modaJulie Hendrychová (vpravo)Móda je mocná čarodějka. Je to ona, která určuje, jak se bude svět tvářit, oblékat, jakým barvám dá přednost, jaké vůně nás budou provázet, zda se budeme cítit mladí, nebo usedlejší, zda budeme pod tlakem, nebo zůstaneme sami sebou. Móda je business, obrovská příležitost i ztracená Popelka. Podléhat jejím trendům, nebo ne? Inspirovat se? Potěšit se? Někdy i to stačí. V České republice vyvíjí aktivity Národní komora módy ČR. Na duben chystá velkou prezentaci tvůrců. Julie Hendrychové, její prezidentky, jsem se zeptala:

Pro Národní komoru módy ČR bude duben náročným měsícem. Co všechno se chystá?

Ano, to je pravda. Připravujeme mezinárodní Týden Módy ČR 2019. Jako člen mezinárodní módní organizace jsme pozvali i ostatní členské společnosti. Čekáme na jejich odezvu. Věřím, že se do České republiky jejich zástupci přijedou podívat.

A co to pro české módní tvůrce bude znamenat?

Našim návrhářům, kteří se zúčastní Týdne Módy, garantujeme dvě věci ve smyslu: prezentuji se doma na módní scéně, což má své přednosti, mohu na sebe dobře upozornit. Půjde o mezinárodní prezentaci pomocí našich PR aktivit a sociálních sítí i prostřednictvím veškerých našich zahraničních kontaktů. Dále platí, že české módní tvůrce, kteří se zúčastní této akce, budeme upřednostňovat při výběru účasti na jiných módních událostech v zahraničí. Podmínky jak pro členy, ale i nečleny Komory Módy jsou velice výhodné. Je to možnost pro všechny, kteří se rozhodnou spolupracovat s námi. Máme co
nabídnout.

shutterstock 166177640Mohou se zúčastnit i zájemci – manažeři a manažerky z firem, které vyrábějí oděvy, prádlo, obuv, doplňky?

Preferujeme české firmy a informujeme jejich vedení o Týdnu módy. Nabízíme spolupráci. Tuto prezentační akci připravujeme proto, abychom dali příležitost domácím firmám, výrobcům, kteří tvoří českou módu nebo jsou s ní propojeni.

Jaké příležitosti bude nabízet akce mladým tvůrcům a jaké výzvy zde mohou hledat ti starší a zkušenější?

Akce nabízí mladým módním tvůrcům prezentaci za minimální poplatek, publicitu, a jak jsem naznačila, také možnost se zúčastnit dalších módních konkurzů a setkání v zahraničí na základě našich smluvních vztahů. Naše podmínky jsou stejné pro všechny české módní tvůrce. Chceme a snažíme se být v kontaktu a pozorně jim naslouchat, znát jejich potřeby a zájmy. Každý je osobitý, jiný, originální. Je na čase se začít chlubit s českou módní tvorbou v zahraničí. Máme co ukázat. Myslím si, že na domácí půdě by se o českých módních designérech mělo více psát, také je co dohánět v legislativě, která se této oblasti týká. Inspirací pro všechny by mohli být zahraniční nákupčí.

Jaký má projekt mezinárodní dosah?

Jako člen EFC jsme napojeni na 27 evropských módních organizací. Pomocí sociálních sítí, módních organizací a skupin.

Co vám na našem módním trhu chybí?

Určitě více otevřenosti módních tvůrců. Také schází spolupráce navzájem. Společně bychom dokázali mnohem více a přišli bychom na mnoho dobrých věcí. Osobní rozhovor je to, co dává možnost otevřít některé problémy a hledat cestu, jak to vyřešit. Velmi postrádám zájem nejrůznějších institucí o módní tvorbu. Móda je umění, emoce a obchod. Jako každý obor má svoje problémy. A problém je od toho, aby se řešil. V zahraničí to funguje jinak, tam jsou k místním tvůrcům vstřícnější. Věřím, že u nás se vše časem změní. Chybí mi propracované módní právo. Ke změně pohledu na věc by měl napomoci i náš Týden módy ČR 2019.

připravila Eva Brixi