Crawnchies_ukázka LF produktů.jpgExperimentuji v kuchyni a přemýšlím, jak zužitkovat vše, co se mi dostane do ruky. Zejména z vlastní zahrady, na niž nemám tolik času, a tedy z ní sklízím hlavně byliny, divoce rostoucí cokoli, od kopřiv přes pampelišky, česnáček, dobromysl, maliny či lesní jahody. Zkouším využívat místo části mouky ořechy nebo drť z mrkve, červené řepy a jablek do moučníků, sladím ovocem. Je to začátek hry zatím podle neřízených pravidel, která je pro mne relaxem i způsobem, jak se nezbláznit z vlastní profese a povinností, které z ní plynou. Do cesty mi onehdy vstoupila firma Lifefood Czech Republic s.r.o. a ohromila mne nejen nabídkou, ale zejména odvahou Terezy Havrlandové, majitelky a zakladatelky této společnosti. Jí patřily posléze moje otázky:

Být největším výrobcem speciálních dobrot na světě pro vyznavače zdravého životního stylu je dosti unikátní. Jak byste vlastně charakterizovala svou firmu?

Jako jedinečnou a stejně tak unikátní. Jako společnost, pro kterou je rawfood životní cestou a která nesleduje jen ziskovost a nedělá čirý business pro business. Ač by se to vlastně nabízelo, protože rawfood je opravdovým fenoménem a na českém trhu má poměrně silnou pozici (což reflektuje i řada, nově vznikajících, výrobců syrových potravin, kteří k rawfood přistupují prvoplánově jako ke „zlaté raw huse"). Nám opravdu záleží na našich zákaznících, jejich preferencích, chutích a požadavku mít možnost si pochutnat na kvalitním a zdravém jídle. Svou činnost vnímáme komplexně. Kromě produkce jídla v té nejvyšší raw biokvalitě se snažíme šířit osvětu o zdravém životním stylu, podporujeme regionální zemědělce, a svou výrobu v maximální možné míře podřizujeme ekologickým a etickým aspektům. Lifefood provoz je kompletně napájen energií z obnovitelných zdrojů a v naší výrobě není využívána elektřina s uhlíkovou stopou. Pro naše produkty neustále hledáme co nejekologičtější druhy obalů, nebo se v rámci možností snažíme používat co nejmenší množství obalového materiálu. Od listopa-
du 2015 také spolupracujeme s obecně prospěšnou společností Kokoza, která nám poskytla nové unikátní zařízení na zpracování bioodpadu, jediné svého druhu v České republice. Přístroj Rocket umožňuje díky speciální technologii vyvinuté ve Velké Británii efektivně využívat bioodpad a měnit jej na vysoce kvalitní organické hnojivo, tedy na kompost.

Vzpomenete si ještě na začátky? Kdo dal podnět k takovému businessu?

Podnět k businessu se zrodil v mé hlavě, napomohla tomu situace, pro kterou by se asi nejpříznačněji hodilo pojmenování „štěstí v neštěstí". Se syrovou stravou - jídlem z tepelně a chemicky neupravených surovin rostlinného původu (zeleniny, ovoce, oříšků a semínek) - jsem se prvně seznámila před dvanácti lety během návštěvy sestry ve Spojených státech. Absolutně jsem jí propadla a takřka ze dne na den se začala stravovat podle principů raw. O dva roky později nastal zlomový okamžik, který stál za zrodem Lifefoodu. Při kiteování v Austrálii jsem si velmi ošklivě poranila rameno a kvůli nákladné a zdlouhavé rekonvalescenci se musela vrátit zpátky do Čech. Tehdy jsem se zhrozila, jak chudý je český trh na kvalitní, zdravé jídlo - rawfood a superfoods byly u nás v podstatě neznámým pojmem. Zprvu jsem tedy dovážela různé přírodní superfoods ze zahraničí, o rok později, v roce 2007, jsem se rozhodla uplatnit vlastní zkušenosti s přípravou živých pokrmů a společně s prvními kolegy přebudovala malou pekárnu v centru Prahy na sušárnu.

Podstatou výroby je zpracování surovin do 42 °C, tedy sušíte a lisujete, a tím zachováváte to nejcennější, enzymy a další látky. Pro milovníky živé stravy je to báječná informace, ale technologie je to asi dosti náročná a nejen na investice...

Rozhodně. Za podstatou našich produktů stojí roky dřiny, pečlivého výběru dodavatelů kvalitních surovin, vývoje samotných produktů, ale především unikátních technologických postupů, které zaručují, že v našich dobrotách zůstává to nejcennější z přírody. Lifefood je jedna z mála společností na světě, která dodržuje ta nejpřísnější kritéria „really raw" produkce, a to ve všech fázích výrobního procesu - od výběru surovin až po finální balení produktu. Kvalitou a je u nás pověřeno celé jedno oddělení, které ručí za to, že naši zákazníci dostanou to nejlepší, co je v rámci raw bioprodukce možné.

Co dnes tvoří základ sortimentu? Čokolády, ovocné a oříškové tyčinky, zeleninové chipsy, koření?

Škála produktů Lifefood je bohatá - dnes nabízíme celkem asi 140 produktů, z toho 85 vlastních „lifefoodích" dobrot. V tomto směru jsme největším producentem raw potravin v celosvětovém měřítku. Koření, které zmiňujete, v našem sortimentu nenajdete, ale naopak můžete vybírat z různých druhů krekrů, chlebů, snacků - např. tyčinek Lifebar, dále také čokolád, sušenek, chipsů i unikátních zeleninových lupínků Crawnchies (které na nedávném pařížském veletrhu SIAL zvítězily v globální soutěži World Tour by SIAL coby novinka roku 2015 v kategorii Zdraví a zdravý životní styl). Od loňského roku nabízíme také proteinové směsi se superfoods. Naší nejnovější dobrotou je první raw bio veganská klobáska Rawsage.
Všechny potraviny Lifefood jsou veganské, bez laktózy, 100% bez lepku, bez jakýchkoliv dochucovadel a plnidel. Sladíme výhradně čerstvým nebo sušeným ovocem nebo případně sirupem z agáve. Díky tomu naše jídlo obsahuje pestrou škálu blahodárných živin, vitaminů, minerálů a enzymů. Lidé dokážou ocenit kvalitu, a už dávno nejde jen o úzkou skupinu vitarianů, veganů či bionadšenců.

Kde se tyto výrobky dají koupit kromě e-shopu?

Kromě e-shopu na www.lifefood.cz jsou Lifefood produkty zastoupeny v mnoha specializovaných prodejnách se zdravou výživou, dnes již také ve vybraných fitness shopech. V zahraničí jsme v tomto směru o něco dále - např. v Rakousku si mohou naše Lifebarky koupit už i zákazníci sítě DM.

Hojně obsazujete různé festivaly, trhy a přehlídky zdravého stravování. Kam nás pozvete začátkem léta? Bude to RawFest v Praze na Štvanici, největší přehlídka produktů pro zdravý životní styl?

Před třemi lety vznikl RawFest jako jednodenní oslava živého jídla, dnes je to už největší festival v Evropě, který přináší inspiraci ze světa rawfood, zdravého životního stylu a sportu. Letošní pohodovou atmosféru RawFestu si můžete vychutnat 4.-5. června na Štvanici v Praze. Opět se nám podařilo oslovit exkluzivní hosty - představí se Helena Houdová (světová modelka, milovnice rawfood a zakladatelka nadace Slunečnice), Russell James (nejlepší britský raw kuchař současnosti), Piter Caizer (v Německu žijící guru živých nápojů z divokých trav),
La France Cru (vášniví cestovalé a raw bloggeři) a mnoho dalších. Program bude nabitý! Připravili jsme kulinářské workshopy a ochutnávky menu vyhlášených raw restaurací, od nevšedních chuťovek přes lahodné dezerty až po pokrmy a nápoje z exotického ovoce. Vše v biokvalitě. V přednáškovém stanu promluví zajímavé osobnosti, které vás mohou inspirovat, jak zkvalitnit svůj život, upevnit vztahy v rodině či třeba zvelebit svůj domov. Také se můžete těšit na sportovní vyžití - jógu, paddleboarding či dynamické sporty. A kdo ještě nevyzkoušel osvobozující chůzi po střepech, má tu jedinečnou příležitost. Už nyní si můžete koupit vstupenky za zvýhodněné ceny, program a další zajímavosti najdete na www.rawfest.cz.

Novinkou je váš dýňový olej, jiné oleje nabízíte také. Jsou opravdu zdravé, anebo je to jen trend, který se za čas změní a společně s marketingem nás požene úplně jiným směrem?

Ano, oleje nabízí Lifefood také, nejen raw dýňový, ale i panenský kokosový. Jde však spíše o okrajové produkty. Daleko zajímavějšími novinkami jsou právě zmiňovaná raw veganská klobáska Rawsage (nikdo jiný ve světě nic podobného nevyrábí) a čtyři nové příchutě energy tyčinek Lifefood, ve kterých se snoubí netradiční chutě v zajímavých kombinacích. Dvě jsou zcela bez oříšků - Lifebar jablečná a Lifebar Plus borůvková s quinoou. Seznam nových příchutí doplňují Lifebar karobová s lískovými oříšky a Lifebar Plus açaí s banánem

Jaké triky ve stravování se osvědčily vám osobně? Třeba zelené koktejly z plevele, nebo omezení cukru na minimum, vyřazení masa z jídelníčku?

Osobně jsem milovníkem ovoce, to má v mém jídelníčku výsadní postavení. Mám také velmi ráda a hojně doporučuji konzumovat zelenolistou zeleninu. Skvělé vitalizační a zdraví prospěšné účinky přináší green smoothies, například ze špenátu, ale komu chutnají divoké byliny, může si je mixovat také. A řídím se také pravidlem: omezení tuků jakéhokoli druhu na rozumné minimum. Oříšky a semínka tedy konzumuji pouze v nezbytně nutném množství, abych si doplnila živiny, které jsou pro mé tělo nezbytné.

Co byste doporučila nadměrně vytíženým ženám, podnikatelkám a manažerkám, když takříkajíc padají únavou? Čím osvěžit mysl a tělo, když není možnost si pořádně odpočinout? Jednu z vašich tyčinek, nebo nějaký protein?

Především bych doporučila dlouhý a kvalitní spánek. V otázce výživy určitě zařadit do svého jídelníčku co nejvíce zralého bioovoce, právě zmíněných zelených smoothie (například ze špenátu s banánem a mangem je opravdu geniální), šťávy ze zeleniny připravované na slow juiceru (z brokolice, rukoly, řepy, zelí a čehokoli zeleného) a pravidelný pohyb ideálně v podobě high-intensity tréninků, doplněný jógou. Kvalitním zdrojem energie mohou být také naše produkty, třeba právě vámi zmiňované tyčinky Lifebar.

Otázky kolem zdravého stylu života se na nás hrnou ze všech stran - mnozí lidé již odmítají být v soukolí stresu až do naprostého vyčerpání. Nebo je to jen módní diskuze, které je dobré se účastnit? Jak to vnímáte?

Myslím si, že pomyslné červené kontrolky blikají čím dál více lidem, což je na jednu stranu smutné (reflektuje to, kam se naše společnost ubírá), ale na druhou stranu je to dobré znamení, že se lidé začínají zastavovat a přemýšlet nad tím, jak svůj život zkvalitnit, co a jak jíst, a jak se zkrátka cítit šťastnější. Ono totiž nelze přetěžovat „unavené součástky" donekonečna. A právě kvalitní raw biojídlo může být jednou z odpovědí, jak svůj život obrátit k lepšímu.

Jste zajímavým exportérem. Kam vyvážíte nejvíce a kam byste rádi pronikli?

Vyvážíme do více než 25 zemí světa. Kromě většiny evropských trhů, včetně francouzského, španělského, italského, anglického i severských zemí, jsou naše produkty k dostání také ve Spojených arabských emirátech a v Kanadě. Od dubna jsou naše Lifebar tyčinky k dostání v rakouské síti DM, jak jsem se už zmínila, další noví zákazníci jsou z Estonska a Dánska. V Belgii a Švýcarsku jsme také zahájili spolupráci s novým distributorem. Daří se nám. Jsem tomu velmi ráda. V dohledné době bychom také rádi pronikli na americký trh.

otázky připravila Eva Brixi