4_Dřevěný hřivnáč, 1967, soukromá sbírka.jpgVýstavu pořádá Galerie hlavního města Prahy ve spolupráci s Museem Kampa - Nadací Jana a Medy Mládkových. Záštitu nad výstavou převzal primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

První rozsáhlá retrospektiva sochaře Radka Kratiny (1928-1999) v gotických prostorách Domu U Kamenného zvonu představuje tvorbu autora originálních variabilů (transformovatelných objektů). Připravila ji Galerie hlavního města Prahy ve spolupráci s Museem Kampa - Nadací Jana a Medy Mládkových. Kratinovo dílo je založené na principech geometrie. Odráží neokonstruktivistické tendence, které se spolu s prvními projevy geometrické abstrakce a konkretismu prosazovaly v českém umění začátkem šedesátých let, a vytváří k nim osobitou verzi. Smysl svého umění, jeho principy a postupy vysvětluje Radek Kratina ve svých textech, které v podobě citací provázejí výstavu, protože možnost skutečně s variabily manipulovat mají návštěvníci jen sporadicky. Výstava bude otevřena do 19. května.

Kromě okruhu skupin Křižovatka (1963) a Syntéza (1964) se stal nejdůležitější platformou Klub konkretistů (1967), jehož iniciátorem byl právě Kratina spolu s teoretikem umění Arsenem Pohribným. Radek Kratina patřil k umělcům, kteří hledali novou, pozitivní inspiraci pro svou práci a zároveň se vymezovali vůči přetrvávajícím existenciálním obsahům strukturální abstrakce. Francouzský kritik Pierre Restany označoval tyto aktéry nastupující optimistické a realistické výtvarné avantgardy za inženýry a básníky našeho volného času. Kratina se přiblížil nové estetice, kterou v evropském kontextu představovalo především francouzské hnutí Les nouveaux réalistes, skupina GRAV, švýcarští konstruktivisté a düsseldorfská skupina Zero, a kterou v českém prostředí Jiří Padrta označil názvem „nová citlivost".

Původně návrhář

Kratina začínal v roce 1948 jako textilní návrhář. Již tehdy využil smysl pro řád v ornamentálních strukturách s optickým efektem. Studium na VŠUP v Praze v roce 1957 zakončil úspěšným návrhem souboru textilních paneau do interiéru československé restaurace na Expo 58 v Bruselu. Současně navrhoval dětské hračky, dřevěné figurky
a varianty papírových kostek z vystřihovánek, v nichž uplatnil princip pohybu a proměny.
Od roku 1963 se věnoval výhradně volné tvorbě, kterou založil na experimentu jako základním principu. Nejprve experimentoval v grafice, monotypech a frotážích, které byly věcným průzkumem zákonitostí řádu a náhody, a v lettristických grafikách, vytvořených originálním způsobem přetiskování, ve kterých sledoval seriální princip uspořádání. Tehdy realizoval také několik drobných abstraktních sádrových objektů v podobě odlitků materiálové struktury. Grafice se věnoval paralelně s další tvorbou až do roku 1966. V závěru šedesátých let ještě vytvořil soubor ručních tisků za pomoci improvizovaných tiskátek, který následně využil v barevných sítotiscích.

Kratinu inspirovaly reliéfy

Vrstvený reliéf grafických matric Kratinu inspiroval k tvorbě strukturálních reliéfů, složených z převážně z identických prvků, zápalek, těstovinových písmenek do polévek, korkových zátek, provázků atp. Reliéfy byly výsledkem racionálních úvah o proměnách abstraktní struktury s autonomní estetickou kvalitou.

Čistá abstrakce obohacená o vnitřní pohyb a dynamiku

Potenciál transformovatelnosti objevil Kratina náhodou při realizaci prvního ze svých dřevěných objektů v roce 1964. Objev pohybu a jeho začlenění do struktury díla byly pro Kratinův koncept transformovatelného objektu zásadní. Pohyb, který není cílem, ale potenciálem díla, nasměroval jeho tvorbu jiným směrem, než byla tvorba kinetistů, a vedl k vlastnímu řešení. První transformovatelné objekty - variabily byly složené z prefabrikovaných lakovaných dřevěných elementů. Základní princip proměny tkvěl v porušování výchozí skladby barevně odlišených prvků horizontálním posunem, otáčením nebo překlápěním. Některé variabily zůstaly v přírodní barvě dřeva, u monochromních bílých objektů princip proměny barevných segmentů nahradil kontrast světla a stínu.

Smyslem není pohyb, nýbrž poloha

Od roku 1970 Kratina postupně nahrazoval dřevěný materiál kovem. Přesnější strojové opracování umožnilo složitější prostorová řešení. Kontrast světla a stínu vytvářejí lesklé a matové plochy povrchově upraveného aluminia, mosazi, železa a duralu. Materiálem několika objektů bylo zpočátku i organické sklo. Kovové variabily jsou složeny z mnoha skladebných prvků odvozených ze základních geometrických forem a existují v množství variant. Umožňují pohybovat každým prvkem zvlášť, nebo pohybem přetvářet celou strukturu objektu. Smyslem ale není pohyb, ale poloha komponentů, měnící formu objektu. Kratina nejdříve používal hotové dílenské prvky, později je sám navrhoval. Od jednodušších variant přešel postupně k složitějším konstrukcím, které vyžadovaly součinnost obou rukou
a větší koncentraci při manipulaci.

Inspirace v okolních předmětech

Kratinovy exaktní konstrukce variabilů nemají téma, nic nezpodobňují, ale vybízejí k estetickým zážitkům z nekonečné transformace. Inspirací je realita okolních předmětů, jejich dynamický potenciál. Tato koncepce, kdy pohyb je jen možností, prostředkem k trvalé proměně struktury díla, předem vylučuje zapojení mechanické nebo jiné energie. Nahrazuje ji lidský zdroj, energie ruky, jejíž dimenze se stává měřítkem objektů. Právě princip proměny řadí Kratinovu tvorbu i do širšího rámce kinetismu, avšak podmíněného účastí diváka, který aktivními zásahy do struktury díla do nekonečna obměňuje výslednou, předem nedefinovatelnou podobu „otevřeného díla", která tak zůstává dílem náhody.

Ačkoliv byly Kratinovy variabily komorními objekty, jeden z nich byl realizován ve veřejném prostoru. Transformovatelný objekt do vstupního prostoru obchodního centra Lužiny v podobě zaoblené monumentální stěny z vertikálně řazených variabilních kovových trubek navrhl Kratina počátkem osmdesátých let. Osazený byl až v roce 1991 a později byl novým majitelem objektu odstraněn.

V rozmezí let 1980-1983 Kratina vytvořil také obsáhlý soubor černobílých fotografií pražských náhrobků. Počátečním impulsem byla snaha zabránit likvidaci náhrobku českého surrealisty Jindřicha Štyrského ve Strašnicích, ke které se připojil celkový pocit beznaděje z dobového společenského klimatu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kurátorka: Hana Larvová, kurátorka GHMP
Architekt: Ladislav Lábus
Grafický design: Libor Jelínek, Dynamo design
Redakce textů: Marta Nožková
Překlad: Ivan Vomáčka
Instalace a produkce: Diana Brabcová, Radka Lhotáková, Kateřina Adamová, Jan Pavelka, Jiří Stáhlík, Petr Linhart, Martin Krsek, Marek Fryš, Petr Tlučhoř
Propagace: Miroslav Koláček, Michaela Moučková, Alice Lenská, Michaela Maupicová
Edukace: Lucie Haškovcová

Pořadatelé: Hl. m. Praha, Galerie hlavního města Prahy, Museum Kampa
Publikaci k výstavě vydává: nakladatelství Gallery

Hlavní partner výstavy: ČEZ
Hlavní mediální partneři: Instinkt, Týden, Dolce Vita, Radio 1 a Dopravní podnik hl. m. Prahy
Mediální partneři: ArtMix, ArtMap, A2, Vltava ČRo, Ateliér, Art and Antiques, Metropolis, Pražský deník, Rádio Classic

Poděkování: paní Heleně Kratinové, Národní galerii v Praze, Nadaci DrAK Dr. Altenburg Kohl, Galerii Benedikta Rejta v Lounech, Galerii Klatovy / Klenová, Galerii moderního umění
v Hradci Králové, Galerii umění Karlovy Vary, Galerii výtvarného umění Ostrava, Krajské galerii výtvarného umění Zlín, Moravské galerii v Brně, Muzeu umění Olomouc, Oblastní galerii v Liberci, Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě, Pražské plynárenské, a. s., Severočeské galerii výtvarného umění v Litoměřicích, Východočeské galerii v Pardubicích, Západočeské galerii v Plzni, Galerii Závodný, Mikulovu, Národnímu technickému muzeu a všem soukromým zapůjčitelům

Místo konání výstavy: Dům U Kamenného zvonu, Staroměstské náměstí 13, Praha 1
Termín konání výstavy: 6. 3. - 19. 5. 2013
Otvírací doba: út-ne 10.00-20.00
Vstupné: 120, - Kč plné (dospělí) / 60, - Kč snížené (studenti, senioři)
Kontakty: Michaela Moučková, +420 725 818 721, +420 224 826 391, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Další informace: www.ghmp.cz, www.museumkampa.cz

DOPROVODNÝ PROGRAM:
Kurátorská prohlídka s Hanou Larvovou: čt 21. 3. v 17.00
Lektorské prohlídky: út 12. 3., 26. 3., 9. 4. a 23. 4. v 16.30

Interaktivní prohlídky pro školy
Možnost interaktivních prohlídek spojených s experimentální výtvarnou reakcí na výstavu, vhodné pro všechny typy škol. Rezervace: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., +420 608 216 418, +420 606 612 987

Tvořivé dialogy s uměním
Pro děti, ale i pro všechny další věkové kategorie výtvarné dílny s lektorkou Lucií Haškovcovou přímo v expozici nebo ve výtvarném ateliéru - animační program se speciálními doprovodnými materiály, připravený a realizovaný edukačním oddělením. Po interaktivních prohlídkách výstav následuje výtvarná reakce - vlastní tvorba návštěvníků. Účastníci akcí se mohou seznámit s tradičními i netradičními technikami z oblasti kresby, malby, experimentální fotografie i prostorové, intermediální, akční a konceptuální tvorby. Rezervace do 16.00 předchozího dne - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., +420 608 216 418, +420 606 612 987

so 16. 3. 2013 od 13.00 do 18.00, Dům U Kamenného zvonu: "Geometické variace"
so 20. 4. 2013 od 13.00 do 18.00, Dům U Kamenného zvonu: "Konstrukce v pohybu"
so 11. 5. 2013 od 13.00 do 18.00, Dům U Kamenného zvonu: "Metamorfózy struktur"


V rámci výtvarných reakcí na výstavu Radka Kratiny se budeme inspirovat především autorovými legendárními variabily, založenými na principu metamorfóz a transformací. Z nejrůznějšího materiálu jako jsou odřezky tvrdých papírů, kartónů, dřeva, překližek, polystyrénu, kapy, umělé hmoty, fólií, plexiskla a dalšího "odpadního" materiálu, ale i přímo z korkových zátek, tužek, špejlí, nápojových brček, sirek, krabiček, houbiček na mytí nádobí, kolíčků na prádlo a podobných "nalezených" věcí budeme vytvářet geometrické objekty - konstrukce, kterými bude možné hýbat a neustále proměňovat jejich podobu. Díla budou
ve svých jednotlivých fázích a variantách zdokumentována prostřednictvím digitálních fotografií, které při prezentaci v rychlém sledu za sebou budou evokovat pohyb, živé dílo, "animovaný film". Budeme se také mj. inspirovat mozaikovými reliéfy a strukturami R.K. - např. z vystřižených papírových koleček různých velikostí budeme přímo na podlaze gotického koncertního sálu v Domě U Kamenného zvonu skládat obří mozaiku, která bude dynamická - bude se proměňovat a všechny její podoby budou opět zdokumentovány... Podobné kruhové mozaiky z průsvitných fólií se pokusíme dočasně umístit do zdejších gotických oken jako experimentální vitráže, které budou svojí geometričností zajímavým kontrastem k organickým gotickým kružbám v oknech. Zapojíme všechny stěžejní principy tvorby R. K. - princip hry a proměnlivosti, racionality i náhody... V rámci některých akcí budeme vytvářet i monotypy, frotáže nebo struktury z razítek ve stylu R. K.

(tz)