka s Viktorem Kolářem a Pavlínou Vogelovou
18 h Koncert Petra Wagnera / viola da gamba

Pro více informací navštivte prosím http://ghmp.cz, http://www.justC.cz nebo nás kontaktujte zde:

O Galerii hlavního města Prahy
Galerie hlavního města Prahy, po Národní galerii druhá nejvýznamnější v České republice, byla založena 1. května 1963. Bylo jí uloženo shromažďovat, odborně ochraňovat, vědecky zpracovávat a spravovat české umění 19., 20. a 21. století. Více informací o galerii naleznete na http://ghmp.cz.

(tz)