HlavníTěšit se na první okamžiky rána v přátelství s automobilem, vědět, že cesta do firmy nebo na obchodní schůzku za městem bude předehrou k báječnému startu pracovního dne. I tak by se dalo pojmenovat poslání dokumentu Manifest M.i. 21 automobilové značky DS. Vznikl na podporu designérů a vývojářů, kteří by v příštích letech měli aktivněji usilovat o to, aby zejména interiér aut jmenované značky byl ještě více nápomocen absolutní pohodě a vznešenému komfortu řidiče i posádky. Aby jízda nebyla stresující a vyčerpávající, nebo lépe, aby prvky nepohody za volantem dané vnějšími okolnostmi provozu byly tlumeny konstrukcí kabiny a takovým uspořádáním, které vyváží problémy, jež se na silnici vyskytují. Zcela prostě: aby jízda byla absolutním a krásným prožitkem. O podrobnostech jsem hovořila s Martinou Bedrnovou, DS Brand Director společnosti P Automobil Import s.r.o.:

V červnu DS Automobiles představila Manifest interiéru, který je výsledkem úvah o budoucnosti automobilů této značky. Co bylo cílem?

Manifest M.i. 21 je ukázkou vize stylu cestování, jež chce nabídnout jedinečný zážitek z komfortu, elegance a technologie; je to vize, která je základem positioningu značky DS Automobiles. Základem je i výzkum, který se ohledně vzhledu interiérů provádí mezi veřejností, a zhmotňuje tak i přání budoucích zákazníků, a zároveň se zde již přihlíží k legislativním a výrobním možnostem. V tom se tento nástroj – Manifest interiéru – liší od čistě koncepční tvorby automobilových designérů, kde koncept vozu je pouhým vyjádřením představ designérů bez napojení na samotné praktické využití.

Auta DS staví na zážitku z jízdy, komfortu a eleganci, ale také na nadčasových technologiích. Tato strategie se promítá i do vizí na příští roky. Jsou emoce opravdu tak důležité pro rozhodování o tom, jaký vůz si člověk pořídí?

obr1

 

Ano, zejména u značky DS je nákup vozu velmi emotivním procesem, vůz si naši zákazníci kupují, protože je silně oslovil svým stylem, svým příběhem, komfortem. Není to racionální volba, která pouze řeší potřebu mobility. Zákazník DS čeká více, čeká od našeho vozu doplnění svého životního stylu, životní pohody a naplnění potřeby individualizace, jedinečnosti a souznění.

Umění cestovat ve francouzském stylu – to by měly jednotlivé modely nabízet posádce dnes, ale i v příštích letech. Oč v budoucnu ještě půjde?

DS chce zákazníkům zpříjemnit cestování tak, aby i samotná cesta byla cílem, příjemným zážitkem, něco, na co se budou těšit, a vůz jim poskytne pro tyto vesměs pěkné prožitky dokonalé prostředí. Interiér vozu by měl být očištěn od rušivých podnětů, měl by nabízet hezké a jednoduché ovládání, na dotyk velmi přátelské materiály. Měl by svého uživatele obklopit jako jeho nejbližší bezpečný svět.

Ve zmíněném dokumentu se hovoří hlavně o tom, že se vývojáři a designéři budou snažit ještě lépe přetvořit prostor interiéru aut tak, aby bylo více místa pro posádku, aby vše okolo ní bylo ideálněji a ergonomičtěji uspořádáno, v optimální barevnosti. Lze tedy vytvořit ještě dokonalejší auto, než známe dnes?

Samozřejmě, že lze, to je základ lidského pokroku, že pořád můžeme jít dál a přinášet nová lepší řešení. Vždy je ale důležité, aby to bylo ku prospěchu uživateli auta, a ne jen pokrok pro pokrok, na tom si značka DS velmi zakládá, a proto všechny novinky nejprve testuje v teoretické, a později i praktické rovině, než se budoucí inovace projeví v sériové výrobě.

Tvary a barvy. Dva prvky, které významně ovlivňují člověka. Kudy půjde vývoj v tomto ohledu?

Vypadá to, že vývoj se bude ubírat směrem k ještě většímu prosvětlení kabiny interiéru a jeho celkovému pročištění, tedy mělo by ubýt hmoty a interiérům by se mělo dodat více lehkosti a prostoru. Interiér vozu se bude inspirovat světem nábytkové tvorby, abyste se v autě cítili pohodlně jako doma. Zároveň by se mělo směřovat k odstranění středových panelů pro větší prostor, změna by se měla týkat i přemíry displejů a ploch, které tyto prvky zabírají, a také zvukových HiFi aparatur, jež jsou nyní hodně složité a náročné na prostor. Změny se připravují i v osvětlení interiéru, které bude více ambientní. Celkově se vůz posune k větší eleganci a většímu propojení funkce a umění, estetická stránka bude mít vysokou prioritu. Každý si bude moci automobil více přizpůsobit, a vytvořit si tak své umělecké dílo, kterým se při cestách obklopí.

Ostatně, vy sama máte k designu hodně blízko. Jaké barvy mají při vytváření příjemného prostředí v automobilu rozhodující roli? A jaké máte ráda?

Já sama mám ráda barvy, které spolu ladí, nemusím velké kontrasty, vybírám si materiály a barvy, které vycházejí z přírody. A myslím, že i značka DS se ubírá tímto směrem.obr2

Zajímavou roli hraje i světlo v kabině, mělo by ho být co nejvíce. Čím ho tam lze přivést? Konstrukčními úpravami?

Ano, záměrem je přivést ještě více světla do interiéru, v úvahách je i možnost nechat světlo prostupovat dveřmi vozu nebo vylepšovat osvětlení uvnitř kabiny. Zde se přemýšlí o spojení zvukového a světelného zážitku, o což by se měla postarat centrální zvuková konzola doplněná o náladové osvětlení.

V manifestu se také uvádí, že vztah člověka a stroje byl přehodnocen. V jakém slova smyslu?

Člověk je dnes v automobilu přehlcen množstvím displejů a promítaných informací na mnoha místech interiéru. Nové pojetí by mělo snížit mentální přetížení a zbytečnost informací. Závod o velikost a počet displejů je výrazným trendem u všech výrobců. Po vypnutí však tyto displeje nemají žádnou skutečnou estetickou hodnotu. Jde o to najít technologii, která poskytne potřebné informace, aniž by to bylo na úkor kvality a půvabu. V rámci Manifestu M.i. 21 se testuje inovativní řešení pomocí projekce na pás, který může být buď neprůhledný pro zobrazení informací, nebo průhledný pro odkrytí materiálů.

Znamená to například, že toto pouto dostává až umělecké pojetí? Má manifest podpořit kreativitu vývojářů, ale tak, aby korespondovala s možnostmi praxe, výroby, materiálovými limity, bezpečností vozidel?

Ano, přesně tak. Tento nástroj projektuje krea­tivní nápady designérů blíže k praxi a zohledňuje zároveň i možnosti reálné výroby nebo právní limity.

Jak byste si představovala automobil budoucnosti? Měl by být třeba místem odpočinku, uklidnění namísto dnešního stresu na silnici? Místem, kde plyne čas v souladu s nastavením člověka, místem, kde řidič získá dobrou náladu?

V autě lidé tráví čím dál více času, a proto se vývoj a výzkum nyní zaměřuje stále více na pohodu na palubě. Abychom v autech jen nepřežívali nepříjemné cestování či čekání v kolonách, ale abychom tento čas strávili plnohodnotně a byl součástí našeho prožívání, přispíval k relaxu naší fyzické i duševní stránky, abychom se na cesty vždy těšili, odpočinuli si. A to si přeji i já.

A nechtěli bychom po automobilech až příliš?

Vzhledem k výše uvedenému si myslím, že určitě ne. Je potřeba být v tomto směru náročný a život v automobilu si maximálně zpříjemnit. Je to nedílná součást našeho každodenního existování. Vzpomeňme si na známé francouzské Savoir vivre – neboli Umění žít. A to chce naše značka DS umožnit uživatelům i na palubě našich vozů. Francouzi si umějí život zpříjemnit, ať už je to jedinečná francouzská móda a elegance, gastronomické zážitky, nebo mimořádný komfort a styl bydlení, a totéž můžeme mít i v autě.

otázky připravila Eva Brixi