IMG_2182.jpg

Je to pohodlné – v kabelce máme po ruce vždy něco energie, dobré chuti i mlsání. Ano, zvykli jsme si na ně – nejrozmanitější tyčinky, oříškové, ořechové, čokoládové, tu s příchutí ovoce, tu karamelu, medové, s příměsí konopného semínka nebo müsli. Výrobců je několik a je na nás, který nám svým sortimentem přiroste k srdci. Nakolik je to inovativní snahou producenta, jeho snahou nabídnout to nejlepší a nejzdravější, na to neodpovím. Nechám to na odborníkovi povolanějším. Je to Ing. Martin Hrach, jednatel a výkonný ředitel pražské společnosti RUPA, spol. s r.o. Ta se mezi spotřebiteli proslavila třeba oříškovými tyčinkami Maxi Nuta (byla to v roce 1996 první oříšková tyčinka na českém trhu), které mnozí z nás považují za absolutní špičku, a také právě tyčinky této řady v našich kabelkách velmi často chybí – jakmile se tam ocitnou, okamžitě totiž mizí.

Podle čeho se vlastně sestavují receptury?

Často je to na základě poptávky zákazníka, tedy našich odběratelů. Zahraniční zákazníci přicházejí většinou již s představou, jak by měla tyčinka chutnat a jaké by měla mít nutriční složení. Měla by být také samozřejmě zdravá. To jsou trendy, které chceme a musíme respektovat. Tyčinka by neměla obsahovat konzervanty, žádná éčka ani palmový tuk, tedy nesmí být zásobárnou transmastných kyselin. To znamená, že tyčinky, které jsou „v něčem obaleny“, nemáčíme do klasických polev, ale pouze do čokolády. Všimněte si, jaký rozdíl je tím pádem v chuti.

Profesí jste chemik, tak asi velice dobře víte, jak jednotlivé složky našeho jídelníčku vypadají a jak spolu působí, co bychom jíst měli a co ne...

To svým způsobem ano, jenže na vaši udičku se nechytím. Myslím, že diskuze o tom, co je zdravé a co nikoli, zdaleka nekončí a že lidstvo má ještě co objevovat. Ve hře je tolik faktorů, o nichž toho víme sice dost, ale na druhé straně neuvěřitelně málo, že dělat pošetilé závěry nemá podle mne smysl. Osobně zastávám názor na pestré stravování a dostatek pohybu, prostě od každého trochu. Lidstvo má sice letité zkušenosti a nějak vyvinuté či nastavené chutě, ale to není všechno. Prudce se měnící životní styl vnáší do naší kondice mnoho nového, a jak známo, vše souvisí se vším. Co bylo vhodné k večeři před osmdesáti lety, nemusí z nějakého důvodu vyhovovat dnes, na druhé straně to, co jídávali naši předkové, naopak může být tím nejlepším také v současnosti.

Debaty o výživě jsou nyní velmi módní i potřebné, to chápu, na druhé straně vše je ve vývoji, informací přibývá a ty je třeba dlouhodobě přísně analyzovat. Takže – všeho s mírou a od všeho kousek, jsem pro zlatou střední cestu.

Jaký je tedy směr vaší výroby?

Dodržujeme určité standardy a poměry cererálií, respektujeme požadavky na bezlepkové složení, používáme co nejméně chemie, naopak hodně proteinů, potlačujeme cukr a přidáváme jiné typy sacharidů, z příchutí volíme přírodní aroma.

Lidé mají stále vřelý vztah ke sladké chuti, ale co takhle nabídnout tyčinky zeleninové nebo slané, tedy mírně solené, či dokonce pivní nebo s vysokým obsahem vlákniny?

I to může být pro jistý okruh klientů zajímavé, proč ne. Ostatně právě vyvíjíme tyčinky s oříškovými kousky s chutí slano-sladkou, sám jsem zvědavý, zda se tato varianta najde své příznivce, myslím však, že ano. Také chystáme nesladké oříškové hrudky pro skandinávský a německý trh. Námětům veřejnosti se nebráníme, ba naopak.

Ale asi nejde jen o chuť či zdravotní hlediska...

Ekonomika výroby je stejně tak důležitá jako chutě a přání odběratelů nebo nové poznatky mířící k racionálnímu stravování. Pro českého zákazníka je stále klíčová cena. Ale i ta se dá namixovat tak, aby byl výrobek zdravý, chutný a kupující si ho mohl dovolit zařadit do svého rozpočtu oblíbených položek. Není to vlastně nic složitého. Musíte mít samozřejmě něco znalostí a přehled o oboru, ale hlavně zařadit zdravý selský rozum. Musíte prostě přemýšlet. A pořád platí, že když se chce, všechno jde. Na trh právě uvádíme tyčinky z ovesných vloček a oříšků pod jménem Nutty Flapjack, na první pohled nic nového pod sluncem, ale troufám si tvrdit, že si svého zákazníka najdou velmi brzy.

Je rozdíl namíchat složení zdravé dobroty pro vlastní značku a domácí trh, nebo pro zahraničního odběratele?

Ano i ne. Zaujmout trh není snadné, je nadbytek nabídky. Jezdíme po světových veletrzích a díváme se, sledujeme, vyhodnocujeme. Někdy musíme sáhnout k většímu kompromisu, ať již z hlediska požadavků na chuť výrobku, jindy zase hlídat cenu, je to vždy o konkrétní zakázce. Obecná pravidla na zdravou výživu však platí pro všechny, a to je i filozofie našich konečných spotřebitelů, tedy lidí, kteří naše zboží kupují a konzumují. Ale občas se také netrefíme – to je přirozené. Není to tak dlouho, co jsme se snažili obohatit sortiment tyčinkou skořicovou, ale byl to propadák. Nyní připravujeme příchuť zázvorovou, tak to snad vyjde. Příměs konopného semínka přijali zákazníci velmi vřele, ostatně má skvělou nutriční hodnotu, řekl bych, že je to skoro zázrak. Pro německý trh nyní vyrábíme tyčinky s příměsí chia semínek, a to má také velký úspěch.

Tuším, že dodáváte také do škol, nemocnic a do domovů pro seniory...

Ano, je to tak. Není to stěžejní část našeho obratu, ale myslím, že děláme správnou věc. Jsme rovněž napojení na síť nejrozmanitějších podnikových kantýn, jak se dříve říkalo, nemocničních prodejen, a školy jsou zvláštní kapitola, hodně jde v tomto případě o propagační efekt, šíření osvěty, snahu přimět školáky, aby i oni přemýšleli o tom, jak se stravovat.

Podle čeho poznáme, že jde v prodejnách ČR o vaše zboží?

Naším distributorem pro Českou a Slovenskou republiku je společnost BONAVITA. To znamená, že ta dodává výrobky – tyčinky pod značkou RUPA. Samozřejmě pracujeme i pro jiné značky a řadu odběratelů pod jejich obchodními jmény, ale tato část produkce míří již do zahraničí.

Takže export je vaší silnou základnou?

Dá se říci, že dnes ano. Vyvážíme zhruba do 20 zemí. Do Švédska, Finska, Německa, Maďarska, Polska, Holandska, Itálie, také do Spojených arabských emirátů, dodávali jsme do Koreje, stále ještě, i když méně, exportujeme do Ruska, vozíme do Izraele. Nyní spolupracujeme na velkém projektu ve Střední Americe, který by měl pokrýt dodávky do Kostariky, Hondurasu, Panamy.

Patříte mezi průkopníky ve výrobě zdravých dobrot. Naladili jste určitě i konkurenci...

Našimi recepturami jsme bývali vždy jedineční a dost jsme si na nich zakládali. K naší obchodní politice patří jisté zásady serióznosti, z nichž jsme například, pokud jde o složení výrobků, neustoupili. Jiné firmy posléze začaly zkoušet, jak tyčinky zlevnit, jak jich prodat více za nižší cenu. Po jistý čas to fungovalo. Nyní cítíme, že se mnozí, kteří podlehli, vrací zase k Rupě, hodně třeba k Maxi Nutě. Je to prostě určitý vývoj, který dává za pravdu současným trendům zdravé výživy. Oříšky jsou například pro lidský organizmus obrovskou zásobárnou užitečných látek, tyčinky mají perfektní nutriční složení. Medová příchuť, český med používáme léta, je pak dalším prvkem, který má ve výživě svůj význam.

S BONAVITOU nyní vyrábíme větší müsli tyčinky pod jménem Maxi Bar – oříškovou, čokoládovou a banánovou. Ty by měly sloužit právě k takovým příležitostem, kdy člověk opravdu nestíhá a obědvá v poklusu.

Kdy je tedy nejvhodnější tyčinky konzumovat?

Nedá se na to jednoznačně odpovědět. Určitě nejíst těsně před spaním, spíše ráno a dopoledne jako svačinku, výjimečně může člověku nahradit či doplnit oběd. Vhodné je smlsnout si před tréninkem či po něm. Jednoduše – když člověk dostane hlad nebo chuť. Tyčinky se hodí do šuplíku v kanceláři i do té dámské kabelky. Je to pohotová zásobárna energie, a tak by k tomu měli konzumenti i přistupovat. Tyčinky jsou také poměrně syté, a to je svým způsobem jejich velká přednost – sníte jednu a nemusíte nic řešit.

Z kolika druhů vašich tyčinek si můžeme na našem trhu vybrat?

Skoro se to nedá ani spočítat. Jde to do stovek. Ono se to nezdá... Zákazníci, kteří nás chválí, vyzdvihují právě to, že nešidíme, že nehledáme všelijaké náhražky. Osobní reference mají i pro nás velký zvuk a vážíme si jich. Ročně dodáme českým kupujícím mezi 50–60 miliony tyčinek. Naše tržby nejsou tajné, pohybují se v hodnotě 200 milionů korun. Našich 80 zaměstnanců má radost, když zákazníkům chutná, když ocení, že naše práce má smysl.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi