MB Florentine copyPřírodní kosmetika spojuje sílu bylinek s aktivními látkami, které mohou být rostlinného i živočišného původu. A zásadní roli hrají jak samotné zdroje, tak jejich doprava a zpracování. Na tom všem si zakládá i Tereza Nová, která stojí za značkou Florentine Cosmetics zaměřenou na kvalitní přírodní produkty za rozumnou cenu.

Vždy jste měla blízko k bylinkářství. Jak to souvisí s výrobou kosmetiky?

Domácí výroba kosmetiky pro vlastní potřebu je poměrně jednoduchá. Tak jsem i začínala, různými másly a maceráty. K sofistikované výrobě Florentine Cosmetics ale vedla ještě dlouhá cesta. Používám totiž i různé aktivní látky (koncentrované extrakty z bylin nebo květin, včetně například bakuchiolu, který je přírodní náhradou retinolu). Nebo teď na jaře je hodně oblíbený fialkový olej, který voní jako autentická fialka, protože je obohacený o její vůni. S bylinkami stále a velmi ráda pracuji, jen jsem se posunula o úroveň výš.

Přírodní kosmetika nabízí pomalejší, ale šetrnější cestu než rádoby zázračné chemicky zpracované produkty. Jejich výhodou jsou rychlejší výsledky, ale může se stát, že tělo dlouhodobě zanášejí škodlivými látkami a problém se objeví třeba až po půl roce. V rámci přírodní kosmetiky mohou vznikat alergické reakce třeba na esenciální oleje, ale většinou k nim dojde hned po použití. To je v podstatě jediná nevýhoda. Důležité je sledovat podrobný popis složení (INCI), ale neděsit se ho, protože od roku 2026 nařizuje EU opravdu podrobné zmiňování různých alergenů. A to může méně zkušené uživatele spíš odrazovat, což je velká škoda.

DSC07183 Edit EditProč jste začala právě opalovacím máslem? A co dalšího předcházelo založení vlastní značky?

S výrobou jsem začala při prvním ze tří těhotenství. Výrobků už tehdy bylo více, ale tím nejoblíbenějším se brzy stalo právě opalovací máslo, do kterého jsem dávala oxid zinečnatý. Šlo o testování, které potvrdilo, že přírodní cesta k SPF není jednoduchá, ale existuje. Nicméně SPF 20 dosahuji přidáním oxidu titaničitého, který do přírodní kosmetiky patří a v této formě je zcela bezpečný.

Moje opalovací máslo se vyznačuje maximální šetrností, a tak se hodí i pro miminka, což mám potvrzené několika laboratořemi v ČR i v Polsku. Vzniklo vlastně na přání mých kamarádek, které si ho poté i samy vyrobily na mém workshopu. A postupně si ho tolik oblíbily, že přišel opravdový boom a s ním i spousta nových zákaznic, už mimo okruh mých kamarádek a známých.

Zhruba dva a půl roku jsem zkoušela receptury, testovala a hledala místo pro výrobnu. S přípravou jsem začala v roce 2019 a e-shop vznikl v roce 2022. Zajímavostí je, že výrobnu jsem nakonec našla kousek od Karlštejna v malé vesničce, kam chodí moje děti do školy. Přitom jde o velmi specifický prostor, který se dělí na výrobní část, sklad hotových výrobků i ingrediencí a takzvanou špinavou zónu, tedy vlastně chodbu a WC.

Podle čeho vybíráte suroviny a jejich dodavatele?

Výběr dodavatelů je poměrně složitý. Od začátku jsem si stanovila filozofii, kterou není vždy jednoduché dodržet. A čím víc je produktů, tím víc potřebuji surovin a nároky na testování se zvyšují. Nedělám veganskou kosmetiku, a tak si pečlivě zjišťuji, jak se živočišné suroviny, například vosk, výtažek z perel nebo šnečí sliz, získávají. Vosk odebírám přímo od českého včelaře, ale exotické ingredience jako bambucké máslo musím dovážet. Dnes mi ho dodává česká rodinná firma, která jej kontroluje osobně přímo v Ghaně, a tak mám jistotu transparentnosti, fair trade, lokálních zdrojů i etické produkce.

Důležitá je pro mě právě ta symbióza mezi mnou a hotovými produkty, ale i dodavateli. Jde mi hodně o fair trade, nicméně ne vše je stoprocentní biokvalita. Radši například zvolím českého farmáře bez certifikace než surovinu z daleka, kde do toho nevidím. Věřím, že jednou bude vše stoprocentní a prozatím se držím toho, že je důležitá opatrnost.

Na opalovacím krému Slunce zase spolupracuji s firmou, která mi stáčí biooleje – malinový a mrkvový. Když se tedy naskytne možnost kvalitních lokálních surovin, využívám ji. A ingrediencí je opravdu celá řada, ať už jde o různé druhy másel, olejů, nebo hydrolátů, a na každou mám jiného dodavatele. Zároveň využívám spoustu druhů účinných látek. Produkty stojí na olejích, hydrolátech a emulzích, a pak tam přidávám různé aktivní látky z bylinek, mořských řas, kůry stromů atd. Například ze dvou druhů lotosů, které redukují produkci mazu.

DSC07070 EditVe vaší kosmetice najdeme i poměrně vzácné ingredience. Jak na základě toho nastavujete ceny?

To je samozřejmě jedna z nejnáročnějších otázek v podnikání. Jak jsem říkala, nejprve jsem vyráběla pro kamarádky z okruhu maminek. Za tu dobu jsem se ale už dostala někam jinam, a tak se snažím najít balanc, aby si produkty mohla dovolit většina žen, ale někde už to kvůli vzácným extraktům nejde. Kombinuji tedy například dražší séra, byť v menších baleních, a levnější šlehaná másla pro děti.

Zároveň se v cenotvorbě dívám na konkurenci. Faktem je, že se mi do ruky někdy od konkurence dostane sérum s ingrediencemi do 200 Kč a stojí 2000, ale za tím samozřejmě stojí i vývoj, lidská práce. Je to opravdu složité téma a větší firmy oproti mně musí platit i zaměstnance. Na e-shopu každopádně nabízím i malá balení, tedy větší vzorky za výhodnější cenu. Ideální jsou třeba na cesty a ženy si na nich mohou vyzkoušet, jak produkt funguje, což je zejména u dražší kosmetiky zcela pochopitelné.

Zvládáte tedy všechno sama?

Někdy není jednoduché pracovat sama na sebe, zejména v době, kdy dělám vývoj nových produktů, nových receptur a jejich míchání. Nebo pak jsou různé sezónní výkyvy, třeba před Vánoci nebo v období jarních marketů. Do toho řeším testování produktů a také si vybírám české ilustrátorky, které pak pracují na etiketách. Klientky se po novinkách vždycky už shánějí. Produkt ale musí být hotový, otestovaný a s etiketou. Minimální doba je tedy zhruba půl roku intenzivní práce.

Co z vaší nabídky je aktuálně nejžádanější?

Jsou to hlavně dva produkty – sérum Onna-Bugeisha (japonsky žena samuraj), které obsahuje pět aktivních hydratačních látek. Je velmi oblíbené, protože i suchou a unavenou pleť prozáří hned po prvním použití. Druhým produktem je BB krém s SPF Along Comes Mary, ten se hodně prodává na jaře. Teď je takový zájem, že nestíhám dodělávat nové šarže. Chrání proti slunci, takže je závěrečným produktem skincare, a má i lehký BB efekt, který pleť příjemně sjednotí. Chodí na ni opravdu každý den objednávky, a to nejen na e-shopu, ale vyprodává se i v obchodech, do kterých kosmetiku dodávám. Konkrétně je to až 250 kusů měsíčně.

Mám ale stále malovýrobu, chci, aby vše bylo čerstvé, a tak i suroviny kupuji v menších objemech. Většinou vyrábím šarži do sta kusů měsíčně (na e-shop, do obchodů s přírodní kosmetikou v Chebu, Poděbradech a Brně i pro jarmarky).

V Praze mě mohou klientky potkat na jarmarcích, třeba na PURE festu nebo LEMARKETU. Vybírám si ty, které mi sedí, mají příjemné vedení i kvalitní organizaci. A stanovila jsem si limit tří na jaře a tří vánočních.

DSC08671 kopieKdo jsou vaši zákazníci? Respektive zá­kaznice?

Moje ideální klientka je žena, které je přes 30 let. Podívá se do zrcadla a řekne si, co se jí to stalo... Přijde ten aha moment, kdy se rozhodne o svou pleť začít více pečovat přírodní cestou. Sama se věnuji i face józe. Nejsem lektorka, ale baví mě, že cvičením můžete pleť udržovat a na podobném principu funguje Florentine Cosmetics. Jak já říkám, moje produkty jsou face jóga friendly, příkladem je zmiňované sérum, protože se pomalu vstřebává.

Odkud k vám klientela nejčastěji přichází? Prostřednictvím online kanálů, nebo i prodejních akcí?

Nejčastěji to je na doporučení. Už mám svůj okruh stálých zákaznic, které se rády a často vracejí. Jsou nadšené, píšou recenze a doporučují mě
v rodině i svým kamarádkám.

Nabízíte i terapii Bachovými esencemi. V čem spočívá?

Prošla jsem kurzy první a druhé úrovně Bachova centra v Londýně. Autorem celého konceptu je doktor Bach a u nás obor přednáší Martina Taubrová. Jde vlastně o pomůcku pro psychickou pohodu, protože esence se míchají podle emocí. Opravdu fungují, nejde jen o placebo efekt, ale mně je trochu proti srsti dělat z nich business. Spíš je to moje záliba. Ráda tím lidem pomáhám, ale podnikatelsky tam nesměřuji. Soustředím se na kosmetiku a dlouhodobé budování firmy. Bachovy esence také hodně vycházejí z bylinek, ale zabývám se jimi především pro radost.

Chystáte teď nějaké produktové novinky? Nebo na co se v příštích měsících chcete zaměřit?

Říkám si, že už mám na moji kapacitu až moc produktů, ale stále něco nového vymýšlím. V červenci například přijdou na trh moje bronzery a k nim štětce, které mi vyráběla italská rodinná firma. Bronzery jsem vyvíjela asi rok a jde vlastně o multilíčidlo i na víčka a rty. Dále na začátek léta chystám tonikum, za kterým je podobně dlouhodobý vývoj. A už nyní vymýšlím hydratační gel na rty.

za odpovědi poděkovala Dana Halušková