DSC 6565Slova o tom, že nastal čas podívat se na českou módu stejným pohledem jako na sport či film, tedy jako na prestižní odvětví, které má svou hodnotu a mezinárodní potenciál, přednesla před několika lety zakladatelka Národní Komory Módy ČR a její prezidentka Julie Hendrychová. Zdůraznila tehdy, že mimořádná pozornost by se měla věnovat mladé generaci a také jejímu prosazování za našimi hranicemi. Praxe potvrdila, že měla pravdu. Činnost se od té doby košatí. Jak, o tom právě Julie Hendrychová:

Móda je fenomén, který se snad víc než cokoli jiného dotýká našeho životního stylu, úspěchů i prestiže. Hýbe businessem i lidským sebevědomím. Objevuje osobnosti, pracuje s emocemi a nejnovějšími vědeckými poznatky. Ovlivňuje náš život možná více, než si dokážeme představit. Jakou roli má na půdě módního průmyslu Národní Komora Módy ČR?

Naše Národní Komora Módy ČR vznikla před sedmi lety v Praze. Jako sdružení, jehož prvořadým posláním je podpořit a prezentovat
českou módu, tradice, kreativní ekonomiku a intelektuální kapitál, který svojí tvorbou zosobňují zejména mladí čeští návrháři. Chceme prosazovat nejlepší praxi a také svůj etický kodex, vytvářet prostor k široké profesní diskuzi a podporovat uplatnění českých tvůrců na mezinárodní platformě.

Rozvedla byste to podrobněji?

Česká móda i český módní průmysl si zasluhují větší ucelené pozornosti, než se jim dosud dostávalo. Před lety jsme byli v jistých směrech, tradici i výrobě svým způsobem velmocí, i když to někdo nerad slyší. Měli jsme vynikající návrháře, sledovali jsme trendy, uměli utkat skvělé materiály, střihy byly propracované, a také medializace tohoto odvětví nebyla zanedbatelná. Začátkem 90. let se mnohé změnilo, a móda jako taková se stala spíše záležitostí jednotlivých špičkových, zavedených designérů, butiků a měnícího se životního stylu. Zaniklo mnoho továren, rozpadly se organizace, které měly s módní tvorbou hodně co do činění, trh ovládal do značné míry dovoz levných materiálů, prádla i oděvů, kabelek, obuvi, doplňků. Tomu podlehlo nákupní chování i vkus zejména mladé generace. Postupně nastal čas se nad tímto stavem zamyslet a hledat řešení, změnu.

Tedy?

V našem pojetí třeba nastavit platformu ku podpoře české módy, vyzdvihovat prestiž českých designérů a módních značek doma i v zahraničí, navazovat perspektivní partnerství napříč odvětvími, státy, odborníky.

modaCo říkají stanovy Národní Komory Módy ČR?

Své členy chceme podporovat například v podnikání a investování. Rádi se ujmeme vzdělávacích aktivit, na tom nyní usilovně pracujeme. Budeme se snažit využít evropských fondů, které našemu záměru mohou posloužit. Národní Komora Módy ČR rovněž ochraňuje zájmy svých členů v kontextu evropské spotřebitelské módní politiky, v obchodě a strategiích. Velice se zasazujeme o podporu mladých módních tvůrců do 30 let v jejich profesionálním rozvoji a ukazujeme cesty, jak využít právě pro jejich podnikání evropské peníze. Neméně podstatné je zabezpečit i mediální podporu našich aktivit v Česku i v zahraničí, prezentovat členy na vybraných setkáních módních tvůrců, na konferencích a odborných seminářích.

K tomu ale budete potřebovat i globální zázemí...

Proto se Národní Komora Módy ČR stala členem mezinárodní organizace EFC (European Fashion Council), výboru prezidentů, právního výboru a investičního výboru EFC. Přijetím a členstvím v Evropském Módním Výboru jako jediná česká organizace má možnost prezentace a ocenění českých módních tvůrců na globální úrovni, přístup k informacím o mezinárodním módním businessu.

Jaké z toho plynou pro vaši komoru povinnosti?

Máme za úkol koordinovat přípravu legislativy a implementaci evropského práva v působnosti módního průmyslu a zahraničně módní politiku ČR ve vztahu k jednotlivým státům EU. Máme rovněž pravomoc ke sjednávání obchodních a ekonomických dohod. Realizujeme obchodní a ekonomickou spolupráci s EFC i s jinými organizacemi zabývajícími se módou na úrovni Evropské unie i ve světě.

Zmíníte projekty, které vás dnes reprezentují?

Za sedm let naší práce se nám ukázalo, že zaměření na mladé módní tvůrce ze středních, vyšších a vysokých škol, ale i na kreativce ze široké veřejnosti přináší nemalé výsledky stejně jako práce s dětmi.
Například soutěž Diamond Fashion Talent vyhlašujeme od roku 2012 každým rokem pro dvě kategorie, děti od 6 do 10 let a děti od 10 do 15 let. Malují oděv podle svých představ, obrázky se vyhodnocují. Loni zvítězila slečna Kristýna a právě letos v prosinci bude Česko reprezentovat v rámci mezinárodní edice v Týdnu módy v Praze. Od roku 2014 je projekt zařazen do aktivit Evropského Módního Výboru, a tím se stal mezinárodním. Zkrátka líbil se.
Další aktivitou je Diamond Fashion Designer, což je kreativní inovační program určený studentům středních, vyšších a vysokých škol do 24 let. Vyhlášen byl na Mezinárodním veletrhu World od Beauty and Spa 2011. Na tomto poli máme jasné výsledky. První historický vítěz Josef Konečný byl v roce 2013 zařazen mezi TOP 10 mladých módních tvůrců EU.
Například vítězka za rok 2013 Ludmila Rosová byla zařazena mezi prvních 10 mladých módních tvůrců EU pro rok 2014. Jakub Ručka, vítěz roku 2015, dokonce vyhrál i další soutěž Fashion Talent a reprezentoval ČR v mezinárodním projektu European Fashion Talent v Srbsku v rámci spolupráce Národních Komor Módy Česka a Srbska. Anna Skopcová, vítězka roku 2016, se stala i vítězkou Fashion Talent v roce 2017 a předvedla svou tvorbu na Týdnu módy NKMódy ČR 2017 i na mezinárodním festivalu Poklad Národa – Fashion Interdiamond letos v květnu. Tereza Broklová, vítězka roku 2017, uspěla s výjimečnou kolekcí pro Plus size fashion v loňském roce, a navíc byla její tvorba prezentovaná a odměněna cenou na Týdnu módy ČR. Bude nás zastupovat v roce 2019 na soutěži Evropského Módního Výboru.

Plus size, to zní lákavě a lehce tajemně...

Trochu se musím pochlubit. Byl to můj nápad, který vzešel z letité situace na trhu – korpulentnější ženy stále těžko shánějí pěkné, elegantní oblečení. Náhodné setkání s ředitelkou soutěže Miss Prima křivky v roce 2015 Markétou Zámysickou dalo podnět k vytvoření právě tohoto projektu. Historicky první kolekci navrhla členka NKM a renomovaná návrhářka Jiřina Tauchmanová právě pro finále Miss Prima křivky v roce 2016. Pro
rok 2017 byl vytvořen nástěnný kalendář finalistek této soutěže. Kolekce měla velký ohlas a oceněna byla Evropským Módním Výborem.

Čeká vás stěžejní akce, a to Týden módy Czechia Fashion Week...

Bude to velká událost pro český módní průmysl. Poprvé jsme o tomto projektu informovali již v roce 2014, kdy se na dnech módy Serbia Fashion Week v Srbsku objevila naše módní návrhářka Jiřina Tauchmanová. Vyhrála první místo a byla vyhlášena designérem číslo jedna v Evropě. Navíc byla zařazena mezi TOP 10 módních tvůrců světa, jako jsou například Oscar de la Renta nebo Carolina Herrera. Na jaře roku 2014 naše komora prezentovala českou módu v Srbsku, kde byla podepsaná dohoda o spolupráci mezi komorami módy s tím, že se bude pravidelně uskutečňovat „výměna“ designérů. V listopadu 2015 jsme byli pozváni na třicetiletí německé módy. A rok 2017 byl pro NKM zlomový. Nové stanovy nám ukládají jako prvořadou povinnost prezentovat činnost doma i v cizině. Proto vznikl nultý ročník Czechia Fashion Week, odehrál se loni v říjnu. Potěšila nás účast prezidentky Evropského Módního Výboru N. Valeva a viceprezidentky S. Miller. Přijela také předsedkyně Rumunského Módního Výboru A. Balan, výkonný ředitel Bulharské Komory Módy K. Stoilov, představitelka Národní Komory Módy Srbska, a módní návrháři z těchto zemí.
Letos se odehraje Týden módy ve dnech od 3. do 8. prosince v pražském hotelu Olšanka. Budeme prezentovat módní tvorbu mladých českých autorů, přijedou samozřejmě i zahraniční tvůrci. Uskuteční se výstava 100 let české módy, mezinárodní výstava fotografií z módního prostředí a bude také zasedat Evropský Módní Výbor. Zdůraznila bych, že v rámci této události se budou prezentovat výhradně české firmy a české výrobky, ať již jde o prádlo, oděvy, bižuterii, šperky, boty, kabelky, kosmetiku, parfumerii.
Při této příležitost chceme představit nový projekt NKMódy a další myšlenku, a to o age managementu. Je to o ženách nad 50 let, které pracovaly v českém módním průmyslu. Ráda bych jejich zkušenosti shromáždila a dala podnět k zúročení. Stále je to významné know-how, které si zaslouží renezanci i praktické využití.

připravila Eva Brixi