Pan Karel si před pěti lety pojistil domácnost. Byl důkladný a do pojistky zahrnul všechny cenné věci. Od té doby si pořídil celou řadu nového vybavení - sedací soupravu, televizi, nábytek do pracovny... Hodnota jeho majetku tím zásadně vzrostla. Zhruba polovina zařízení bytu byla nedávno zasažena požárem. Problém vznikl v okamžiku, kdy pan Karel zjistil, že od pojišťovny dostane náhradu vyčíslenou v návaznosti na hodnotu zařízení domácnosti stanovenou před pěti lety. Problém tzv. podpojištění majetku vyjde najevo při vyřizování pojistné události ve více než deseti případech ze sta. Na stejnou chybu narážejí i podnikatelé. Z nich má podle odhadů ČSOB Pojišťovny podpojištěný majetek firmy zhruba každý dvacátý.

„Na tento problém narazíme přibližně v 10 - 15 % případů u pojištění nemovitosti, zhruba stejné je to u pojištění domácnosti a u pojištění podnikatelského majetku je to přibližně 5 %. Lidé si sice majetek pojistí, ale nepamatují na to, že smlouvu je potřeba aktualizovat v návaznosti na to, jak hodnota majetku narůstá," uvedl ředitel Odboru likvidací pojistných událostí neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny Marcel Klaban.

Podpojištění zjednodušeně znamená, že pojistná částka (částka, na kterou je ve smlouvě pojištěna nemovitost/majetek) je nižší než aktuální cena nemovitosti/majetku. Hodnota vybavení domácnosti není konstantní. Když si koupíte třeba novou televizi, počítač či sedací soupravu, tato hodnota vzroste, což by se mělo promítnout i do pojistné částky v pojistné smlouvě. „Často se ale bohužel stává, že klienti pojišťoven zapomínají pořízení nových věcí do seznamu pojištěného majetku zahrnout, čímž dochází k tzv. podpojištění. Hrozí pak, že při pojistné události nedostanou od pojišťovny plnou náhradu, ale plnění krácené ve stejném poměru, v jakém je pojistná částka k hodnotě pojištěného majetku," vysvětlil Marcel Klaban z ČSOB Pojišťovny.

(tz)