kancelar_1.jpgNa první pohled možná nenápadná žena. Na druhý pohled osobnost, která má jediné přání: aby se výrobní družstvo Dita v Táboře i nadále podílelo na rozvoji české ekonomiky, na spokojenosti zákazníků i zaměstnanců. Letos slaví již rovnou šedesátku od svého vzniku. Do vínku dostalo dar inovátorství, zejména pokud jde o oblečení a textilní produkci určenou dětem. A to v době, kdy asijské země tvrdě konkurují cenami, někdy i designem. Dita Tábor si do svého čela před lety zvolila Ing. Evu Samcovou. Za rok 2015 byla nominovanou do soutěže MANAŽER ROKU. Ocitla se zcela právem v plejádě těch, které si zaslouží uznání a obdiv nejen za manažerské schopnosti:

Družstvo letos slaví 60 let na trhu. Jak dlouho v něm působíte vy?

Naše družstvo bylo skutečně založeno před 60 lety, důvodem jeho vzniku byla potřeba zaměstnat lidi s různým zdravotním či mentálním hendikepem. V současné době má družstvo tři divize, které pokrývají široké spektrum činností – divize textilní výroba, divize kovovýroba a divize ruční montážní práce. Do družstva jsem nastoupila v roce 1982 do útvaru práce a mezd, od roku 2002 působím ve funkci předsedkyně představenstva.

Proč vás zaujalo družstevní podnikání, co je na něm zajímavé v dnešní době?

Jako každá forma podnikání má i forma družstva své výhody i nevýhody: členové družstva se podílejí na jeho řízení a rozhodování jako kolektivní orgán. O to důležitější je umění dosáhnout shody a sladit názory všech tak, aby byly přínosné pro rozvoj celku.

Stanula jste mezi nominovanými v soutěži MANAŽER ROKU 2015. Jste tedy jednou z nejlepších manažerek v této zemi. Jak byste charakterizovala sama sebe?

Nejsem typ manažera, který prosazuje direktivně své názory. Snažím se prosazovat změny postupně a nenásilně. Uvědomuji si, jak důležitá je komunikace s lidmi, vysvětlování a přesvědčování, zvláště pokud pracujete ve firmě, jejíž podstatnou část zaměstnanců tvoří lidé se zdravotním znevýhodněním.

Často se mluví o tom, že to mají podnikatelky a manažerky v životě složitější než muži. Vnímáte to také tak?

Já takovou zkušenost nemám.

A byly okamžiky, kdy jste si v roli šéfové nevěděla rady?

Ano, často.

Jak jste si nakonec poradila?

Moje odpověď je: Jsme skvělý tým, máme společné vize a společně řešíme zásadní problémy. Byly doby dobré i méně dobré, ale podařilo se nám dosáhnout výsledků, za které se nemusíme stydět, vysoké kvality a máme řadu ocenění ze strany zákazníků i odborníků. Díky tomu získávám sílu pokračovat a usilovat o další pokrok. Šedesátiletá tradice je pro mě i pro celý tým vedení družstva velký závazek a budoucnost je výzva. Takže – poradit si člověk musí vždy. Jiná cesta prostě není.

A co vám pomáhá, abyste usínala s čistou hlavou a bez stresu, že něco nestíháte?

Stále něco nestíhám, vždy se snažím dát jednotlivým úkolů prioritu a pak je řeším. Moc ráda relaxuji s vnoučaty a vůbec pobyt s mými dětmi mi dává energii do řešení dalších úkolů. Mám ráda celou svoji rodinu a moc si přeji, aby držela pohromadě.

Dita má mezi obchodníky zvuk, zejména pro vlastní značku Little Angel. Nač se soustřeďuje a co je jeho cílem?

Little Angel je značka pro naše vlastní textilní výrobky: kojenecký a dětský textil určený pro děti od narození až do velikosti 128, což je zhruba do sedmi let věku. Nabízíme kojicí polštáře, fusaky, zavinovačky, oblečení jako body, dupačky, čepičky, mikiny, ale i bundy a kalhoty. Náš sortiment neustále rozšiřujeme. Na výrobu používáme funkční materiál Outlast, jako jediní v ČR máme licenci na jeho použití pro dětský textil. Snažíme se zvyšovat podíl vlastní produkce na úkor zakázkové výroby pro jiné zadavatele.

Nejvíce jste se proslavili sortimentem pro děti, který šijete například ze zmíněného materiálu Outlast, který má mimořádné vlastnosti, tedy vyrovnává tělesnou teplotu organizmu. Jaký je zájem kupujících?

Zájem o naši nabídku neustále roste. Mohu se pochlubit, že v loňském roce jsme prodali více než 86 000 kusů našich výrobků. Na základě kladného ohlasu kupujících jsme vloni dokonce rozšířili své výrobky o produkty určené dospělým. Naše řada výrobků nabízených pod značkou Dita for Men a Dita for Women zatím zahrnuje trička, tílka, boxerky a noční košile. V současné době máme již na novou sezonu připraveny další novinky.

Zabývat se výrobou sortimentu pro malé děti je pro mnohé firmy velmi lukrativní, nabídka je to potřebná, a často navíc rodiče nebo babičky prostě neodolají. Jak to chápete vy?

Konkurence v textilu je veliká ve všech oblastech, nemůžeme samozřejmě konkurovat asijskému dovozu cenou, ale zaměřujeme se na zákazníky, kteří dokáží ocenit kvalitu a jsou ochotni za ni zaplatit. Je pravda, že u malých dětí je termoregulace důležitá, a maminky, které vyzkouší naše výrobky, se obvykle vracejí a nakupují opakovaně.

Kdo vyvíjí a designuje novinky a podle čeho je do programu zařazujete?

Máme vlastní oddělení, kde naše zaměstnankyně novinky navrhují a šijí vzorky, které pak zkoušíme na dětech našich zaměstnanců a známých. Inspirací jsou nám návštěvy veletrhů v zahraničí, kam pravidelně jezdíme, a samozřejmě i přání a připomínky našich zákazníků.

Zaměstnáváte 55 procent lidí se změněnou pracovní schopností. To je velice záslužné a obdivuhodné. Taková strategie asi ale není nejjednodušší...

Poskytnout zaměstnání lidem se zdravotním znevýhodněním je jednou z priorit družstva už od jeho založení. Někteří jsou navzdory zdravotnímu omezení velice schopní a výkonní a mají chuť se podílet na tvoření hodnot a odvádět kvalitní práci. Na druhou stranu mezi nimi najdeme i ty, kteří jsou skutečně jen obtížně zaměstnatelní a často mají nedostatečnou nebo žádnou kvalifikaci. Sehnat pro ně práci v dnešní době je náročné. Dalším pro-blémem je, že tito lidé jsou často nemocní a někdy mohou být v pracovní neschopnosti třeba i řadu měsíců.

Dita je významným exportérem, kolem 50 procent produkce jde do zemí Evropské unie, ale i do jiných destinací. Kde vás znají nejvíce? A co tam vyvážíte?

Nejvíce výrobků ušitých v našem družstvu bychom zřejmě našli na britských ostrovech – nejde však o vlastní výrobky družstva, ale o zakázkové šití pro našeho největšího odběratele, pro kterého už více než 20 let šijeme především pyžama – až 350 kusů denně.

Pro firmy z německy mluvících zemí šijeme zakázkově dětský textil (fusaky, spací pytle apod.), ale i například v poslední době velmi oblíbené kroje – dirndly.

Naše vlastní výrobky pod značkou LittleAngel se velmi dobře prodávají na Slovensku, a dou­fáme, že se nám postupně podaří proniknout s nimi i na trhy dalších zemí Evropské unie.

otázky připravila Eva Brixi