Dagmar Smrcinova copy copy copy copy copy copy copy copy copyKaždý okamžik dne je příležitostí něčeho dosáhnout. Velkého sportovního výkonu, může to být dobrý skutek, start další etapy profesní kariéry, rozluštění hádanky v podobě osudového rozhodnutí. Ing. Dagmar Smrčinová, Ph.D., marketingová a projektová ředitelka společnosti 4ISP s.r.o. z Úval u Prahy o aktivní části svého života rozhodla do velké míry díky intuici. Ta jí napověděla, že krok, který se chystá udělat, bude správný. V českoněmecké společnosti prodávající čínské a holandské stroje našla atraktivní prostok seberealizaci.

Jak byste charakterizovala firmu 4ISP operující v České republice? Kdo je vlastníkem a s jakou vizí pracuje?

Firma 4ISP je rostoucí život, který si jde za svým cílem – stát se významnou firmou celoevropského rozsahu. A s tím souvisí i náročná práce na vnitřních postupech, standardech a stálém růstu zaměstnanců. Nic by však nešlo bez kvalitní obsahové náplně a klíčového sortimentu. I ten musí růst a vyvíjet se – držet 

 krok s potřebami zákazníků a legislativou. 

A co je naším produktem? Laserové a CNC stroje pro průmysl, doplňkově také pro české a slovenské školy a kutily. Cílem je nenabízet jen zařízení, ale postarat se také o spokojenost zákazníka – proces výběru stroje podléhá přísným pravidlům zjištění skutečných i výhledových potřeb (pro zjištění reálnosti návratnosti hodnoty zařízení) a testování aplikací a materiálů budoucího uživatele. Každý má jiné nároky a jiný cíl. Kvalita pro jednoho může být nedostatečná pro druhého. A to je úkol obchodníků – správně vést komunikaci se zákazníkem a nesměřovat k prodeji za každou cenu. Důležitý je zákazník a s tím dlouhodobé budování jména společnosti, a nikoliv okamžitý zisk.
Devadesátiprocentním vlastníkem je německá firma Charlie A3/94, resp. její jediný majitel pan Ing. Calr Fruth, který je klíčovým investorem a kromě dílčích zpráv o meziročním vývoji se do každodenního běhu firmy příliš nezapojuje. A desetiprocentním vlastníkem je náš druhý jednatel Pan Tůma, který je nositelem stěžejních myšlenek a rozhoduje o všech obchodních záležitostech firmy.
Mým úkolem je přivést myšlenky k životu. Tedy je vyslyšet, zvážit jejich reálnost, udělat základní analýzu a vybudovat tým, který je dotáhne do úspěšného konce. Aktuální projekt v hodnotě zhruba 200 mil. Kč se týká vybudování největšího laserového a CNC předváděcího a prodejního centra v Evropě – Eurazio center. Nervozita vrcholí, o prázdninách budeme otevírat pro veřejnost. Zcela nově vybudovaný objekt zaměřený na jedno – předvést zákazníkovi stroj v praxi ještě dříve, než se rozhodne si ho pořídit. A nejen malé stroje, ale i lasery pro těžký průmysl či šperkaře.

strojKde a při jaké příležitosti jste se s firmou seznámila a co rozhodlo o tom, že jste se stala osobností managementu?

Firma je od prvopočátku do současnosti hodně interně provázaným subjektem. Máme tu celou řadu spolužáků, životních kamarádů, sousedů, a dokonce i partnerů. A to je i můj případ. V bývalé práci jsem cítila, že potřebuji zásadní životní změnu a dala jsem na pocit a osud. A osud mi přinesl nabídku, od spolužáka ze základky. Tehdy jsem souhlasila se čtyřdenní služební cestou do Hongkongu. A to byl klíčový moment. Vidět celý začátek procesu, tedy typování produktů k prodeji, kontrolu kvality, způsob jednání a k tomu možnost strávit spoustu času v dopravních prostředcích na diskuzi o cílech, vizích, aktuálním fungování, ale také obavách firmy s tehdy čtyřmi zaměstnanci. Rozhodnutí bylo jednoznačné, důvěřovat vlastním pocitům a využít výzvy moci budovat na vlastní zodpovědnost firmu, resp. vnitřní část firmy. Otázka zboží a obchodu není pro mne výzvou ani silnou stránkou a je a i zůstane vždy věcí pana jednatele.

V Modleticích u Prahy, jak jste naznačila, vyroste největší show room ve střední Evropě pro laserové stroje, řezačky, frézky, a to právě pod taktovkou 4ISP. Částečně již funguje a brzy bude oficiálně zahájen plnohodnotný provoz. Co vše se zde bude odehrávat a komu bude centrum sloužit?

Máte pravdu, že půjde o největší showroom minimálně ve střední Evropě. Permanentně zde bude přes 80 strojů pro všechny aplikace a rozsah výroby, které nabízíme. Všechny tyto stroje budou připraveny zpracovávat materiály, které si zákazníci s sebou přivezou, případně z našich zásob. Okamžitě tak uvidí názorně možnosti, jaké při výběru parametrů stroje mají. Vzhledem ke strategickému umístění Prahy se také těšíme na zákazníky z celé Evropy, kteří si budou chtít stroje prohlédnout a vyzkoušet před jejich zakoupením, ale ve své zemi tuto možnost především u větších profesionálních strojů nemají.

Máte za sebou úspěšný rok 2017, například jste vstoupili na ukrajinský trh a do Pobaltí. Kde a v jakých oborech vaše zařízení najdeme?

Je to popravdě velmi široká škála. Ať už je to ekologický popis výrobků, výřez a bezchemická aplikace vzorů u textilu, kůže či gumy, výroba prototypů, přesná výroba raznic a matric, výroba módních doplňků a průmyslových komponentů z plastů, dřeva, plsti, lepenky a dalších materiálů, umělecké obory, nebo třeba přesné výrobky z kovových profilů či desek, jejichž hrany nepotřebují další úpravy. Máme i zákazníka, který si postavil celý výrobní proces modulárně a flexibilně bez ztráty času stroje (vláknový řezací laser) plynulým přechodem mezi výrobou jednotlivých komponent. Ještě klíčovější pro nás byl vstup na německý trh; v prosinci 2017 jsme totiž otevřeli v Německu dceřinou společnost a vytvořili tým zaměstnanců operující na dvou showroomech, kde se zákazník může setkat se „zmenšeninou“ Eurazio centra.

tovCo vás čeká letos jako specialistu-distributora vláknových řezacích laserů? V jedné z tiskových zpráv jste uvedli, že byste rádi věnovali rovněž více pozornosti jednotné komunikaci firmy, marketingu spojenému s propagací kvality, prezentaci na veletrzích.

Ano, to je důležité, během růstu nezapomínat na sebe samé. Protože špatně fungující tým by mohl své emoce přenášet na okolí, a to je špatně. Veletrh je jedním z nejtypičtějších teambuildingových výletů firmy. Do zorganizování stánku s několika funkčními lasery a CNC stroji na jednom veletrhu je zapojeno nějakým způsobem vždy skoro poloviny firmy (s růstem firmy se zvětšují naše veletržní stánky a také stroje, které vystavujeme). Takový společný týden až deset dní v zahraničí dokáže tvořit přirozený tým. A jelikož veletrh je náš klíčový nástroj k setkávání se zákazníky, přenáší se tento náš
teambuilding také na okolí. A je to znát, k nám na stánek lidé chodí rádi a rádi se vracejí. Letos se účastníme přímo devíti veletrhů. Z toho jsou tři v ČR a jeden na Slovensku. Největší stánek má 600 m2 (Euroblech v Hannoveru). Na MSV v Brně již třetím rokem vybudujeme expozici ve vlastní hale Y. A to je výzva, mít celou halu pro sebe – 440 m2 a na pět dní v ní zařídit život s pohodovou atmosférou při neskutečném pracovním tempu.

Jistě na letošním MSV představíte novinky...

Naše účast na tomto veletrhu se již v podstatě stala novou tradicí firmy. V posledních letech jsme vzhledem k obrovskému zájmu návštěvníků a v rámci naší snahy vycházet jim vstříc a prezentovat co nejvíce novinek přikročili k podstatnému navýšení výstavní plochy a obsadíme, jak jsem již naznačila, opět celý pavilon Y. I letos plánujeme ukázat novinky v oblasti plošného i profilového řezání kovů laserem, gravírovacích laserů, frézek atd.

Pyšníte se zákaznicky orientovaným servisem. Na jakých principech funguje?

Svým zákazníkům nabízíme celou škálu služeb na míru. Začíná to prvotní konzultací nad požadavky klienta ohledně nejvhodnějšího řešení pro dané specifické workflow (jaké jsou zpracovávané materiály, potřebná kapacita, umístění, hlučnost, filtrace atd.). Velmi kladné ohlasy máme také na zajištění financování, úpravy strojů na základě specifických požadavků zákazníka ještě před jejich dodáním a možnost zapůjčení stroje po dobu opravy stroje zakoupeného. Samozřejmostí je zajištění dopravy stroje, jeho instalace a zaškolení obsluhy. Velký důraz klademe na flexibilní záruční i pozáruční servis.

Specialista na prodej laserů, v jehož středu se nachází žena. Čím vás obor uchvátil?

Od jakživa se lépe cítím v pánském kolektivu, být spíše klukem než holkou. Nicméně s přicházejícím věkem ve mně roste i ta ženská část duše, a naopak si nyní užívám pozici ženy uprostřed převážně pánského kolektivu. I když za každou ženu, která v týmu přibyla, jsem vděčná. Přeci jen pánové mývají své zvyky udržování pořádku a jedna žena buď může zavřít oči a zacpat nos, anebo si na pomoc přivést druhou. A co dělám – svůj sen. Jsem zodpovědná za svá rozhodnutí, vedu týmy lidí v různých projektech.

Zdolávat konkurenční prostředí není nejjednodušší. Co se vám osvědčilo na poli obchodu? Osobní komunikace, schůzky, jednání? Sázíte na intuici?

Upřímně? Konkurenci příliš nevnímáme, to je cíl. Nerozhlížet se okolo, ale dívat se dopředu. Ceny konkurence znát nepotřebujeme, potřebujeme si být jistí vlastními cenami a jejich obsahem. Konkurenci nepomlouváme, proč? Pokud zjistíme, že nejsme schopni splnit požadavky zákazníka, nabídneme mu konkurenci. K tomu jsou ideální veletrhy, zde se s konkurencí potkáváme na neutrální půdě a jedno večerní posezení může změnit ledacos.

Kolik hodin denně na firmu, kterou reprezentujete, dokážete nemyslet?

Snažím se, aby se mi o práci nezdálo. Snažím se, abych večer nestrávila prací z domova více než hodinu, a to samé o víkendu či na dovolené. Na své pozici si nemohu dovolit snadno vypnout. A pokud vypnu, vím, jak bolí návrat. Snažím se tedy pracovat pouze v jasně vymezený čas a pak se odpojit, zahodit telefon a nevnímat. Za ideální považuji pracovní cesty, taková cesta je místem na tvorbu vizí, rekapitulace, a někdy také sebereflexi.

A naopak, kdy nemyslíte na nic jiného než právě na ni?

Jakmile nemám nic fyzického na práci. Nejlepší způsob jak vypnout, je vzít si montérky, stát se chlapem a dělat těžkou fyzickou práci. Sázení kytiček k přepnutí mozku nestačí.

ptala se Eva Brixi