Franchising se ve světě rozvíjel vždy nejrychleji v období krizí, nestability a nejistoty. Například v 70. letech, kdy světem otřásla ropná krize, vzniklo mnoho dodnes celosvětově úspěšných franchisových řetězců. Každé následující období finanční nejistoty bylo znovu vynikajícím podhoubím pro expanzi jejich dalších desítek nebo stovek provozoven.

„Franchising je postaven na úspěchu místních malých a středně velkých podnikatelů a ti si vždy v období krize uvědomí, jak silná značka a zavedený systém umí vzdorovat konkurenčnímu prostředí v těžkém období," vysvětlila Petra Ritschelová. Na českém trhu se nyní rozrůstají nejen zavedené značky, ale o své místo usilují i další celosvětové koncepty a konkurence bude stále přiostřovat. „O přivedení dalších značek do České republiky usilují desítky celosvětových firem. Těch amerických je nyní 16 a jsou to např. Denny's, Papa John's Pizza nebo Chuck E. Cheese's," dodala Petra Ritschelová.

ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu - franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. ČAF vznikla v roce 1993 a jejími členy jsou jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy. Česká asociace franchisingu je členem Evropské franchisové federace, kterou společně v roce 1972 založily vyspělé evropské franchisové svazy a asociace mimo jiné z Francie, Velké Británie a Německa. Orgány ČAF jsou vedle prezidenta i správní rada a dozorčí rada. Více informací na www.czech-franchise.cz

(tz)