DSCN7834.jpgDomácí oděvní průmysl musí čelit nejen levné konkurenci ze zahraničí, ale i stále se měnícímu prostředí pro podnikání v České republice. Výrobnímu družstvu Vkus Frýdek-Místek se to zatím daří. O tom, s čím se dnes potýká a na jaké výzvy se musí připravit, jsme si povídali s předsedkyní představenstva Ing. Zdeňkou Děckou.

Vkus patří k největším výrobcům firemních, pracovních a sportovních oděvů. Jak byste charakterizovala trh a vaše postavení na něm?

Vzhledem k počtu zaměstnanců (pohybuje se kolem 120) a dosaženému obratu 102 mil. Kč opravdu patříme k větším výrobcům pracovních oděvů v České republice. Současně jsme také významný zaměstnavatel, který dává práci více než 50 % osob se zdravotním postižením. Trh, ve kterém se pohybujeme, ať tuzemský, či zahraniční, je stále náročnější. Zákazníci vyžadují sofistikovanější výrobky, ať z hlediska použitého materiálu, tak střihu a zpracování. A chce-li výrobce uspět, musí umět požadavky zákazníka splnit. Proto i my klademe stále větší důraz na předvýrobní etapy, zejména na vývojové práce. Boj o zákazníka je však především bitvou cenovou. Český trh v oblasti pracovních oděvů je poměrně malý, a proto jsme se i my začali orientovat na zahraničí. Jsme úspěšní především v dodávkách výrobků především pro rakouskou a holandskou armádu. Z tuzemských zákazníků bych chtěla zmínit Českou poštu. Současně však intenzivně spolupracujeme například na dodávkách pro zdravotnictví s významnou českou firmou jako subdodavatel.

Už název družstva Vkus Frýdek-Místek napovídá, že v zaměstnání nemůže být oblečení jen tak ledajaké. Jaké trendy nyní určují nabídku a poptávku?

Nejdříve bych chtěla připomenout, že se obecně zvýšila úroveň spolupráce mezi zákazníkem a výrobcem při tvorbě nových výrobků. Aby dodavatel uspěl, musí velmi dobře znát a splnit potřeby zákazníka, a ten očekává individuální přístup. Pracovní oděv – to dnes už opravdu nejsou „modráky“, jak je známe z filmů pro pamětníky. My dnes disponujeme více než tisícovkou fazon pracovních oděvů a tvoříme stále další. Naši odběratelé často požadují, aby výrobky splňovaly jejich nároky z hlediska funkčnosti, jako například vodoodpudivost, nehořlavost či antistatickou úpravu. Kvalita výrobků a plnění všech požadavků zákazníka je základem dobré spolupráce.

Nedivím se, že vedení výrobního družstva se skládá z více žen. Ale že v něm pracuje jediný muž, to je výjimečné. Jak se vám se ženským kolektivem spolupracuje?

Ano, v naší firmě opravdu pracuje podstatně více žen než mužů. Ale tato převaha je dána tím, že oděvní výroba obecně je spíše doménou žen. Ženský kolektiv je samozřejmě specifický, stejně jako mužský, určitě však není horší. Musím své spolupracovnice pochválit, jsou velmi pilné a mají také zájem na tom, aby se družstvu dařilo. Na ženské manýry si u nás moc nepotrpíme.

Působíte v regionu, který dlouhodobě vykazuje vysokou nezaměstnanost. Problém se sháněním pracovníků, jímž trpí celá ekonomika, by se vás neměl tolik týkat. Nebo se mýlím?

Vysoká nezaměstnanost pro náš region už tak úplně neplatí. Proto i my intenzivně sháníme nové lidi. Naši starší zaměstnanci odcházejí do důchodu a mladí nepřicházejí. Učňovské školství pro oděvní výrobu již prakticky neexistuje. V evidenci Úřadu práce se vhodní uchazeči nenacházejí, ani pro dělnické, ani pro manažerské pozice. Naši výrobu nám proto pomáhají realizovat především zahraniční firmy formou kooperací. Rádi bychom v našich provozech zaměstnali i zahraniční pracovníky.

Dokážete se vyrovnat i se skokovým růstem minimální mzdy, který schválila vláda?

Růst minimální mzdy od 1. ledna 2017 je opravdu skokový. Nás zasáhne o to více, že u kategorie zaměstnanců s částečným invalidním důchodem jde o nárůst skoro o 20 %. Nevěřím však příliš, že růst minimální mzdy bude mít pozitivní motivaci na snížení nezaměstnanosti. Nyní je situace taková, že firmy mají hodně zakázek a spíše lidi nabírají. Avšak pokud se situace na trhu poněkud zhorší, začnou se zbavovat příliš drahých a současně méně výkonných pracovníků. To platí i pro naše družstvo. Avizované zvýšení minimální mzdy však pro naši firmu znamená nárůst mzdových nákladů, které nejsou podloženy růstem produktivity. Družstvo v současné době intenzivně jedná s obchodními partnery o navýšení cen, a kdyby tato jednání v důsledku nebyla úspěšná, bylo by to pro nás velmi zlé.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer