80 tiskdataZuzana SedmerováČesko loni zaznamenalo rekordní úroveň vývozu. Na zahraniční trhy se navíc zaměřuje stále více našich společností. O rozvoj podnikání v nových teritoriích a internacionalizaci svých obchodních aktivit projevilo na jedné z největších tuzemských proexportních akcí, na Meeting Point CzechTrade v Praze v únoru, zájem 404 firem. S ohledem na tyto skutečnosti Ministerstvo průmyslu a obchodu i agentura CzechTrade očekávají, že i přes posilující korunu dojde u českého exportu v roce 2023 k dalšímu pozitivnímu vývoji.

Jmenované akce se zúčastnilo 52 ředitelů zahraničních kanceláří, nově zástupci z Filipín, Kataru, Arménie a země střední Ameriky a Karibiku, jako je Dominikánská republika, Kostarika, Panama nebo Guatemala. Jde o jednu z nejdůležitějších akcí roku na podporu internacionalizace českých firem. Konzultace s odborníky na jednom místě jsou skvělou příležitostí, jak získat cenné informace, které nejsou dostupné z žádných jiných zdrojů. Vzhledem k bohatým zkušenostem zahraničních kanceláří na daném trhu řeší firmy konkrétní investiční i exportní příležitosti, možnosti propojení s vhodnými obchodními partnery, ale také způsob komunikace, který je pro každý trh specifický.

Konzultace poskytly rovněž specialistky z Klientského centra pro export a Design Centra CzechTrade. „Po letošní zkušenosti s firmami mohu potvrdit, že si firmy uvědomují důležitost vizuální podoby značky nebo produktu,“ sdělila Zuzana Sedmerová, vedoucí Design Centra CzechTrade. Jí patřily i naše otázky:

Pomoc firmám s designem poskytuje CzechTrade již dlouho. Jaké jsou zatím
výsledky?

Podpoře průmyslového designu se Czech­Trade věnuje od roku 2008, kdy zařadil do svého portfolia služby, zaměřené na propojení profesionálních designérů s firmami s cílem posílit jejich konkurenceschopnost především na zahraničních trzích.
V této době vznikl také Adresář designérů, který je jedním z nástrojů podpory českých designérů. Zápis do adresáře je zdarma a lze do něj zařadit designéry působící ve všech kreativních odvětvích, jako jsou produktový a grafický design, oblast užitého umění, uměleckých řemesel, architektury nebo digitální komunikace.
Nejprve byla firmám poskytována podpora na analýzu stavu designu ve firmě. Prostřednictvím této služby bylo zpracováno více než sto případů. Od roku 2013 se nám daří získávat finanční prostředky z Evropských fondů, díky čemuž můžeme podporu designu výrazně rozšířit. Skrze interní projekt Design pro konkurenceschopnost jsme pomohli téměř 300 menším firmám, které tak mohly realizovat více než 400 design-inovací nebo nabídnout své produkty na prestižních veletrzích, zaměřených na interiérový design.
Salon Budapest naürodniü expozice DC CTOd letošního roku mají firmy možnost získat výrazně vyšší finanční podporu díky Design Credits. Jde o společnou iniciativu Ministerstva kultury a Design Centra CzechTrade, která je součástí Národního plánu obnovy. Firmy mohou žádat o dotaci na služby průmyslových designérů z Adresáře designérů CzechTrade. Dotace pokryje až 85 % nákladů na vytvoření nového designu výrobku, přičemž maximální výše příspěvku je 200 000 korun. Na letošní rok je alokováno deset miliónů korun a v této chvíli evidujeme dvacet žádostí o dotaci.

Kdo využívá vašich možností nejvíce? Menší a střední firmy?

V současné době si také české firmy začínají uvědomovat význam designu pro jejich business, ale zejména pro ty menší jsou služby profesionálního designéra velkou neznámou. Většinu našich klientů tedy tvoří právě malé a střední firmy, pro které jsou dotační nástroje určeny především. Větší nebo zkušenější podniky se na nás obracejí o podporu při pronikání na zahraniční trhy.

V jakém odvětví jsou požadavky na roli designu dnes nejzřetelnější? Kdo jej vnímá jako významný prvek v oslovení zákazníka?

CzechTrade se dlouhodobě zaměřuje na podporu průmyslového designu, který zahrnuje veškerou produkci, určenou pro sériovou výrobu. Proto jsou našimi klienty v oblasti služeb, zaměřených na design, výrobci napříč všemi průmyslovými obory. Přestože pojem design rezonuje zejména ve spojení s interiérovým vybavením nebo módou, jeho význam si začínají uvědomovat také ryze technická odvětví.

A je přístup strojařů stále ještě spíš konzervativní?

Českým výrobcům vysvětlujeme, že průmyslový design není umění. Design jde vždy ruku v ruce s vývojem nových technologií. Jeden bez druhého nemohou efektivně fungovat. Pokud chcete být dnes na trhu úspěšní, potřebujete kvalitní a technologicky vyspělý výrobek, který bude tyto vlastnosti demonstrovat i svým vzhledem. Průmyslový designér však neřeší pouze atraktivní vzhled, ale umí pomoci navrhnout produkt, který se dá vyrobit
kvalitně, udržitelně, bez zbytečně vysokých nákladů, a prodat za dobrou cenu. Úkolem průmyslového designéra je pomoci najít řešení problému. Jako příklad efektivního zapojení designéra do vývoje produktů bych uvedla firmu Linet, která také díky designu úspěšně prodává své produkty po celém světě.

Mohou s vámi spolupracovat také podnikatelé-živnostníci?

Naše služby mohou využívat všechny české subjekty, které se rozhodnou pro design-inovace a potřebují pomoci s vývozem svých produktů do zahraniční, bez ohledu na jejich právní formu.

S kolika designéry jste nyní v kontaktu?

Aktuálně máme v naší databázi téměř 150 designérů ze všech kreativních odvětví. Kromě produktových designérů zde firmy naleznou kontakty na architekty, grafiky či specialisty v oblasti digitální komunikace. Adresář designérů je dostupný na webových stránkách CzechTrade a propagujeme jej také prostřednictvím naší zahraniční sítě.

Připravujete pro klienty nějaké speciální akce v tomto roce?

Chystáme prezentaci českých šperkařů na veletrhu SIERAAD Art Fair v Amsterodamu. Jde o specifickou akci, zaměřenou výhradně na autorské šperky a bižuterii s důrazem na originalitu a jedinečnost. Na podzim plánujeme zopakovat účast na mezinárodní akci Blickfang ve Vídni. Jde o spojení prodejního veletrhu a networkingové akce s třicetiletou historií, na které se v loňském roce úspěšně prezentovalo 13 českých značek. Od letošního roku máme dvě novinky v nabídce individuálních služeb pro exportéry. Tou první je Design Trend Monitoring, který firmám umožní identifikovat světové trendy v oblasti designu. Firmám, které jsou těsně před zahájením sériové výroby, můžeme pomoci s ověřením jejich design-inovace na konkrétním zahraničním trhu. Kromě dotačních titulů, individuálních služeb a zahraničních akcí připravujeme pro klienty semináře, jejichž hlavním tématem je oblast design managementu. O všech připravovaných akcích se firmy dozví také na webu agentury CzechTrade.

Co má udělat firma, která by s vámi ráda navázala spolupráci a využila služeb?

Každému, kdo nám napíše nebo zavolá, poskytneme informace o nabízených službách. Kontakty jsou k dispozici na webových stránkách czechtrade.cz.

Je to zpoplatněno?

Mikov kolekce PocketVšechny konzultace, včetně pomoci s podáváním žádosti o dotaci Design Credits, poskytujeme zdarma.

Vyhledáváte i začínající designéry třeba ve školách s uměleckým zaměřením?

Začínající designéry oslovujeme například na Designbloku, jsme v kontaktu s UMPRUM a dalšími odbornými školami, které pravidelně informujeme o příležitostech pro jejich studenty. Také sledujeme různé soutěže a média, kde objevujeme mladé designéry, které následně propojujeme s firmami.

Design a manažerské povinnosti. Jak se to snoubí?

Moje práce vyžaduje správný mix kreativity a pragmatizmu. Předpokladem úspěchu je zkušenost s tím, jak design vzniká, s jeho specifiky. Designérům potřebujete rozumět a oni vám musí důvěřovat. Na druhou stranu je důležité nenechat se příliš strhnout emocemi a řešit věci pragmaticky.

Máte čas vnímat pěkné věci kolem sebe v každodenním shonu? Pořídila jste si pro své osobní potřeby nějaký předmět s obdivuhodným designem? Třeba květináč, kabelku, mixér?

Nemám ráda slovo „designové“, neboť vše má nějaký design. Rozlišuji spíš dobrý a špatný design, což nemusí být jen otázka vzhledu, ale i funkčnosti. Například židle, jejíž vzhled se mi líbí, ale špatně se na ní sedí, není podle mě dobrý design. Design pro mě dávno není jen to, jak nějaká věc vypadá, ale hlavně jak funguje. Osobně preferuji české značky a baví mě objevovat nové české designéry. Nedávno jsem si pořídila košili od Nikoly Zezulové, která navrhuje dámské oděvy a doplňky. Ranní kávu si nejraději dávám z porcelánových hrníčků od Jiřího Pelcla a v kanceláři mám květináče, které pro firmu Plastia na­vrhovalo studio WRKS.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi