BHČOCP barevnéTaké ve 14. ročníku soutěže Ocenění Českých Podnikatelek sbíraly často vavříny zástupkyně rodinných firem. Předloni jich byly ve finále tři čtvrtiny, loni bylo rodinných podniků mezi finalistkami 37. Úspěšné podnikatelky byly oceněny celkem v sedmi kategoriích. Podmínky vstupu do soutěže splnilo 25 760 kandidátek, z nichž bylo na základě ratingu vybráno 2456 semifinalistek. Do finále se dostalo 112 žen.

Oceňovány jsou tradičně české podnikatelky, které firmu vlastní a řídí. Majitelky získávají ceny za umístění na prvních třech místech ve třech základních kategoriích Malá společnost (roční obrat 10–30 miliónů korun), Střední společnost (30–80 miliónů) a Velká společnost (roční obrat přes 80 miliónů). Další ženy si rozdělily ceny v kategoriích, které zaštiťují partneři projektu ČSOB, Vodafone Czech republic, Atelier-S, Generali Česká pojišťovna a Microsoft a DAQUAS

Kdo se může zapojit?

  • Česká občanka a držitelka stoprocentního podílu firmy (bez zahraničního kapitálu)
  • Společnosti s ročním obratem vyšším než deset miliónů korun
  • Majitelka, která je nejméně po dobu čtyř let, kdy musí vést společnost podvojné účetnictví, stoprocentním vlastníkem

Nominace firem probíhá na základě hodnocení Index CRIBIS odborného garanta CRIF Czech Credit Bureau. Sbírají se data za poslední tři roky, tj. tentokrát za léta 2018–2020. Hodnotily se poslední dvě závěrky 2019 a 2020. Rok 2018 měl pouze informativní charakter.
Patronkou letošního ročníku byla Kateřina Kadlecová, spolumajitelka české rodinné společnosti USSPA, která zná recept na úspěšný business: „Podnikat znamená vzít zodpovědnost za svůj život plně do vlastních rukou. Je to o odvaze a také vytrvalosti, což nejvíce prověří doba, třeba jako je ta současná. Ocenit ty ženy, které svou roli zvládají v mimořádně
náročném čase, je proto obzvláště důležité.

Jejich příběh je pak povzbuzením a motivací pro ostatní.“

Pro její firmu USSPA byla pandemie příležitostí k růstu, podařilo se jí rychle přizpůsobit novým podmínkám. „Je důležité nebát se změny a přijmout to, co doba přináší. Mít plány, ale nelpět na nich, když se změní okolnosti, a flexibilně plány přizpůsobit,“ sdělila Kateřina Kadlecová. Všechny soutěžící a jejich příběhy jsou podle ní dobrou zprávou o naší společnosti, což je důležité podporovat. „Úspěch víc než čísla a výsledky vyjadřují příběhy a lidé na pozadí. Nasazení, houževnatost, umění uspět i umění prohrát, tím vším jsou inspirací. A nejvíc pak tím, jak naplňují smysl svého života,“ doplnila patronka.

Ocenění Českých Podnikatelek již 14 let představuje příběhy úspěšných podnikatelek, které se rozhodly postavit na vlastní nohy a rozjet vlastní podnikatelský projekt. Zakladatelkou OCP je Helena Kohoutová z Agentury Helas. „Dlouhodobé statistiky ukazují, že je několik často se opakujících důvodů, proč ženy začínají podnikat. Mezi nejčastější z nich patří převzetí firmy, která by jinak zanikla, převzetí rodinného podniku, fakt, že se vypracovaly, nebo se naopak dostaly do tíživé situace a podnikání pro ně byla jediná cesta ven. Společné je jim usilovné nutkání tvořit vlastní projekty a pocit, že podnikání je skvělá možnost, jak se realizovat třeba i na mateřské dovolené,“ popsala Helena Kohoutová. Vize projektu stojí podle ní na několika pilířích. Hlavním cílem je ale ocenit a podpořit české ženy. A také vytvořit komunitu, která si vzájemně pomáhá. „A samozřejmě chceme ukázat budoucím podnikatelkám, čeho všeho je možné dosáhnout. Projektem vyjadřujeme mimořádné uznání a podporu ryze českým firmám, které pozitivně ovlivňují prosperitu naší země,“ komentovala Helena Kohoutová.

Ženy jsou podle ní obecně v podnikání konzervativnější a nerady riskují. Častěji než muži jednají tak, aby neohrozily své blízké a rodinu. „Ženy jsou v určitých momentech zdrženlivější, uvážlivější a nemají potřebu soutěžit s druhými ani se sebou samotnou. Proto také ze statistik vyplývá, že podniky vlastněné ženami krachují méně než ty řízené muži,“ naznačila Helena Kohoutová.

Také loni převzalo nad projektem Ocenění Českých Podnikatelek záštitu Ministerstvo průmyslu a obchodu. „Loňský rok byl pro český business těžkou zkouškou, a bohužel se zdá, že ještě nějakou dobu kvůli koronaviru to podnikatelé a podnikatelky nebudou mít lehké. O to větší mají můj obdiv, že to nevzdávají,“ řekl v listopadu 2021 ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. „Vážím si iniciativy OCP, gratuluji všem oceněným a přeji jim i v této obtížné době sílu a chuť do práce. Za MPO mohu v tuto chvílí uvést, že budeme podnikající ženy v maximální možné míře podporovat, jako jsme to dělali i za prvních vln koronaviru,“ doplnil ministr.

„Život těchto podnikatelek přitom není jen o podnikání, v souvislosti s událostmi posledních měsíců musíme brát zřetel i na to, že při tom všem zvládly být ještě i maminkami, manželkami a v mnoha případech i učitelkami,“ přidala Helena Kohoutová.

Odborný garant soutěže, kterým je společnost CRIF – Czech Credit Bureau, vybral 25 760 kandidátek na získání ocenění. Do finále nakonec prošlo 112 podnikatelek.
„Soutěže se mohou zúčastnit společnosti, které jsou ve výlučném vlastnictví jedné ženy s trvalým bydlištěm na území ČR a zveřejnily účetní závěrky v řádném termínu. Finalistky jsou vybírány jednak na základě hodnoty multikriteriálního indexu CRIBIS, kterým se na základě finančních a nefinančních údajů hodnotí ekonomické zdraví firem, a rovněž podle výsledků hlasování poroty,“ popsal Pavel Finger, místopředseda představenstva společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, a.s.

Téměř polovina loňských finalistek má podle Pavla Fingera sídlo v Praze. Zhruba dvě třetiny z nich založily své společnosti až po ro-ce 2000. Překvapivé je, že se v roce 2021 mezi finalistky dostaly společnosti s lepším hodnocením, a to i přesto, že se hodnotil covidový rok 2020.

„Velmi dobré až dobré hodnocení získalo v letošním ročníku 61 % finalistek, přičemž v loňském to bylo jen 47 %. Tento rozdíl je pozitivním příslibem i do budoucna a ukazuje na to, že se podnikatelky dokázaly velmi dobře vyrovnat i s negativními externími vlivy na své aktivity,“ objasnil výsledky soutěže Pavel Finger.

Výsledky

Malá společnost
1. místo – Monika Brunettová, FRIT, s.r.o.
2. místo – Radomíra Štěpánová,
Alergonet Group s.r.o.
3. místo – Blanka Korejsová, Pasáž
Korejsová s.r.o.

Střední společnost
1. místo – Eva Hronová, REVATECH s.r.o.
2. místo – Ilona Kejklíčková, Soukromá
klinika LOGO s. r. o. 
3. místo – Věra Babišová, A – GIGA s.r.o.

Velká společnost
1. místo – Jarmila Rappersberger,
RAPPA s.r.o.
2. místo – Eva Dokoupilová, Medical
Plus, s.r.o.
3. místo – Zdeňka Heyn Edlová,
Lubricant s.r.o.

Cena ČSOB – Výjimečná podnikatelka

Martina Pospíšilová – MultiBoard s.r.o
„Digitalizace je jedním z největších trendů dneška a týká se všech oblastí našeho života, tedy i školství. Na příběhu Martiny Pospíšilové a společnosti MultiBoard je vidět silná vize inovovat a prosazovat moderní trendy ve vzdělávání, ať už jde o školky, nebo vysoké školy. Pro ně všechny nabízí komplexní vzdělávací řešení. Multidotykové interaktivní all-in-one displeje umožňují pedagogům vytvořit poutavé a hravé úkoly pro děti a žáky, a přiblížit tak výuku standardům 21. století. Hardwarem to ale nekončí, společnost poskytuje také vzdělávací obsah a metodickou podporu pedagogům. Aktivně a velmi potřebně tak mění podobu digitálního vzdělávání na českých školách,“ řekl Martin Pěchouček, ředitel útvaru Rozvoj obchodu a klimatická změna vztahového bankovnictví ČSOB.

Cena odpovědného podnikání pod patronací Vodafone Czech republic

Andrea Bednářová – ENVIROCONT s.r.o.
„Andrea Bednářová se se svou firmou Envirocont angažuje tam, kde podniká – ve svém regionu, a to je důležité. Navíc nepodporuje pouze ekologické projekty, které jí jsou s ohledem na zaměření jejího podnikání blízké, ale věnuje se i sociálním tématům. A především nejde jen o finance, sbírky a dobrovolnictví zaměstnanců, ale zapojuje a propojuje i své zákazníky. Dělá tak to, co je nám ve Vodafonu blízké – překračuje hranice svého vlastního odpovědného podnikání a inspiruje ostatní,“ uvedla Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelného podnikání Vodafonu.

Cena pro výrobní podnik v rukách české ženy pod patronací Atelier-S a hastag #holkazfabriky

Olga Černá – ESITO CZ s.r.o.
„Příběh Olgy Černé nás oslovil, protože si uvědomujeme, jak náročné je odolávat zahraniční konkurenci,“ vysvětlila Kateřina Šrámková, ředitelka zámeckého rezortu Zámek Loučeň a zástupce Atelier-S.

Cena za inovativní řešení pod patronací Generali Česká pojišťovna

Radka Hynková – Agrovápno s.r.o.
„Radka Hynková je moc příjemná, a především energická žena, která své ideály promítá do práce a jde si za svým cílem. Podařilo se jí velmi inovativním způsobem zavést výrobu vápenatých hnojiv, kterými vrací obohacené granulované vápno zpět do půdy tak, že ač hnojí, tak nepřekyseluje, a naopak rozvíjí mikroflóru. Dojem na mě udělalo, že její ekologické hnojivo je přístupné nejen velkým zemědělským podnikům, ale i drobným pěstitelům. Při dnešním důrazu na ekologii, udržitelnost a nezatěžování životního prostředí je její výrobek obrovským přínosem pro prostředí kolem nás,“ sdělila Šárka Dolanská, regionální ředitelka pro Prahu, Generali Česká pojišťovna.

Cena za digitální transformaci pod patronací Microsoft & DAQUAS

Dana Dvořáková – MM publishing, s. r. o.
„Cenu za digitalizaci firmy by si letos zasloužily téměř všechny podnikatelky, protože to byla jedna z nezbytných reakcí na situaci. MM publishing Dany Dvořákové ji využil k tomu, aby pomáhal šířit informace – věrohodné, potřebné (především pro odvětví průmyslu, na které se specializuje) a k věci. Někdo říká, že mít přemíru informací je stejně špatné jako nemít žádné. Inovativní koncept zpravodaje na míru, který umožňuje čtenáři vybrat si oblasti, o nichž chce být informován, když se něco děje, tento problém pomáhá řešit,“ komentovali volbu vítězky této kategorie shodně Darina Vodrážková, Business Development Director, DAQUAS – powered by ALSO, a Jakub Mádle, Small & Medium Business Lead ve společnosti Microsoft.

Cena za výjimečný růst firmy

Vladimíra Štěpánová –
NewWaterMeaning s.r.o.
„Každý rok se těšíme na výsledek této kategorie. Není to totiž pouhý výpočet vzorečku. Při hodnocení se bere zřetel i na velikost a stabilitu firmy jako celku. Loni si cenu za výjimečný růst zaslouženě přebrala Vladimíra Štěpánová, jejíž firma se zaměřuje nejen na výrobu a distribuci zdravotnických prostředků, ale hlavně na kvalitní a dostupnou péči,“ poznamenala Helena Kohoutová, zakladatelka projektu. (tz)

Více informací o projektu a videozáznam z vyhlášení vítězek najdete
na www.oceneniceskychpodnikatelek.cz