Hospodářská komora České republiky (HK ČR) na základě dlouhodobého šetření varuje, že ve vzdělávání výrazně narůstá ztráta manuální zručnosti, mizí vztah k reálnému světu a dochází k úpadku technického myšlení dětí na základních školách v ČR. Není čas čekat a dlouho zkoumat příčiny nebo zavádět nové systémy. Je potřeba situaci rychle napravit a navrátit manuální zručnost a vztah k reálnému světu dětem už do základních škol.

Motto:
Když uslyšíš, zapomeneš; když uvidíš, tak si to zapamatuješ; když si to vyzkoušíš, tak tomu porozumíš... Konfucius, před 2 a půl tisíci lety

Nedávno HK ČR vyhlásila pilíře Kooperativního modelu spolupráce škol a firem, které prioritně cílila na střední odborné školy a jejich spolupráci s reálným světem. Ovšem je potřeba jít v řešení ještě hlouběji a podnítit zájem dětí už na základní škole a podpořit jejich:
• tvořivost, iniciativu a experimentování přes konkrétní praktickou činnost;
• schopnost práce podle pracovního návodu;
• spojení představivosti a manuální zručnosti při konstruování;
• logické myšlení a uvažování v kontextu;
• rozvoj vztahu k technice.
HK ČR na základě svého šetření zjistila, že na řadě základních škol byla nenávratně zrušena výuka praktického vyučování, tzv. „dílen", která rozvíjela právě manuální zručnost a vztah k reálnému světu. Opětovné vybudování odborných učeben pro praktické vyučování tam, kde byly zrušeny, by bylo velmi nákladné a zdlouhavé. Na druhou stranu je potřeba dětem dát už na základní škole možnost seznámit se s reálným světem. Této představě a možnosti zažít radost ze hry a vzdělávání vyhovují systémy, které už nejsou jen hračkou, ale kvalitní vzdělávací pomůckou pro využití od základní až po vysokou školu.
„HK ČR chce jednat se zřizovateli základních škol prostřednictvím Sdružení měst a obcí a s kraji jako zřizovateli středních škol, kteří by měli se spádovými základními školami velmi úzce spolupracovat. Vyzýváme stát, aby důsledně vyžadoval spolupráci základních a středních škol se zaměstnavateli ve spádovém regionu, aby se dětem vrátila schopnost vnímat obsah výuky v kontextu reálného světa," říká Zdeněk Somr, viceprezident HK ČR.
Merkur není jen planeta, je název putovní a interaktivní výstavy Ideapark s.r.o. ve spolupráci s výrobcem stavebnice „MERKUR Education", společností MERKUR TOYS s.r.o.
„Vyvíjíme novou generaci učebních pomůcek s ČVUT v Praze. 90 % světových objevů a vynálezů vzniklo právě při experimentování, tak dejme naší mládeži prostor pro tvůrčí činnost. Náš trh práce přece potřebuje kvalitně připravené absolventy škol. Musíme přece zachránit technické vzdělávání v ČR," vysvětluje Jaromír Kříž, ředitel a jednatel firmy Merkur toys s.r.o.
„Vyrostli jsme na MERKURu a teď nás živí technika. Cílem putovní výstavy je, aby vyrostla další generace „MERKURáků" a během toho zažila objevování a dobrodružství, jako jsme v dětství zažili se technickou stavebnicí i my," upřesnili Lukáš Krátký a Petr Thomson za pořadatelský Ideapark, s.r.o.
HK ČR se seznámila se systémem Merkur Education a tento systém její představě vyhovuje.

(tz)