PU CZ BOTTLE GLASS 1 RGB LRPivo je národní nápoj Čechů, což stále víc platí nejen pro muže, ale i ženy. Přišly mu na chuť a zajímají se o jeho výrobu. A když k tomu mají vhodné prostředí, holdují mu víc než jejich mužské protějšky. V Plzeňském Prazdroji o tom vědí své, jak vyplývá z odpovědí Ivany Pavlíčkové, manažerky pro řízení talentů v této společnosti. Co ženám chutná, vědí nejlépe ony samy. Charakterizovala to výstižně Pavlína Kalousová, ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje.

Hlásí se k vám zájemkyně o práci v pivo­varu?

Ivana Pavlíčková: Za poslední čtyři roky se zdvojnásobil počet žen, které se považují za pivní expertky. Popularita piv u žen roste, 61 % tvrdí, že jim pivo chutná (to je jen o 13 % méně než v případě mužů) a rozdíl mezi oběma pohlavími se v posledních letech navíc stále snižuje. A rostoucí obliba piva mezi ženami se přelévá i do jejich zvýšeného zájmu o tradičně mužské obory spojené s výrobou piva. Z pivovarnických středních a vysokých škol Prazdroj v posledních letech přijímá téměř polovinu absolventek. S náborem talentovaných žen nám pomáhá i dlouhodobá spolupráce s potravinářskými fakultami a speciální tréninkové programy a stáže, které pro studenty a studentky máme. Řada z nich u nás pak zůstává i po absolutoriu. A všem nabízíme možnost sladit pracovní a rodinný život.

Ivana PavlickovaIvana PavlíčkováKolik žen u vás najdeme a na jakých pozicích?

Ivana Pavlíčková: Celkem nyní v Prazdroji pracuje třetina žen, stejné zastoupení mají i ve středním managementu a vedoucích pozicích. Cílem Prazdroje je tento podíl přirozeně zvyšovat a dosáhnout třetinového zastoupení žen do roku 2030 i na nejvyšších manažerských pozicích.

Čemu dávají přednost české konzumentky?

Pavlína Kalousová: U žen se ve spotřebě v poslední době výrazně prosazují piva nealkoholická, zejména ochucená. Minimálně jednou týdně si je dopřeje 29 % žen, o 11 % více než v roce 2016, jak ukazuje průzkum společnosti Kantar pro Plzeňský Prazdroj. Patříme mezi největší popularizátory nealkoholických piv v Česku.

To, že se okruh příznivců piva neustále rozšiřuje, jistě přeje i novým pivním chutím a produktům. Nebo se pletu?

Pavlína Kalousová: Opravdu, významně roste zájem o náš nealkoholický Birell, zvláště o jeho ochucené varianty. Loni jsme představili čtyři nové příchutě a zaznamenali jsme nový prodejní rekord. A také díky rostoucí poptávce žen se zaměřujeme na čepované varianty. Bylo to vidět i loni, kdy se i přes několikaměsíční uzavření hospod a restaurací zvýšil prodej čepovaného Birellu Pomelo Grep o 5 % a počet provozoven, které jej během letní sezóny nabízely, se zvedl dokonce o 16,5 %. Kromě nealkoholických piv ženy preferují při výběru piva ležáky, ale roste zájem také o tmavá piva či pivní speciály.

A chodí ženy s oblibou na pivo i do restaurací a hospůdek?

00 Pavlína Kalousova copyPavlína KalousováPavlína Kalousová: Možná vás překvapí, že podle průzkumu ppm factum si ženy pivo mnohem raději dopřejí v restauracích a hospodách než doma. Mohou si totiž u něj popovídat s přáteli. V tom se shodují s muži. Rozdílná jsou ale jejich kritéria při výběru podniku. U mužů podle dat Kantaru rozhoduje například teplota piva nebo správná míra. Ženy mají priority poskládané jinak: vede u nich vstřícnost personálu, čistota a útulnost interiéru a toalet nebo rychlost obsluhy. Na to, aby prostředí hospod bylo útulné a ženy se v něm cítily dobře, dává Prazdroj velký důraz.

Využívá toho váš marketing?

Pavlína Kalousová: Každoročně investujeme nejen do výčepních zařízení a vybavení restaurací, ale i do úprav jejich interiérů. Loni jsme vyčlenili desítky miliónů korun na vybavení zahrádek a letos to plánujeme zopakovat. Samozřejmě, až to situace umožní a hospody se znovu otevřou. Také jsme rozjeli ve spolupráci s architekty a hospodskými projekt na úpravy fasád a exteriérů provozoven. Odebíráme nadbytečné reklamy, děláme přehlednější značení, odstraňujeme polepy z oken, aby bylo vidět dovnitř, což preferuje většina hostů. Snažíme se tak spolu s hospodskými jejich podniky zpříjemnit uvnitř i zvenku, a to nejen pro ženy. A podle našich dat to funguje. Investice se Prazdroji vrací i tím, že ženy dokážou v pěkném prostředí strávit u piva více času než muži. To potvrzuje i průzkum Kantaru: žena, která si jde do hospody popovídat a na pivo, tam setrvá v průměru o 25 minut déle než muž.

za odpovědi poděkoval Pavel Kačer