DSC02247Martin StiborV Česku se ročně vyrobí tisíce tun korálků z nejrůznějších materiálů. Většina české produkce korálků a komponentů k výrobě šperků je určena na vývoz a míří do všech koutů světa. Tato orientace se ale vlivem koronavirové pandemie na dlouho změnila. Více napoví rozhovor s Martinem Stiborem, zakladatelem společnosti Korálky.cz, největšího e-shopu v Česku s komponenty k výrobě šperků:

Jak dnes vypadá v Česku korálkový business?

Korálkový (retailový) business je u nás stále relativně fragmentovaný. Jsou zde jednotky větších hráčů a desítky hráčů menších. Díky celkově malému trhu a postupné změně trendů v DIY dochází k dílčí konsolidaci a menší hráči s „core korálkářským“ sortimentem, kteří nejsou schopni flexibilně reagovat na změny trendů, postupně zanikají. Drtivá většina české produkce korálků ale míří do zahraničí, a to hlavně na americký trh.

Kdo u nás hraje prim?

Z globálního pohledu je jistě nejvýznamnějším českým výrobcem světoznámá PRECIOSA, jejíž jsme již dlouhá léta hrdými distributory a jejíž korálky tvoří významnou část našeho sortimentu. České rokajlové korálky mají v oboru dlouholetou tradici a vyvážejí se do celého světa.

Co a jak ovlivňuje domácí a světový trh?

Nejvýznamněji ovlivňují globální bižuterní trh pochopitelně módní směry, a to hlavně v segmentu DIY, který je na obrovském vzestupu doslova ve všech DSC09292odvětvích. Naopak sklo jako stěžejní materiál české produkce, potažmo skleněná bižuterie, je spíše na dlouhodobějším ústupu oproti alternativním, momentálně hlavně přírodním, materiálům, které jsou primárně importovány ze světa.

Mění se sortiment a vkus bižuterie a dalších výrobků?

Podle našich průzkumů vše nasvědčuje tomu, že se bižuterní a obecně DIY tvorba posouvá k trendu jednoduchosti a zároveň se vrací k přírodním materiálům. Složitější a náročnější designy nahrazuje minimalizmus a vlastní význam použitých materiálů. DIY trendy se také střídají o něco rychleji. Cíleně se snažíme tento vývoj sledovat a na základě toho tvoříme konkrétní roční produktový plán. To nám pomáhá přinášet na český trh unikátní sortiment doslova z celého světa, který také považujeme za svou klíčovou konkurenční výhodu.

Dá se ve vašem oboru už zmapovat, co způsobila pandemie?

Situace s koronavirem měla největší vliv na dodavatele z Asie, kde nástup pandemie volně navázal na svátky nového roku, kdy už i tak byla veškerá produkce skoro na tři týdny zastavená. Letos se ale produkce neobnovila a propad ve výrobě a zásobování se prodloužil zhruba o další měsíc a půl. To samozřejmě dramaticky postihlo jak výrobce v Asii, kteří nezískávali nové objednávky, tak jejich odběratele po celém světě, kteří nebyli na toto období dostatečně předzásobeni, včetně nás.
Co se týče českých výrobců, ti zaznamenali vliv pandemie ve formě masivního propadu poptávky z ostatních postižených zemí a kontinentů. Významným exportním trhem pro českou produkci je například trh americký, odkud se příliv poptávky dočasně téměř
zastavil.

A co znamenal covid-19 pro vaši firmu?

Pandemie způsobila primárně zavření kamenných prodejen, což naši firmu velmi citelně postihlo, protože k našim e-shopům provozujeme ještě čtyři kamenné prodejny. Následně jsme pozorovali i krátkodobý propad prodejů online, který se relativně rychle vyrovnal, a to zřejmě hlavně kvůli tomu, že lidé trávili podstatně více času doma a potřebovali se zabavit. A k tomu je samozřejmě ruční tvorba v psychicky náročnějších časech skvělou terapií.

Očekávají české korálkářské firmy velké ztráty?

Dopad pandemie postihne českou produkci v podstatě výhradně v podobě propadu celosvětové poptávky. Finanční ztráty zatím můžeme pouze odhadovat, v celkovém důsledku se jistě budou šplhat do miliónů korun. Otázkou pak zůstává, zda se po útlumu pandemie poptávka vrátí na své původní hodnoty, nebo zanechá v oboru nevratné změny. Středoevropský trh by této fatální síly sám o sobě nemohl dosáhnout. O budoucnosti českých výrobců tak rozhodne v prvé řadě vývoj situace na americkém trhu, který je stěžejním importérem české korálkářské produkce.

Kudy vede cesta z krize?

Sázíme hlavně na správnou přípravu na období po krizi. Samozřejmě jsme realizovali určitá krizová opatření, ale zároveň jsme zintenzivnili práce na projektech na pozadí firmy, ke kterým se nám takto nechtěně uvolnila lidská i mentální kapacita. Snažíme se balancovat krizová opatření tak, aby nám obnova běžného provozu netrvala příliš dlouho. Plánujeme tak představit první produktové novinky už na letní sezónu, která je pro náš business relativně důležitá, a následně už počítáme s plnohodnotnou sezónou vánoční.

za odpovědi poděkoval Pavel Kačer