BUGA5170 lowTo, že firmy vysílají své dobrovolníky pomáhat do neziskových firem a sociálních podniků, není nic nového. Že by ale zaměstnanci sociálních podniků praktikovali přímo ve firmách, tak zcela běžné není. První takovou vlaštovkou je edukační projekt společnosti Tchibo nazvaný Laskavý šálek. V jeho rámci si 25. února odpoledne v brněnském obchodě Tchibo v Galerii Vaňkovka vyzkoušelo sedm neslyšících zaměstnanců sociální Kavárny u Žambocha práci jak za kávovým barem, tak v zázemí prodejny.

Všichni praktikanti na sobě měli zelená trička a plakáty ve stejné barvě informovaly zákazníky o jejich přítomnosti. Za pomoci tlumočníků do znakové řeči připravovali hostům kávu, ale zároveň se v teoretické části školení dozvěděli podrobnosti o sortimentu kávy, jaké jsou mezi nimi rozdíly, jak se káva správně praží, mele či skladuje. V zázemí prodejny se pak dobrovolnice Tchibo zaměřily na vysvětlení toho, jak správně postupovat při skladování zákusků, dortů či rozmrazování pečiva.

„Je to poprvé, co jsme v rámci běžného provozu našeho obchodu spolupracovali s hendikepovanými lidmi a dali jim možnost vyzkoušet si teoreticky nabyté zkušenosti v rámci každodenního provozu jednoho z našich obchodů. Velmi mile mě překvapily reakce našich zákazníků, obzvláště těch stálých, kteří aktivně podporovali neslyšící praktikanty při jejich zkušebním dnu,“ komentovala projekt Monika Vlková, interní trenérka společnosti Tchibo Praha, a dodala. „Dle reakcí účastníků školení byla tato zkušenost velmi přínosná i pro ně, což mě opravdu těší. Neslyšící baristé z Kavárny u Žambocha měli poprvé v životě možnost zažít pořádný provoz a velkou frekvenci lidí, jelikož u nich v kavárně pracují v poklidném prostředí s poměrně malou návštěvností, takže to pro ně byla opravdová změna. A musím říci, že u nás obstáli na jedničku.“

Společnost Tchibo Praha se dobrovolnictví – manuálnímu i expertnímu – věnuje již řadu let a umožňuje svým zaměstnancům čerpat dva pracovní dny na dobrovolnické aktivity ročně. Je jen na nich, zda se zapojí do mezinárodně organizovaných dnů, jako je třeba Give & Gain Day, nebo si zvolí vlastní organizaci, kam půjdou pomáhat. Vzdělávací program expertního dobrovolnictví pojmenovaný Laskavý šálek vznikl v roce 2019 z iniciativy zaměstnanců společnosti Tchibo. V jeho rámci interní trenérky spolu s kolegy z obchodů školí v sociálních kavárnách, oblasti, která je firmě vlastní, teoretické i praktické znalosti a dovednosti týkající se kávy, prodejních dovedností či obsluhy zákazníků.

(tz)