portZuzana BurešováRozpomínám se na to zcela přesně. Když jsem před pár lety poprvé využila pohostinství hotelu Port v Doksech na břehu Máchova jezera, upoutala moji pozornost žena, která se hostům věnovala během snídaně. Na tom by nebylo nic divného. To, co ji však odlišovalo od jakéhokoli jiného zaměstnance jakéhokoli jiného hotelu, bylo její zvláštní fluidum, jež prostoupilo celou restauraci. Štíhlá rusovláska plula mezi stoly, židlemi a lidmi, sem tam někoho oslovila, poupravila příbor na ubrousku, usmála se, zlehka se uklonila takovým tím zvláštním nevtíravým šik způsobem, zeptala se, jestli je vše v pořádku. A tak se nad prostorem určeným k nakrojení dne, včetně sluncem zalité terasy s výhledem na vodu, vznášel duch této profesionálky, která lidem servírovala pohodu v ráji s nádavkem té nejlepší nálady. Svou nenucenou vlídností dotvářela a propojovala atmosféru hotelu v ty okamžiky naprosto jedinečně a přesně tak, jak to dané prostředí vyžadovalo.

Pro mne to byl zážitek nade vše, byla to ta čtyřhvězda, která Portu dodávala to, co neuměl nikdo jiný. Bylo to sametové pohlazení spřízněné duše, které dávalo na srozuměnou, že je hotel připraven pro vaše lenošení, rozjímání, osvěžení, nová přátelství i poznání. Tehdy jsem jen tak sama pro sebe poznamenala: Tak bych si představovala šéfa hotelu. A čas se sešel s časem a Zuzana Burešová v roce 2021 nastoupila do pozice ředitelky hotelu doopravdy. Převzala žezlo po svém muži Vladimírovi, který provoz vedl vlastně od počátku, kdy objekt koupila společnost Regata Čechy, a.s. Bylo to před dvaceti lety.

Vy si prý pamatujete na začátky Portu...

Určitě ano, vždyť jsme s mým mužem byli jedněmi z prvních zaměstnanců. Otvíralo se 15. dubna 2002, od ledna jsme to tady s manželem chystali, myli, uklízeli.
Port je moje srdcovka. Společně jsme předtím působili v hotelu Horizont v Peci pod Sněžkou, který patří stejnému majiteli. Hledal se někdo, kdo má s hotelnictvím zkušenosti, kdo o něm něco ví, kdo se v nějakém hotelu již pohyboval, a pánové Šediví nám dali tuto jedinečnou možnost. Pamatuji tedy úplné začátky, rekonstrukci, přistavení druhého křídla, rozšiřování kapacity.

Věnovala jste mu tedy kus života. Dá se to tak tvrdit?

Ano, to je pravda. Také jsem se tu hodně naučila a učím se stále. Pravdou je, že jsme se velmi brzy dobře zapsali do povědomí veřejnosti, jezdí k nám hlavně rodiny s dětmi. O prázdninách býváme zcela vyprodaní. Počínaje hotelovými apartmá a konče jednotlivými pokoji. Máme to štěstí, že velká část klientely jsou ti, kteří sem jezdí opakovaně. A s chutí. S hotelem Port mám společné i velmi osobní okamžiky – v roce 2002 jsme tady s manželem měli svatební hostinu...

 M1A9814Nyní jste v pozici ředitelky hotelu. Co vás na tom baví nejvíce?

Nejprve spíš o tom, co mi chybí. Je to víc osobní komunikace s hosty, o kterou jsem dříve neměla nouzi a náležitě jsem si ji vychutnávala. Nyní přece jen více „řídím“, administruji, přemýšlím. Náruživěji tedy komunikuji se svým týmem, ale méně jsem na place. A co mne baví? Že je stále co zlepšovat. Že můžeme dát prostor naší kreativitě. Že je co dělat. Je to krásné.

A co vás někdy trápí?

Že nikdy nemáte hotovo. Nedá se zavřít a jít domů. Nikdy také nemůžete svým rozhodnutím uspokojit všechny, s tím se těžko smiřuji.

Jaký vztah máte k administrativě?

Jak ke které. Jestli mám vyplňovat dotazníky a nic to nepřinese, tak to „obtěžuje“, ale když za čísly vidíte užitek, pak i to má smysl.

Vnímáte sebe samu jako manažerku?

Snažím se to neřešit. Pro mě je vedení hotelu veliký úkol, obrovská zodpovědnost. Navazujeme na to, co bylo nejlepší, a rádi bychom se rozvíjeli dále.

Liší se ženský pohled na provoz hotelu od toho mužského?

Muži se na věc umí podívat i více přes čísla. To já úplně nedokážu, učím se to. Pro mě je prvořadý spokojený host, a pak teprve tabulka. Muži to umí skloubit.

Jak byste charakterizovala váš hotel v porovnání s jinými českými gastro zařízeními?

Jedinečně zdvořilým přístupem personálu k hostům, na tom skutečně stavíme celou naši strategii. Host u nás musí mít pocit výjimečnosti. Každý je pro nás individualitou. Musíme umět odhadnout osobnost ná­vštěvníka, a věřte nevěřte, snažíme se číst jeho myšlenky. Jde o to, aby si z pobytu odnesl více, než očekával. A vrátil se. Vymýšlíme také pořád něco nového. Půjčíme vám košík na houby v rámci ubytovacího balíčku Aktivní senior. Postavili jsme dvě dobíječky pro elektromobily...

Trávit léto u vody je programem mnoha Čechů. Vy jim nabízíte neskonalý komfort...

Nemluvila bych pravdu, kdybych tvrdila něco jiného. Opravdu se snažíme nabídnout vše, co jen můžeme. Letos v květnu jsme otevřeli například novou půjčovnu sportovních potřeb, která je pár metrů pod hotelem směrem k vodě. Pro zájemce to bude pohodlnější, navíc budou mít vše na jednom jediném místě. Půjčit si je možné cokoli od minigolfu, kol, elektrokol až po paddleboard, lodičku, katamarán... Je toho opravdu hodně.
Hlavní sezóna nám začíná od června, kdy ještě dobíhá tzv. firemní sezóna, hlavní nápor je vždy přes prázdniny, což je pochopitelné. Voda, koupání, sport. Hodně to ale závisí na počasí. Kdyby červenec propršel, bylo by to znát.

Dobré jméno však není jen o službách, ale také o jídelním lístku.

Dobré jídlo je významnou referencí hotelu. My se snažíme o takovou nabídku pokrmů, aby si vybral každý. Vždy je hodně zeleniny a ovoce. Vaříme podle sezónních surovin, spolupracujeme s místními dodavateli. Jsme léta zapojeni do projektu Czech Specials, což znamená, že podáváme mimo jiné typicky českou kuchyni, což si určitá část klientely velmi dobře pamatuje a spoléhá na to. Bohaté jsou naše snídaně i večeře, tím jsme prosluli.
Ale ráda bych zdůraznila, že posiluje skupina vegetariánů a veganů a jejich požadavky chceme zakomponovat do naší nabídky. Detaily zvažujeme, záleží však také na tom, jak bude náročné pro tuto skupinu strávníků vařit.
Prioritou jsou stále i děti, protože u nás pobývají celé léto, a jejich specifické stravovací zvyklosti bychom do jídelního lístku také rádi promítli.

Než jste zaujala pozici ředitelky, hotel jste důkladně poznala, pomáhala jste utvářet jeho image. Nyní jste manažerkou. Je to velký rozdíl?

IMG 8136Určitě ano. Vést hotel je především časově náročné. Každou chvíli vás něco překvapí, musíte to řešit. Ať jde o zásadní věci, nebo drobnosti. Musíte být stále k dispozici. A rozhodovat a přemýšlet, zda jste rozhodla správně.

Neutrpěl tím váš rodinný život?

Možná byste čekala odpověď, že ano, že je to hrůza. Ale hrůza to není. Jen je velmi náročné skloubit vše dohromady. Máme štěstí, že jsou naše tři dcery samostatné, jsem na ně náležitě pyšná. Jsou to skvělé holky. I když máma je máma a děti potřebují slovíčko a pohlazení, ať jsou malé, nebo větší. A i přes časovou náročnost vedení hotelu si na tyto velmi důležité a mně osobně velmi milé chvíle najdeme čas vždy.

Když jste sestavovala svůj manažerský tým, co jste brala v úvahu?

Sázím na profesionalitu a nadšení. Mám ráda objektivní pohled, snahu pomoci zvládnout to, co je potřeba. Ctím skromnost a houževnatost. Vážím si píle a oceňuji nasazení a vášeň. Zároveň se snažím ostatní pochopit. Být partnerem, nikoli nadřízeným. Jsem týmový hráč. Věřím, že každá potíž se dá vyřešit.

Máte kolem Máchova jezera svá místa? Koupání, procházky, hrady?

Jsem výletová, ať na kole, nebo pěšky mám ráda výhledy z Malého Bezdězu, vrchu Borný, odkud je vidět celé jezero, nebo vyjet na kole na hrad Houska, to je pro moje nitro
velký relax.

Hotel si letos připomíná 20. narozeniny a 10. výročí od přístavby. Oslavíte to?

Nehodláme připravovat žádnou bombastickou akci, spíše ta výročí budeme připomínat průběžně, zdá se nám to vůči veřejnosti přívětivější. Rádi bychom dvacetiny tedy oslavili přímo s našimi hosty a měli to na paměti po celý rok až do zimy. Udělat jednu velkou oslavu by mi přišlo líto. Celý rok 2022 tedy prolneme připomínáním si tohoto výročí. Máme k němu slogan: 20 let na vlně... Setkání s obchodními partnery se odehrálo 28. května, a součástí byla i plavba po jezeře na jedné z lodí společnosti Regata Máchovo jezero.

Čím vás výročí inspiruje?

Je to především nová výzva a vím, že bychom se měli ve všem, co děláme, posunout o kousek dál. Dvacetiny, to je taková radost, a desáté narozeniny od chvíle, kdy se hotel přistavoval, to je další potěšení. Stále se snažíme to tady vylepšovat, prostor rozhodně je. Letos jsme postavili již zmiňovanou půjčovnu, vyměnili v hotelové restauraci a na chodbách koberce, brousili jsme parkety, změnili jsme dispozici vinotéky. Doplnili jsme nové skleničky. Jsou to možná maličkosti, ale na těch stojí svět, jak se říká.

Co výročí znamená pro personál a pro vedení?

Více práce hlavně pro obchod a marketing. Potřebujeme být lépe vidět, třeba na sociálních sítích. Chceme cílit i na mladší generaci, na děti rodičů, kteří k nám jezdí. Z těch jejich dětí jsou již mnohdy také rodiče a my bychom byli upřímně rádi, kdyby se k nám další generace vracela stejně ráda jako ta předchozí.
P7137257Letošní rok je náročný pro všechny mé kolegy a za jejich práci patří všem veliké poděkování. První dojem je důležitý. Přála bych si, abychom umění kuchyně podávali s grácií a vědomím, co pohostinnost znamená. Aby hosté zaznamenali změny i v těch maličkostech. O tom jsme našim pracovníkům udělali nejedno školení. Jde mimo jiné o to, aby byli sebevědomější, jistější, když hosty obsluhují. Ti je pak přijmou s úplně jinou dávkou empatie.

Vstřícná komunikace je vám dána do vínku. Čím to, že tak ráda nasloucháte, rozpoznáváte, co by host rád? Neunavuje vás to?

Ani v nejmenším! Mě to baví, naplňuje, vede mě to dál! Je to krásné mít koho oslovit, být mu po boku, porozumět jeho přání, potřebě... Pro mě je to samozřejmost i radost zároveň. Vhodná komunikace k naší službě zákazníkovi patří. Musí se tu cítit jako doma, musí vědět, že o něj máme zájem. A že jsme tam, kde a kdy nás potřebuje. V tom je hotelnictví úžasný obor, dává příležitost k tomu všemu. Vlídné, nevtíravé, přesně v tom tónu, který neobtěžuje, ale pomáhá. Naučit se to je pro někoho velké umění, ale když k tomu máte předpoklady, vlohy a baví vás to, není většího potěšení!

Daří se Portu v tomto roce?

Loni jsme měli velmi dobré léto, to nadcházející by mělo být podobné. Alespoň podle čísel. I na jaře se dařilo. Odehrálo se u nás mnoho firemních akcí, takže jsme se vlastně ani nezastavili. A to je dobře. Samozřejmě otázkou je podzim a zima i to, co můžeme očekávat od covidu. Na podzimní měsíce se přesunuly některé firemní objednávky a neradi bychom je rušili.

Létem otevíráte sezónu, ale co tedy na podzim, v zimě?

Toto období patří zejména firemní klientele. Odehrávají se zde konference, školení, semináře, předváděcí akce, zpravidla býváme také vyprodáni. Otevřeno máme i o Vánocích, včetně Štědrého dne, takže si nemůžeme stěžovat. Samozřejmě během dvou covidových let to bylo i u nás složitější, ale i tak jsme si cestu k zákazníkovi našli. Snažíme se vymýšlet stále nové a nové programy, třeba před Vánocemi se ukázaly jako vyhledávané adventní plavby po Máchově jezeře, letos jsme se připojili společně s Regatou Máchovo jezero k velikonočním plavbám. V březnu jsme uspořádali již druhý hotelový ples. Na konci léta se stalo tradicí Vinobraní u Máchova jezera se spoustou soutěží a programem pro děti. Letos 28. srpna bude již 10. ročník.

Podzimní Port a malebná, ztichlá příroda láká k víkendovým pobytům, houbaření nebo rybaření. Poetická dámská jízda také není od věci.

Překvapení do budoucna? Můžeme čekat květinové záhony, hru vodotrysků, laskominy z vlastní cukrárny?

Nápadů je hodně. Plážové osušky k dispozici na pokojích, fotopoint s naším milým maskotem žabákem Portym, který letos slaví páté narozeniny. Rádi bychom například pomalu zrevitalizovali zahradu.

Určitě byste hotelu něco ráda popřála do další dvacítky...

Aby byl stále tím, proč si ho většina návštěvníků tolik oblíbila. Aby skýtal prostředí, kde si odpočinete, naberete síly, kde potkáte budoucí přátele, kde si pročistíte hlavu. Kde budete mít čas vnímat sami sebe, pokud budete chtít. Kde si v klidu přečtete knížku, na kterou jste neměli během roku čas. Kde v blízkém lese potkáte borůvkový ráj a vrátíte se myšlenkami do dětství. Kde zažijete slast koupání v jezeře, kdy vám starosti odplynou s první vlnkou jezerní hladiny.
Přála bych našemu hotelu, aby i nadále o hosty pečoval s otevřenou náručí a aby měl ty nejlepší reference. Dostatek personálu, který je rád, že může být součástí hotelu Port společnosti Regata Čechy. A já se vynasnažím, aby tomu tak bylo.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi