foto Martina Jezkova 2138 copyTchibo je značka, kterou dobře známe. A nejen proto, že nabízí skvělou kávu nebo prima výrobky, které nám zpříjemňují život. Na místě je asi otázka, proč má právě tato značka u zákazníků tak velký ohlas, proč do obchodů Tchibo chodíme rádi. Odpověď na to najdete v následujících řádcích. Rozhovor jsme připravili s Martinou Ježkovou, HR ředitelkou společnosti Tchibo Praha, spol. s r.o.

Co si může pod pojmy Tchibo a společenská odpovědnost představit zákazník a co zaměstnanec?

Představit si může celou řadu aktivit, jelikož pojem je to velice široký. Zákazníci si tento termín ale nejspíše spojí s ochranou životního prostředí a planety, zaměstnanci pak s férovým jednáním a podmínkami ve firmě. Ve své podstatě je to ale toto vše, plus ještě ekonomická stránka a spolupráce s dodavateli a partnery firmy, chování k zákazníkům, aktivity v rámci místních komunit atd.

Cílem vaší společnosti je stoprocentní udržitelné podnikání. Je to reálné?

Reálné to je za předpokladu inovací a partnerské spolupráce v celém dodavatelském řetězci. Naše firma jde po cestě ke 100% udržitelnosti již od roku 2006 a rok za rokem vidíme nové a nové úspěchy a milníky, kterých jsme dosáhli. Již dvakrát po sobě jsme byli vyhlášeni třetím největším prodejcem výrobků z biobavlny na světě, aktuálně je 80 % všech textilních výrobků v našem sortimentu vyrobeno z biobavlny. Veškerý náš zahradní nábytek z tropického a boreálního dřeva pochází z trvale udržitelných zdrojů. V oblasti kávy je to 40 %, v případě systému Cafissimo je veškerá káva v kapslích certifikovaná. Vše je to samozřejmě i o nabídce na světových trzích. Proto realizujeme řadu projektů v zemích původu kávy, bavlny i dřeva tak, abychom podpořili farmáře a pěstitele v udržitelné produkci a získávání certifikací, ale zasazujeme se také o zajištění odpovídajících pracovních a životních podmínek lidí v továrnách, kteří pro nás produkují spotřební zboží. Těší nás, pokud již dnes vidíme, že je možné docílit reálných změn.

 W1A9620 lowVáš přístup k farmářům, kteří pro Tchibo produkují kávu, je známý. Také výroba dřevěných předmětů je založena na úctě k životnímu prostředí. Jak to vypadá v praxi?

Spolupracujeme se všemi organizacemi, které udělují mezinárodně uznávané certifikace – Rainforest Alliance Certified, Fairtrade, UTZ Certified a Bio. Zároveň realizujeme řadu vlastních projektů, především v oblasti vzdělávání farmářů. Patří mezi ně například projekt Tchibo Joint Forces!, který je zaměřen na drobné pěstitele kávy a jejich rodiny. Farmáře podporuje v postupném přechodu od konvenčního k ekologickému, sociálně odpovědnému a ekonomicky životaschopnému pěstování kávy. Součástí programu jsou školení, vzdělávání pro celou rodinu, přístup k infrastruktuře a rozvoj dlouhodobých dodavatelských vztahů. Od založení programu v roce 2012 se do něj zapojilo přes 30 000 farmářů v Brazílii, Hondurasu, Keni, Kolumbii, Papue-Nové Guineji, Tanzánii a Vietnamu. Nejsou nám však lhostejné ani podmínky pracovníků v továrnách, kteří pro nás vyrábí spotřební zboží. Proto jsme v roce 2007 zahájili u našich dodavatelů program WE (Worldwide Enhancement of Social Quality) – projekt péče o zaměstnance v asijských továrnách. Dnes tento program zahrnuje více než 340 továren v devíti zemích, které zaměstnávají zhruba 342 000 lidí.
Abychom celou problematiku přiblížili veřejnosti, tak především s našimi zákazníky sdílíme příběhy lidí, kteří stojí za výrobou našeho zboží nebo pěstováním základních surovin, z nichž produkty vznikají. Zájemci se tak mohou přenést do místních podmínek a lépe chápat, co je pro místní lidi důležité a potřebné. Koupí výrobků Tchibo pak mohou spotřebitelé sami přispět k cílům 100% udržitelnosti.

JSY 5650 lowA jak tuto vizi šíříte mezi vlastními pracovníky a jak je pro pochopení takové strategie motivujete?

Vize jde od našeho majitele. Tchibo je stále rodinná firma a její majitel sám cestu udržitelnosti prosazuje. Je pevně zakotvena v hodnotách společnosti a její DNA, která je spolu s etickým kodexem závazná pro všechny zaměstnance. V rámci veškerých svých činností tuto vizi neustále rozvíjíme a posunujeme dále. Pro lepší pochopení, uchopitelnost a nadchnutí zaměstnanců propojujeme běžné aktivity s aspekty odpovědnosti. Snažíme se zaměstnancům zprostředkovat osobní prožitek, který si odnesou i do vlastního života. Z nových znalostí tak benefituje nejen firma, ale i zaměstnanci a jejich rodiny – např. třídění odpadu, kurz ekonomické jízdy autem, možnosti šetření vodou.

Ostatně komunikace uvnitř firmy je náročná nejen na organizaci, ale také na empatie, sdílení myšlenek, vnitřní přesvědčení člověka o smysluplnosti. Co se vám v tomto směru osvědčilo?

V rámci personální politiky dbáme na to, aby lidé rozuměli smyslu své práce a věděli, jak přispívají k celkovému úspěchu firmy a jak jsou potřební, jelikož pro lidi je motivující možnost se učit, posouvat, ovlivňovat, spoluvytvářet a mít zodpovědnost za výsledek. Jedna z hlavních lokálními zaměstnanci vydefinovaných hodnot je „výkon, který baví“. Díky tomu zaměstnanci rádi společně pracují, dosahují cílů a svůj úspěch také společně slaví a užívají si ho. Na maloobchodní firmu máme velmi malé procento fluktuace zaměstnanců a opravdu vidím, že zaměstnanci jsou ambasadory firmy, žijí s firmou a jejími hodnotami, a to se samozřejmě odráží jak na velmi pozitivní atmosféře, tak na dobrých výsledcích. Firma tak má možnost expandovat, přicházet s novými nápady a službami a neustále vylepšovat svůj unikátní business model ke spokojenosti zákazníků.

Nadchnout lidi k dobré práci pomáhá řada způsobů. Vaše kolegyně na jedné z konferencí hovořila o tom, že si na vzájemných vztazích lidí v Tchibu docela zakládáte, podporujete inovativnost, kreativitu, odpovědnost i spokojenost jedince. Platí to stále?

Určitě. Prostřednictvím firemní kultury, angažovanosti a rozvoje lidí ovlivňujete atmosféru ve firmě, její úspěch i spokojenost zaměstnanců. Kořením je pak důvěra. Čím jsem starší, tím více vnímám, jak kouzelná důvěra je. Správně s ní pracovat dělá zázraky – když dám nebo dostanu důvěru, tak výsledkem je násobně větší výkon a nasazení, protože nechceme zklamat. Je to mnohem účinnější než různá pravidla a restrikce. A lidé se pak v takovémto prostředí nebojí přebírat zodpovědnost, jít do rizika a zkoušet nové cesty. Nemá cenu o tom však teoreticky hovořit, lepší je to vidět na vlastní oči. Jak naši firmu vnímají sami zaměstnanci se můžete podívat a poslechnout si na portálu https://www.cocuma.cz. Myslím, že z této prezentace se lidé zvenčí dozví opravdu vše o tom, jak to uvnitř naší firmy chodí, jaká je tam atmosféra a jak se tam lidé cítí.

Tchibo kavova plantazPéči o zaměstnance věnujete značnou pozornost. Ctíte rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Přináší to očekávané výsledky?

Já osobně ji cítím a věřím, že i moji kolegové. Za posledních několik let jsme realizovali řadu workshopů a z nich plynoucích opatření pro to, aby naši zaměstnanci v kancelářích, obchodech i v terénu věnovali tomuto tématu pozornost a měli možnost svůj osobní a pracovní život sladit dle svých představ. Ve směnném provozu našich obchodů to samozřejmě není tak jednoduché, ale i zde jsme nějaké možnosti našli. V každém obchodě například máme minimálně jeden zkrácený úvazek, umožňujeme brigády rodičů/maminek na rodičovské dovolené v obchodech, pro všechny zaměstnance organizujeme Dny zdraví, nabízíme dva dny dobrovolnictví plně hrazené firmou a mnoho dalšího.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi