KN6 5196Prosadit se v dnešní konkurenci doplňků stravy a smoothie nápojů není vůbec jednoduché. Značka Fua Fua ale podle všeho našla recept na úspěch, a to v imunity drincích, které vznikají podle vlastních receptur ve spolupráci s odborníky. Jejich základem je ovoce sušené mrazem, ale obsahují i zeleninu a extrakty ze superpotravin a jsou stoprocentně přírodní. Co dalšího hraje v jejich prospěch? To nám prozradily spoluzakladatelky značky Monika Šmejkalová a Jitka Fürst.

Kdy jste značku založily? A co znamená její název?

Monika: Za značkou stojíme tři, já se hodně zajímám o celostní medicínu, můj manžel Zdeněk je investor a Jitka se specializuje na budování značek a rozvoj nových produktů. Před dvěma lety jsme se potkali a odstartovala naše spolupráce. Nápad vzešel z toho, že naše dcera Elenka nechtěla jíst čerstvé ani sušené ovoce a zeleninu. Stravitelnou formou byl pro ni tedy pouze fresh džus a občas jsem jí dělala smoothie nebo přesnídávky. Do doby, než jsme objevili lyofilizované ovoce, které je sušené mrazem, a tak neztrácí cenné vitamíny. Dá se tedy říci, že naše imunitní drinky řeší reálný rodinný problém. A to, že si získávají čím dál víc příznivců, je pro nás příjemným bonusem.

Jitka: My jsme chtěli ovoce promítnout i do celé duše naší značky. Název jsme hledali několik měsíců a měli jsme více variant. A nakonec mě napadlo Fua, respektive Fua Fua. Po rešerši výrazů pro ovoce v různých jazycích jsem narazila na samojskou polynéštinu, kde se ovoce řekne „fua“. Jde tedy o ovoce na druhou nebo také znásobené ovoce, což přesně odpovídá našemu profilu, protože se snažíme právě ovoce v co nejsnazší a nejpřístupnější podobě zprostředkovat zákazníkům.

Monika: Zároveň je toto slovo úplně jiné než všechny ostatní názvy a souzní s naší značkou. Přece jen exotika k ovoci patří. Název jsme i testovali a u většiny lidí právě tento vyvolal nejvíce emocí.

W2Kdo je autorem receptury vašich imunity drinků? A jak vznikala?

Monika: Vývoj trval poměrně dlouho. Stále jsme vařili, míchali a testovali, a to přímo u nás v kuchyni. Nyní máme vyvinutých sedm příchutí, které pomáhaly vytvářet i naše děti, protože drinky jsou i pro ně a jejich kritický pohled nás hodně posunul. Kromě toho jsme ale zapojili do vývoje i řadu specialistů. Oslovili jsme tedy i známá jména, například cukráře Lukáše Skálu nebo různé sommeliéry, kuchaře, a dokonce i food blogerku z BBC Foods. Zároveň nám pomáhal i jeden barman a bylo zajímavé sledovat, jak různí odborníci vnímají chutě rozmanitě – například cukrář se zaměřoval na sladké a barman na pikantní.

Na začátku jsme museli překonat různé překážky, ale nebylo to nic, s čím bychom si neporadili. Spíš jsme se poučili a teď víme, na co si dát pozor. Zajímavé bylo například to, že se sušeným ovocem chutnaly drinky jinak než s čerstvým, které jsme zkoušeli původně. Již vyladěné receptury tedy bylo potřeba předělat. A nakonec jsme řešili opravdu miligramy, protože chuť je pro nás zásadní stejně jako složení.

Jitka: Přemýšlíme nad chutí od základů, proto třeba řešíme, co jde dobře dohromady s matchou, co její chuť vyzdvihne a jak zacházet s modrou spirulinou a dalšími superpotravinami. Kromě chuťového vjemu jsme se ale snažili také o zajímavou barevnou škálu, která nejen vypadá krásně, ale také vyjadřuje dnešní rozmanitost.

Sázíte na stoprocentně přírodní produkty z ovoce sušeného mrazem. To je to hlavní, čím se lišíte od konkurence?

Jitka: Pohybujeme se jak na trhu doplňků stravy, tak nealko nápojů, proto je poměrně složité vydefinovat přímou konkurenci. Od průmyslově vyráběných džusů se ale jasně odlišujeme, protože všechno máme opravdu jen a jen přírodní. Od běžných fresh džusů se odlišujeme zase vysokým obsahem vlákniny. Od klasických nápojů dlouhou trvanlivostí a snadnou přípravou. Od instantních nápojů nás liší absence přídatných látek a čistě přírodní složení. Doplňky stravy zase většinou nejsou přírodní a nemají vitamíny v nejpřirozenější formě, jako zákazníci najdou u nás. Usilujeme o to, aby Fua Fua přirozenou cestou dodávalo tělu energii a posilovalo imunitu.

Monika: Největší podobnost vidíme se smoothies. Ovoce v nich ale hodně rychle oxiduje a často je problém, že není úplně čerstvé. Chceme být víc než smoothies, i když si zakládáme na plné ovocné chuti a podobné formě nápojů, řadíme se do kategorie imunity drinků, které neobsahují jen ovoce, ale i například zeleninu, výtažky z ovoce nebo řadu superpotravin a koření. Mohla bych jmenovat acai, guaranu, extrakt ze zeleného čaje nebo výtažek z aceroly nebo šípku, ve kterých je hodně vitamínu C. Zkrátka jsme hledali to, co bude opravdu čistě přírodní bez jakýchkoliv nosičů. Žádné konzervanty, aromata, barviva ani doslazování nepotřebujeme (dokonce ani stévii nebo sukralózu), raději tam přidáme banán, mango, datle a necháme nápoje v jejich přirozenosti.

Wfuafua dozy 50Už jste naznačily, že chuť výrobků je pro vás velmi důležitá...

Monika: Ano, zásadní je, že v nich dominuje ovoce, zatímco zelenina a různé extrakty je spíš doplňují. Chuť každopádně vnímáme jako konkurenční výhodu, protože řadu zdravých a účinných nápojů chcete pít dlouhodobě a s chutí. Na Fua Fua se ale těšíte jako třeba na rituál před odchodem z práce, nebo naopak po příchodu domů.

Pro koho jsou imunity drinky určené?

Jitka: Může je pít celá rodina, takže je kupují jak maminky s dětmi, tak lidé, kteří pracují v kanceláři a jsou hodně zaneprázdnění, nebo sportovci. Velmi pozitivní ohlasy máme u generace Z, která kvituje i ekologický aspekt. Líbí se jí, že se díky nám méně plýtvá ovocem, a také je lákají výrazné barvy, a baví je i příprava a ovocná chuť. Dále nás ale chválí i senioři, kteří si naše imunity drinky dávají pro lepší trávení nebo pro snadnou formu konzumace. Výhodou je, že se dají zamíchat i do kaše nebo jogurtu. Starší děti mají zase přípravu jako zábavu a těší se, že se do ní zapojí. Našimi zákaznicemi jsou nejčastěji ženy, zejména maminky, které pečují o své rodiny a drinky kupují dětem, ale i svým mužům a rodičům.

Chystáte novinky?

Monika: Máme teď v prodeji novinku v podobě skleněných dóz, do kterých se vejde větší množství produktu. Spíš tedy pracujeme s tím, co máme, a zaměřujeme se na udržitelnost. Do budoucna připravujeme i nové příchutě a obohacené složení.

Jitka: Udržitelnost je pro nás důležitá. Zamezujeme plýtvání ovocem a zkracujeme tím logistické řetězce. Lyofilizované ovoce se snáze transportuje, protože je lehčí a méně objemné. Na novou dózu z biofotonického skla, které dobře chrání obsah, dostáváme skvělé reakce. Obaly pro naše produkty jsou velké téma, protože u mrazem sušeného prášku z ovoce řešíme jeho přirozenou hygroskopickou vlastnost (hodně absorbuje vlhkost), a třeba obyčejný papírový obal k důkladné ochraně nestačí. Dále se chceme víc zaměřit na superpotraviny a funkčnost nápojů. Zatím prodáváme výhradně přes e-shop, kde se nám zákazníci vracejí a jsou spokojení, takže máme velkou radost a motivuje nás to pracovat na dalších variantách.

za odpovědi poděkovala Dana Halušková