Lenka MaškováLenka MaškováKaždý máme svůj kávový rituál trochu jiný. Někdo se bez lahodného šálku neobejde hned ráno, u snídaně. Jiný mu dává přednost dopoledne, v době plného soustředění na to, co se ten den od něj očekává. Další preferuje popíjení kávičky po obědě či pozdě večer, když u počítače dohání resty z minulého týdne. Někdo konzumuje kávu pro povzbuzení, lepší soustředění na práci, jiný jen tak, pro vlastní vnitřní pohodu či sdílení pěkných chvil s přáteli. Já oceňuji její vůni a hořkou chuť, které se snoubí s potřebou stále něco dělat a vymýšlet. Káva je mojí společnicí i kulisou a bývá se mnou ve chvílích krásných i horších.

Ne každý však ví, že s jeho denním potěšením, kávou, souvisejí i četné snahy o udržitelnost života na zemi, o odpovědné podnikání. Významným hráčem nejen na trhu kávy, ale i v právě jmenovaných principech je společnost Tchibo. Jednou z možností, jak se chovat odpovědně a podpořit životaschopnost kávového odvětví, je kupovat certifikovanou kávu. V Čes­ké republice se ročně prodá přes 1300 tun

fairtradové kávy a více než dvě třetiny z tohoto množství představuje káva Tchibo. To mimo jiné znamená, že za loňský rok dostali pěstitelé kávy od Tchibo ČR zaplaceno přes osm miliónů korun ve formě tzv. fairtradové prémie. Díky ní mohou pěstitelské komunity investovat do svého rozvoje, například budovat lepší infrastrukturu nebo zvyšovat efektivitu pěstování kávy.
V zemích, kde se pěstuje káva, se ale Tchibo angažuje i daleko důsledněji, protože problémy pěstitelů a ohrožení budoucích sklizní narůstají. Od roku 2009 realizuje program Tchibo Joint Forces, jehož hlavním cílem je pomáhat pěstitelům právě při přechodu na udržitelné pěstování kávy, díky kterému mají vyšší výnosy i kvalitnější úrodu, a řešit nejpalčivější problémy pěstitelských komunit, jako je například odklon farmářů od pěstování kávy z důvodu nízkých výdělků či generační výměny nebo vyčerpání půdy kvůli používání pesticidů a chemických hnojiv. Do projektu se již zapojilo a odbornými školeními prošlo přes 43 000 farmářů z devíti zemí v Americe, Africe i Asii.
Tchibo je jedním z největších výrobců kávy na světě a je vedoucí firmou na trhu pražené kávy na mnoha evropských trzích, včetně České republiky. V ČR také zaujímá přední pozici na
trhu kávového občerstvení a je rovněž jedním z největších mezinárodních maloobchodních prodejců. Své výrobky nabízí prostřednictvím vícekanálového distribučního systému, který tvoří síť kamenných prodejen Tchibo, internetový obchod a síť prodejních koutků ve vybraných prodejnách obchodních řetězců.
O strategii udržitelnosti jsem měla možnost hovořit s Lenkou Maškovou, která má právě tyto aktivity v České a Slovenské republice na starost:

Jak chutná udržitelná káva? Je z ní cítit závan emocí, vztah k lidem, kteří se na produkci takové kávy podílejí?

Věřím, že ano. Za každým šálkem udržitelné kávy je totiž opravdu velké úsilí spousty lidí, a to si možná málokdy uvědomujeme. Od farmářů, kteří bojují s klimatickou změnou a učí se pěstovat udržitelným způsobem, přes zaměstnance v pražírnách, kteří vybírají ten nejlepší způsob pražení pro danou odrůdu, až po baristy nebo naše prodejce v obchodech, kteří kávu s odbornou znalostí a zároveň láskou připravují.

Kdy se na půdě „českého“ Tchiba začalo o udržitelnosti více mluvit, kdy vznikaly první vize a strategie?

Měla jsem to štěstí, že jsem u toho zrodu sama stála, jsem totiž v Tchibo již více než deset let a po celou dobu se věnuji právě oblasti udržitelnosti. Pro Tchibo jako takové bylo odpovědné podnikání vždy součástí firemní kultury a plnohodnotná strategie odpovědnosti a udržitelnosti byla formulována již v roce 2006.

Kam jste od té doby postoupili?

Lenka maskova fotoTen posun je vidět na mnoha úrovních a vždy mám radost, když se ohlédnu zpět a porovnám to s tím, kde jsme dnes. Velký kus cesty jsme urazili právě třeba v oblasti podpory farmářů a jejich rodin díky našemu vzdělávacímu programu Tchibo Joint Forces®, který pomáhá farmářům zlepšovat jejich pracovní a životní podmínky – učí se chránit půdu a pěstovat bez pesticidů a chemických hnojiv, navazovat dlouhodobé obchodní vztahy, nebo se podporuje udržení a tradice pěstování kávy formou osvěty mladých rodinných příslušníků. Také se pomáhá ženám najít si extra příjem, aby se dokázaly uživit. Pracovním podmínkám se věnujeme i u lidí v továrnách prostřednictvím dalšího firemního programu WE. Obrovský posun jsme udělali rovněž v šíři našeho odpovědného sortimentu. Například již 98 % našich bavlněných textilií pochází z udržitelné produkce, používáme pouze kůži činěnou bez chromu a v naší nabídce naleznete řadu produktů z recyklovaných materiálů. Za velký úspěch považuji redukci obalových materiálů a přechod z plastových obalů spotřebního zboží na papír, čímž ročně šetříme 30 miliónů plastových sáčků. U textilních materiálů se hodně posouváme v inovacích, díky kterým zpracováváme lyocellová vlákna, kávovou sedlinu nebo ananasové listy.

Pamatuji se, že to nejsou jen kroky týkající se podpory těch, kteří kávu na plantážích pěstují a sklízejí, nebo zaměřující se na bavlníková pole. Zacílili jste kdysi i na výrobky ze dřeva. Jak se všechny tyto aktivity snoubí v jeden celek?

Ano, tím, že zákazníkům nabízíme tak široké portfolio zboží od kávy přes oděvy až po vybavení domácnosti, jsou i naše programy a projekty na poli udržitelnosti hodně pestré. Tak jako pracujeme s farmáři pěstujícími kávu, podporujeme a vzděláváme i pěstitele bavlny třeba právě provázením procesem přechodu na ekologickou a udržitelnou produkci a získání příslušné certifikace. Společným jmenovatelem všech těchto aktivit je udržitelnost v každé fázi produktového cyklu daného výrobku, tedy od jeho návrhu/designu přes zajištění surovin, výrobu až po distribuci a recyklaci.

A co vaše snahy doplňuje na regionální úrovni v České republice?

V České republice se zaměřujeme mimo jiné na to, aby odpovědnému přístupu k podnikání rozuměli v první řadě všichni naši zaměstnanci. A protože u nás se sice káva nepěstuje,
avšak bez šálku dobré kávy si mnozí svůj den neumíme představit, rozhodli jsme se globální linku vzdělávání přinést i sem k nám a podělit se o své know-how. V rámci projektu Laskavý šálek školíme zaměstnance a klienty sociálních kaváren v oblasti znalosti a přípravy kávy a komunikace se zákazníky. A v neposlední řadě také podporujeme místní komunity a neziskové organizace formou dobrovolnictví nebo odběrem jejich výrobků a služeb.

Na jakých projektech nyní pracujete?

Projektů je mnoho, jak na globální, tak i lokální úrovni. Velkou výzvu vidíme v cirkulární ekonomice. Pracujeme například na zajímavých inovacích v oblasti kávových obalů. Novinky chystáme i v rámci našich programů na podporu farmářů. Interně připravujeme komplexní „akademii udržitelnosti“ pro naše zaměstnance a vedle Laskavého šálku chceme rozjet i další lokální projekty, které v tuto chvíli procházejí fází posuzování.

Čeho byste praxí udržitelnosti rádi docílili? Zlepšení životního prostředí na Zemi, důstojnějších podmínek k práci pro lidi z jiných koutů světa nebo třeba jen uspokojivého pocitu jedince z toho, že udělal něco užitečného?

Dnes takovou praxi považuji za nutnost pro naše přežití, a to jak v přístupu firem, tak jednotlivců. A obě roviny, jak environmentální, tak sociální, jsou pro nás stejně důležité. Jako rodinná firma cítíme závazek převzít odpovědnost a podílet se na vývoji – a to znamená přispět k řešení těchto problémů nejen slovy, ale i činy. Je pravda, že se obecně více hovoří o tématech ekologických, která mají globálnější dopady, ale celá textilní výroba v asijských státech má tolik výzev, že i tam věnujeme enormní úsilí a investice do našich programů. Pokud nebudou mít lidé důstojné podmínky k životu, nebudou mít dostatečný zájem podílet se na společném úsilí zachránit tuto planetu.

Určitě jsou věci kolem vás, které vás nenechávají klidnou. Třeba odhazování plastových lahví v lese, pohazování nedopalků na chodníku, plýtvání jídlem v domácnostech...

Odpovědnost je moje hodnota, srdeční záležitost. Přesně, jak říkáte, mnohé věci mě nenechávají v klidu. Začít musíme všichni u sebe, a tím můžeme ostatní inspirovat. Třeba i zdánlivé drobnosti v rámci naší každodenní rutiny mají svůj význam a mohou ve finále hodně změnit, když se tak budeme chovat všichni. Sama se snažím myslet na to, abych si na nákup vzala svoje tašky a sáčky na ovoce a zeleninu. Dávám přednost produktům, které vznikly odpovědně. Nekupuji si již tolik oblečení a spíš jej lépe kombinuji, zajímají mě eko prostředky do domácnosti. Důležité je také v tomto směru již od útlého věku vést naše děti – třeba je učit třídit odpad nebo právě neplýtvat vodou či potravinami. Je skvělé, že zejména mladá generace má o udržitelná témata zájem, vkládám do ní velkou naději.

Kaüva 2Myslíte si, že tendence udržitelnosti i s ohledem na energetickou krizi v Evropě budou sílit?

Tato problematika má dvě strany mince. Na jednu stranu právě s ohledem na vývoj v posledních letech tlačí hrozba nedostatku surovin a potřeba ochrany planety spotřebitele ke změně chování a hledání nových udržitelnějších alternativ. Na druhou stranu energetická krize a inflace mohou ovlivnit spotřební chování směrem k nákupu co nejlevnějšího zboží bez ohledu na to, zda vzniklo s ohledem k lidem a přírodě, či nikoliv. Věřím však, že z dlouhodobého hlediska bude tendence k udržitelnosti zesilovat. A to i na straně firem. Tlaky na firemní náklady jsou nyní samozřejmě obrovské, a proto jsem moc ráda, že v Tchibo žádné ústupky či kroky stranou na cestě ke stoprocentní udržitelnosti nenastaly.

Jak tento pojem, tedy udržitelnost, vnímá průměrný český občan? Nemáte k dispozici průzkum na toto téma?

Průzkumy v této oblasti dělá pravidelně agentura IPSOS, se kterou jsme loni spolupracovali i my. Celých 78 % lidí si myslí, že odpovědný přístup k podnikání by měl být základní hodnotou každé firmy. Pro necelou polovinu (44 %) je to také něco, co zvažuje při nákupním rozhodování. Nicméně neznamená to, že by si byli všichni ochotni za takové zboží nebo služby nějak výrazněji připlatit. A ještě méně to vzhledem k současné ekonomické krizi lze očekávat do budoucna. Proto se snažíme zákazníkům cestu k odpovědnému chování co nejvíce usnadňovat, a třeba je i různými způsoby odměňovat, například zdánlivou maličkostí, jako je sleva na kávu do vlastního kelímku či dózy. A velkým tématem a úkolem je samozřejmě osvěta a vzdělávání. Jen málo lidí se aktivně a do hloubky o tyto věci zajímá a často si svůj obrázek o firmách a jejich odpovědnosti vytvářejí jen na základě reklamy, bez znalosti pozadí a souvislostí. Proto se dlouhodobě věnujeme informování a vzdělávání našich zákazníků a zapojujeme se i do projektů neziskových organizací i vládních institucí.

ptala se Eva Brixi